Att svara på vad någon annan ska ha för kajak är som att svara på frågan "jag ska köpa en bil, vad ska jag välja?". Du skulle få svar som rymmer allt från nissan micra till ferrari. Allt beroende på den som svarars eget val av kajak/bil. Även den längsta och mest extrema långfärdskajaken kan paddlas i insjöar och åar likväl som en 4,5m kort kajak fungerar någorlunda längs kusterna också.
Några områden att beakta:
Längd: Lång kajak = högre toppfart och mer lastutrymme men också mer tungpaddlad och tar mer plats vid förvaring.
Skrovform: Egentligen en kajaks viktigaste och mest karaktärsgivande egenskap, men som det sällan talas om. Här finns mycket att läsa på. Exempel på egenskaper som styrs av skrovformen är stabilitet vid lutning, kursstabiltet, lov/fallgirighet, surfegenskaper, lastutrymme, vattenmotstånd. Något generaliserat så ger en platt botten något högre initialstabilitet men sämre kursstabilitet samt bra surfegenskaper, medans v-form ger bättre kursstabilitet men i sina mer extrema varianter i princip obefintlig surfförmåga. osv...
Vikt: Naturligtvis är en lättare kajak snabbare, men i vattnet är inte skillnaden så stor. På land är dock varje kilo mindre att lyfta en fördel. Du bör kunna lasta kajaken på bilen själv, annars kommer du bli mycket begränsad när du vill ut.
Styrutrustning: Roder eller skädda... Det man lär sig med brukar man trivas med och sedan hårdnackat försvara livet ut. Båda fungerar uppenbarligen utmärkt eftersom det säljs gott om kajaker av båda sorter.
Sittbrunnsstorlek: se styrutrustning, samma sak här...
Jag får annars hålla med de andra i tråden. Hyr för att grovt hitta den kajaktyp som passar dig, köp en billig begagnad inom det området och när du är hundra på hur du vill ha det skaffa en som är perfekt för dig eller varför inte bygga en själv.
Det finns ingen kajak som är bäst för alla.