Kajak import.

Arbetarnas lön?

Hallå där!

Det är ingen i denna relativt långa tråd som sagt något om hur bra/dåligt kanotbyggarna får betalt.

Som med så många andra tillverkningsprodukter, antar jag att själva huvudanledningen till att estländska kajaker är billigare är t ex svenska eller engelska, är dåliga löner, taskigt arbetarskydd och kanske lägre miljökrav.

Med andra ord, samma sak som gör det lönsamt för H&M och IKEA att frakta sina produkter hela vägen från Asien.

Jag kan tycka att det känns lite ruttet att bidra till ojämlika handelsvillkor mellan länder (läs väst och öst) när man köper kajak...

Naturligtvis är detta en väldigt komplex fråga. Själv är jag verkligen ingen oklanderlig konsument. Men jag kan intuitivt tycka att det känns minst lika billigt och bra att köpa en begagnad kajak för 10 000:- som att få en ny för samma pris men samtidigt veta att jag utnyttjar ett annat lands fattighet... typ.

De flesta köper ju bara en gång, och ser det som en långsiktig investering. Det är ju inte som kläder. Jag betalar hellre lite mer, för att kajakbranschen ska vara mer "rumsren" än klädbranschen.

Är jag bara fånig och naiv, eller är detta värt att tänka på?

Och är det någon som vet hur kajakbyggarna har det på andra sidan Östersjön? De kanske har det riktigt bra... eller?

Hare
/Dr Sadness (a.k.a. Micke)
 
Nja

Datorn du skrev ditt inlägg på är förmodligen tillverkad i Kina... Estlands löner är för övrigt på väg uppåt. Tror dessutom att dom tjänar mer på att sälja kajakerna direkt till kund än att tillverka x antal till t ex Point 65, Trapper eller vad det nu må vara.
 
alla är vi torskar

Vi är nog alla torskar som utnyttjar folks kroppar. Folk som arbetar i taskiga fabriker med sin hälsa som insats. För hur mkt av varorna hos tex Jula eller Clas Ohlsson är tillverkade i väst? Inte många prylar. Men fraktpriserna kommer nog att stiga i framtiden o då kanske lokaltillverkat blir billigare relativt sett.

om vi nu pratar global ekonomi så får vi komma ihåg att det mesta baserar sig på oljeprodukter, som inte precis kommer alltid kommer från demokratiska länder.
 
Det är marknadspriser som råder. Titta t.ex på http://www.nelo.hu/contents/turakajakarlista.htm där man kan se att priserna på Nelo-kajakerna är betydligt lägre än i Sverige, faktiskt inte långt ifrån vad de omdiskuterade kanoterna kostar.

Många kanottillverkare sysslar med direktförsäljning. I Sverige har vi t.ex. VKV och Kanotbryggan. I Danmark har vi Struer boats och Struer sprintboats.
Att utgå från att det blir billigare att köpa direkt från fabrik är blåögt.

Nog gynnas tillverkaren av den diskussion som förs här. De skulle kunna tillverka enklare kanoter och sälja dem under ett eget märke, men kunderna tror att i och med att det är samma tillverkare som märke X så är produkterna likvärdiga.

Vilka funktioner har en havskajak för nybörjare? Med havsracers undantagna, kan nästan alla havskajaker paddlas av nybörjare.

Det är väl inget fel att säga att man köper en billig kanot bara för att man vill prova på och se om paddling är något för en? Många ledsnar på paddling efter ett par år och sedan ligger kanoten.

Det är dock intressant ifall kanotister med säg 10 års erfarnhet i "dyra" kanoter går över och köper lågpriskanoter.
 
Jag tyckte arbetarna såg ut att ha det riktigt bra, minst lika bra som jag skulle kunna tänka mig ha det om jag själv skulle plasta båtar. Fint omklädningsrum, ansiktskydd och handskydd vid tillverkning.
Sen vet jag inte hur väl det har framgått i tidigare diskussioner om samma ska, men det finns inga möjligheter att köpa en point kajak från tahe. Visst tillverkas dom där men de har en annan byggprocess än sina vanliga båtar. Jag fick detta bekräftat dels från en butkssäljare från point och dels Tahe's VD.
Någon skrev också tidigare på tråden att pointpersonalen skämts då man nämnt att point och tahe kajaker tillverkas på samma fabrik. Jag känner inte alls igen mig i detta utan point förklarade mycket väl hur det hela låg till. De gjorde inga som helst påhopp på att tahe kajaker är dåliga. Däremot framgick det att de har lärt upp 6 arbetare på fabriken i hur de vill att deras kajaker ska byggas. De har liksom upprättat ett kvalitetskontrollsystem vilket t.ex. trapper (som var bara en utav ett gäng som köper tahe's kajaker helt utan modefiering) inte har då de köper kajaker från tahe.
Förövrigt håller jag med om att det är önskvärt att köpa kajaker i sverige från svenska företag. Visst ska vi stödja sådan verksamhet, den finns ju trots allt där för att göra livet lättare för oss. Men som studerande är valet tyvärr väldigt enkelt när det kommer till kajakköp. Har man inte 15000 (visst går det att få billigar begagnat men då är det förmodligen en estlandskajak...) och man desperat vill ha en ny och fin kajak, då åker man till estland och betalar 7300 och får dessutom kolfiberpaddel och kapell på köpet. Av samma anledning äter jag mat från euroshopper.

