Jämtlandstriangeln på skidor?

Om ni har tid, förläng turen och ta er till Storerikvollen och/eller Nedalshytta på Norska sidan. Finfina ställen, väl värda att övernatta på.
 
Att ha stighudar är ett tips! Avsluta turen med en eller två nätter vid Storulvån och gå upp på Getryggen. När jag gick den turen så förlängde vi den och gick från Sylarna till Gåsen, därifrån tillbaka till Storulvån. Var en trevlig tur!
// Lelle
 
Det primära är väl att fundera över kläder och fjällsäkerhet: har ni turskidat i fjällen förut eller vandrat i fjällen? Tex vindsäck? Vad gör ni om det blåser upp till storm? Varma kläder vid paus? etc
När ska ni åka? Tidigare är kallare. Påskveckan verkar det vara mycket folk i farten, vi åkte i början på mars för att undvika detta.
Man kan ju fundera på om man vill åka med eller motsols?
Avstickare? Tex Gåsen eller, som andra varit inne på, Norge? Sylarn - Nedalshytta bjuder på ganska branta upp-nerförbackar...
 
TACK för tips!

Jag har tänkt göra detta på egen hand och är väl mest osäker på frågor kring säkerhet och utrustningsbehov för det. Är det vansinnigt att gå turen själv? Vad behöver jag ha med/tänka på?Har åkt längd sedan barnsben men aldrig på något riktigt utmanande sätt.

Hur långa dagsturer handlar det om? I relativt lugnt njuttempo. :) Jag tänker på ev väderomslag. Är det spårat och lätta att följa leden? Jag har längdskidor modell ngt bredare än vanligt nuförtiden, blir det bra tro? Visste inte ens att det fanns stighudar till längdskidor... Jag har vandrat sträckan sommartid - minns inte hur kuperat det är om man undviker att bestiga toppar.

Planerar att åka i februari - hur ödsligt är det mellan stationerna då? Förstår att det kan vara rätt kallt under den perioden...

Kan nog förlänga resan ett par dagar - ska kolla era förslag. Storerikvollen har jag vandrat till förut, det var fint på sommaren!
 
Jämtlandstriangeln

Jag har tänkt göra detta på egen hand och är väl mest osäker på frågor kring säkerhet och utrustningsbehov för det. Är det vansinnigt att gå turen själv? Vad behöver jag ha med/tänka på?Har åkt längd sedan barnsben men aldrig på något riktigt utmanande sätt.

Hur långa dagsturer handlar det om? I relativt lugnt njuttempo. :) Jag tänker på ev väderomslag. Är det spårat och lätta att följa leden? Jag har längdskidor modell ngt bredare än vanligt nuförtiden, blir det bra tro? Visste inte ens att det fanns stighudar till längdskidor... Jag har vandrat sträckan sommartid - minns inte hur kuperat det är om man undviker att bestiga toppar.

Planerar att åka i februari - hur ödsligt är det mellan stationerna då? Förstår att det kan vara rätt kallt under den perioden...

Kan nog förlänga resan ett par dagar - ska kolla era förslag. Storerikvollen har jag vandrat till förut, det var fint på sommaren!

Jämtlandstriangeln är fint och sträckorna är lagom dagsetapper. Kolla på STFs sida så hittar du avstånden. På alla sträckorna finns det dessutom rastskydd som man kan pausa i under turen.

Jag skulle tveka att åka själv på första vinterturen. Man är inte så stor när vädret sätter in och det kan gå fort att bli kall. Det kan bli riktigt dåligt väder med mycket snö och blåst och då behöver man hjäpas åt.

Lederna är markerade med röda kryss så det är inte så svårt att hitta, däremot är det inte spårat på ett sådant sätt som vi har här nere i södern, utan det är möjligen spår från tidigare skidåkare som man kan följa om man har tur. Blåser och snöar det försvinner gamla spår på bara några minuter och då får man trampa upp egna spår. På sträckan mellan Storulvån och Sylarna kör de snövessla, då kan man försöka hålla sig i det spåret, det brukar vara lite fastare underlag där.

Jag rekommenderar dig att skaffa stora trugor till stavarna. Längdstavar har ofta ganska små trugor och de går igenom snön om den är lös. Jag vet inte om det går att byta ut trugorna på längdstavarna, eller om man måste skaffa turstavar.
 
Början av februari är väldigt tidigt och STFs stationer har väl inte öppnat då. Fr.o.m. mars så är det nog inte så dramatiskt att göra turen själv. Den är då så pass välfrekventerad att man aldrig är särskilt ensam. Självklart gäller alla kloka råd om utrustning (vindsäck, spade osv.) liksom att kolla vädret innan även om ingen fjällväderprognos är helt säker.
 
Dåligt väder

Början av februari är väldigt tidigt och STFs stationer har väl inte öppnat då. Fr.o.m. mars så är det nog inte så dramatiskt att göra turen själv. Den är då så pass välfrekventerad att man aldrig är särskilt ensam. Självklart gäller alla kloka råd om utrustning (vindsäck, spade osv.) liksom att kolla vädret innan även om ingen fjällväderprognos är helt säker.

De gånger jag har mött dåligt väder har varit i slutet av mars eller början av april. Kraftig blåst och ihållande, tätt snöfall.
 
Jag har suttit fast på Gåsenstugan i två dygn under snöstorm under en av mina första vinterskidturer i fjällen. Det blev en tänkvärd upplevelse och jag är tacksam för att jag befann mig inomhus när ovädret slog till.
Så även om det är uppmärkta leder och finns STF stugor, var uppmärksam på vädret, ha rätt utrustning (inkl spade, vindssäck...och träna på att använda den) och chansa inte. Jämtlandsfjällen är historiskt ökända för väderomslag och vinterstormar.
Att åka i sällskap är en trygghet och ger större möjlighet att skaffa hjälp om något händer med utrustningen eller hälsan.
 
Klart du ska åka själv om du känner för det. Handlar om inställning och förberedelser.
Är man bara mentalt såväl som fysiskt förbered så går det bra.
Åker själv upp och skidar kungsleden själv om en vecka(v.7).
Gört och lycka till!

PRAEPARATUS SUPERVIVET.
 
Klart du ska åka själv om du känner för det. Handlar om inställning och förberedelser.
Är man bara mentalt såväl som fysiskt förbered så går det bra.
Åker själv upp och skidar kungsleden själv om en vecka(v.7).
Gört och lycka till!

PRAEPARATUS SUPERVIVET.

Tack för det! Jag har ju också fått en hel del bra tips på förberedelser via Utsidan. :)
God tur på kungsleden! Kanske ses vi där nästa år! Tält?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
body Jämtlandstriangeln på skidor Turskidåkning 4
Virr Jämtlandstriangeln på längdskidor Turskidåkning 9
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
Kogoyo Jämtlandstriangeln 6 dagar: vad gör man? Turskidåkning 3
Kogoyo Hur är snöläget i Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 6
Jojowallin Frågor gällande Jämtlandstriangeln Turskidåkning 12
peter.elofsson.16 Snödjup vid Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 2
BjörnGBG Jämtlandstriangeln Mars -12 Turskidåkning 0
Polarnatt Jämtlandstriangeln april/maj Turskidåkning 5
frystejp Jämtlandstriangeln med vanliga längdskidor? Turskidåkning 4
Nicce Dagsturer på fjället över Kristi himmelsfärd Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.