/sam
 
Re: Arbetarnas lön?

kajakmicke; sa:
Jag kan tycka att det känns lite ruttet att bidra till ojämlika handelsvillkor mellan länder (läs väst och öst) när man köper kajak...

/Dr Sadness (a.k.a. Micke)

Håller med dig i ditt resonemang. Väcker en fundering dock.

Det är spännande det där med prissättning. Om Point är en billig produkt för att den tillverkas i Estland där löner, säkerhet, miljö är sämre. Vi säger, för enkelhetens skull, att det är Sveriges billigaste kajak. Hur står det då till med Hilleberg som är den dyraste i sin kateogori?

Gissningsvis har Hilleberg högre marginaler än Svenska Point, men hur ska man tolka det? Innebär det att Hillebergsarbetarna har det bättre och att man därför utan betänkligheter kan shoppa loss på ett HB. Eller innebär det att Hilleberg glatt stoppar pengarna i egen ficka utan att ställa kostsamma miljökrav med argumentet att det var trots allt de lägre kostnaderna som gjorde att vi utlokaliserade tillverkningen?

Undrar just vad man ska tro egentligen....

Anders - fundersam

(ursäkta om detta spårar ut något från ursprungsfrågan)
 
Re: Re: Arbetarnas lön?

kajakmicke; sa:
Jag kan tycka att det känns lite ruttet att bidra till ojämlika handelsvillkor mellan länder (läs väst och öst) när man köper kajak...

/Dr Sadness (a.k.a. Micke)

En annan fundering: Om det nu är givet att arbetarna i valt produktionsland (tfa den lägre lönen) har sämre arbetsmiljö etcera, hur kan vi som konsumenter hjälpa detta låglöneland (och dess arbetskraft) till en bättre arbetsmiljö? Genom att "bojkotta" produkter från landet i fråga? Om det är det enda svaret på hur ett samhälle utvecklas då är jag förvirrad...

Det är med vår svenska skattebas vi bygger vår offentliga sektor och som i sin tur ger möjligheter till utbildningsväsende etc... Om tex Estland som land vill utvecklas behöver Estländska företag producera och sälja. Om tex Estländska företag vill utveckla sin produktion så har de väl knappast större möjligheter till bättre arbetsmiljö med sämre försäljning.

Eller som fråga; hur påverkar vi som konsumenter de ojämlika handelsvillkoren till det bättre?

Stöd Sverige genom att handla svensktillverkade produkter, stöd ojämlika handelsvillkor genom att ... ?

Nu är det utspårat på riktigt.
Sorry!
Patric

ps. Det är tycker jag, fortfarande urspårat, en helt annan sak att avstå från Franska viner då Franska staten spränger atombomber... Men det är inte ens då helt lätt att tro att sambanden mellan min aktivitet och mitt önskade resultat är raka och enkla.
ps2. Trådstartaren: Köp en kajak! En som du gillar tillräckligt mycket.
 
Givetvis är löneläget anledningen till att kajakerna är billigare.

Svenska kajak tillverkare är inga lyxlirare. Utan man håller en prisnivå som gör att man kan hålla en dräglig levnadsstandard. Och även kunna utveckla nya modeller och satsa på en viss marknadsföring. Marknadsföring är dyrt.

Den största skillnaden mellan svensk och utländstillverkning är att att ägarna är dom som tar emot ordern och sedan även bygger kajaken. Detta gör att svenska tillverkare är snabbare på att ändra sina produkter och man kan även göra kundanpassningar.

Den Trapper Dolphin som nu tillverkas har bara skrovet gemensamt med original kajaken. Trapper har även byggt flera kajaker med VKVs räddings system.

Estländsks kajaker är rejält och lite grovt byggda man missar ibland detaljer men ingenting som har någon större betydelse.

Dom modeller som Trapper tar in bygger man om rodersystemet på eftersom man även har en egen glasfiber tillverkning så fixar man även till småskavanker men det brukar inte vara så mycket.

Dom dyrare modeller som Trapper har är inte gjorda för att konkurera med billigare modeller utan dom köps av folk som paddlat ett tag och vill ha en mer avancerad model.

Hans Friedel
 
Jag tror inte att man kan göra så särskilt många generaliseringar om "svenska" och exempelvis estniska kajaker. Särskilt inte om det är (som i det kända fallet) så att tillverkaren har en marknadsorganistion bland konsumenterna, och sedan påverkar eller helt styr över design och tillverkningsprocess.

Som så ofta annars, så beror t ex tillverkarens lyhördhet och dynamik i förhållande till marknaden till så oerhört stor del på de personer som är inblandade i upplägget, så att det är lätt att föreställa sig att detta kompenserar de ev längre kontaktvägarna "inom företaget" (om vi nu för enkelhetens skull tänker oss att ett företag har verksamhet i fler än ett land).

Sedan brukar det ju påpekas att kajakmodeller är nåt som värker fram genom nån slags evolutionsprocess närmast, vilket stämmer väl överens med marknadens kajakmodellers livslängd. Under produktlivslängden är de tveklöst så att otaliga resor mellan de olika länderna skulle kunna hinnas med om det nu skulle vara det som är problemet. Det är trots allt nära till Estlad och Polen från vissa delar av Sverige, närmare än mellan vissa delar i Sverige.

Beträffande prisnivån är det säkert så att arbetarna på en svensk kajakfabrik inte är några lyxlirare. Det säger dock nödvändigtvis inte SÅ mycket om tillverkarens marginal är jag rädd. Dessutom är vi i Sverige (majoriteten av oss) trots allt lyxlirare i jämförelse med arbetarna i låglöneländerna.

Att exportera arbetstillfällen till dessa länder är väl helt enkelt marknadsekonomins metod att på sikt ujämna i orättvisorna i världen. Tveklöst är det så att detta på sikt höjer lönenivån i låglöneländerna, och sänker den i exempelvis Sverige. Inte så roligt för oss kan man tycka, men även om detta knappast är de "multinationella" företagens främsta mål så innebär gloabliseringen än utnjämning på sikt.

Att det sitter (främst storföretag!) och skor sig fett på denna process kan förstås ifrågasättas, men lösningen är knappast protektionism eller patriotism.



Vill jag i mitt företags affärer ha konkurrens från andra länder med lägre omkostnader? Nej...
Vill jag slippa konkurrens när jag gör en affär? Ja tack...

Vill jag inte ha konkurrens mellan leverantörerna heller? Jo!!!
 
För att ytterligare bidra till trådens urspårning...

Aloha!

Intressant diskussion!

Ni har helt rätt, det är ingen bra lösning att helt enkelt bojkotta produkter från låglöneländer. På sikt (och med en snäll regering) kan fattiga länders export lyfta upp arbetarklassen ungefär som i Sverige.

Det finns dock starka intressen som motverkar denna naturliga utveckling. Stygga företag kan lägga ner mycket energi på att hindra arbetarna från att skaffa kunskap och organisera sig.

Frågan är hur vi som ansvariga konsumenter kan skynda på utvecklingen. Med bananer och kaffe är svaret enkelt: rättvisemärkt.

Hur det är med kajaker har jag ärligt talat ingen aning om.

En bra sak borde dock vara att kajaktillverkning inte är någon jätteindustri - de riktigt cyniska profitörerna lär väl välja andra branscher.

Vad man kanske kan göra är att hålla sig någorlunda informerad om hur företagen vars produkter man köper sköter sig. (Vilket för all del lätt kan bli ett oavlönat heltidsjobb... snacka om att vara slav under sin egen konsumtion, hehe.) Det borde gå när det gäller sällanköp som en kajak.

Intressant fråga det där med Hilleberg förresten. Är det personalfester som slukar alla pengar? Eller kravet på hög rivstyrka?

Sorry förresten om jag är orsaken till att den här tråden helt och hållet spårade ur... ;-)

Ha det i konsumtionssverige!

/micke
 
Jag har sagt det förr och jag säger det igen det är bara den egna plånboken som motiverar till privatimport esterna tjänar lika mycket på att sälja till point som till dig direkt så kominte meddet dravlet.

Det som förvånar är att en så stor fabrik säljer bakvägen till så lågt pris något som annars inte är vanligt. Det som är lite konstigare är att så många anlitar esterna för produktion av modeller som så mycket påminner om deras mari och reval. Hade Jag varit point 65 skulle jag nog satsat lite mer på att de nya kanoterna skulle sticka ut mer från mängden och se mindre ut som Mari modellerna lite som biltillverkarna som använder många gemensamma komponenter men ser till att det står utan tvivel vilket märke det är på bilen. Titta på skim kajakerna dem kan vem som hellst känna igen på en halvmils avstånd. Än värre blir det med Reval Kayaks som säljer kanoter under samma namn som en av esternas modeller. Revals och points förfarande gör att privatimporten och de mer storskaliga importörerna kan dra nytta av Revals och points marknadsföring. Det är ju generöst men knappast smart i längden.

Underhållningsvärdet i hela karusellen är dock stort. Alltid lika intressant att se hur många gånger samma tråd kan gå och vad som kommer till. Det är lite utav höna utav en fjäder av det hela man kanske skulle ta alla estlandstrådar och analysera dem vetenskapligt för att sedan skriva en bok om fenomenet och hur det har utvecklat sig. :)
 
Åter till grundfrågan

Inte för att diskussionen om arbetsvillkor är ointressant, men tråden skulle ju handla om hur man bäst privatimporterar från Estland.

Alltså, fram för mer kontreta tips på detta område och sluta spåra ut hela tiden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrik_pc Import av kajak Paddling allmänt 6
Avatar68 Import av Kajak Paddling allmänt 5
andy_02 Erfarenheter vid import av kajak från Estland Paddling allmänt 12
johatom Import av kajak från Estland Paddling allmänt 2
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.