Impregnera tält

Behöver täta golvet i mitt tält men upplammad silikon.
Har läst och läst men en fråga återstår.
Blir inte riktigt klok på VAD jag ska blanda silikonet med. Om jag inte läst/översatt fel så finns förslag på bensin, terpentin, sprit kanske har jag missat ett fjärde lösningsmedel.

Någon som har använt denna metod och som kan ge svar på frågan
 
Jag har inte själv tätat ett innertältsgolv, men väl sömmar. Då har jag använt silikon som jag blandat med kemisk ren bensin.

Vad är det för golv på ditt tält idag, och hur stort är det? Om beläggningen har lossnat, så är det med största sannolikhet ett PU-belagt golv och då kanske det här kan vara ett alternativ till silikon.
http://www.mcnett.com/Tent-Sure-Tent-Floor-Sealant-P169.aspx

Tänk på att det är viktigt att golvet är rengjort och torrt innan du påbörjar arbetet.
PU-belagda golv skall tåla stick något bättre än silikoniserade.

Ett annat alternativ är att sy dit ett nytt golv. Det är inte så svårt om man behåller de gamla fästen och så att säga syr in det innanför det gamla. Material kan beställas här:
http://www.extremtextil.de/catalog/Groundsheet-Nylon-PU-coated-90-g-sqm::460.html?language=en

Obs! Om ditt tältgolv är silikoniserat fungerar det inte med ny PU.
/daniel
 
Det är ett 3-manna tält sisådär 2 x 1.8 meter Som jag uppfattar det är det silikon, på en mycket tunn nylonduk, som släpper nu. Stod hos Tältcentralen igår och diskuterade golvrenovering. Nytt tyg på 150cm bredd 200:-/m inte så farligt men jag ska ge mig på silikon+bensin tricket i helgen tror jag.
Som det är nu så är innsidan av golvet belagt, ska det vara så borde inte utsidan vara belagt?
Hoppas på regn så jag får en koll på tätheten på yttertältet också ;)
 
Tältgolv har oftast sin beläggning på insidan. Är ditt tält gammalt? Det går bra att silikonisera en tidigare PU-belagd väv, men försök att få bort den gamla beläggningen först.

Spä silikon-/bensinlösningen så att den blir tunnflytande och upprepa behandlingen när det har torkat, så kan du få en jämn och lagom tjock (eller än hellre tunn) beläggning. En del silikoniserar sina tarpar genom att helt sonika doppa dem i lösningen.

Jag misstänker ändå att din tältbotten har PU-beläggning.
 
Mitt tunneltält är klart av ett äldre datum gissar på 20 år lindrigt använt de senaste 10 dock så vissa betaljer har tappat stinget. Finns ingen märkning av något slag. Dotterna som är mycket "ute-van" tror till och med att det kan vara en prototyp från Hilleberg.
Det blir välhelt enkelt enklast att slå upp tältet och bestryka innsidan på golvet. Finns ju dubbla absider så jag kan ventilera :)
Återkommer angående resultatet och kanske en bild
 
Det är ett 3-manna tält sisådär 2 x 1.8 meter Som jag uppfattar det är det silikon, på en mycket tunn nylonduk, som släpper nu. Stod hos Tältcentralen igår och diskuterade golvrenovering. Nytt tyg på 150cm bredd 200:-/m inte så farligt men jag ska ge mig på silikon+bensin tricket i helgen tror jag.
Som det är nu så är innsidan av golvet belagt, ska det vara så borde inte utsidan vara belagt?
Hoppas på regn så jag får en koll på tätheten på yttertältet också ;)

Då du beskriver att det vattentäta skiktet släpper från väven, är det med all säkerhet en PU-belagd väv du har. Jag antar att flagorna känns som en tunn lite elastisk gummiduk?
Detta är nackdelen med alla PU belagda vävar, att de har en mycket kortare teknisk livslängd än silikoniserade vävar. På en silikoniserad väv är det inget skikt som kan släppa. (Ytterligare en nackdel är att PU-belagda vävar tar upp mer fukt och blir tyngre att bära när de är våta pga att det täta skiktet sitter på insidan).

jag har precis samma erfarenheter av ett gammalt Caravan Keb3 som jag köpte 1984. Yttertältet är i silikoniserad polyesterväv och lika hel och vattentät idag som när tältet köptes trots 100-tals tältnätter. Däremot släppte PU-beläggningen på innertältets golv redan efter knappt 10år. Har kollat rep priser, dvs att byta golv, men känns knappast seriöst att lägga 2000kr på så gammalt tält, utan det får bli plast som footprint om jag behöver använda tältet idag.
 
...eller så kan du som sagt köpa ny PU-belagd väv och sy dit själv. Det är roligt och du slipper dessutom bära på en extra footprint. Ursäkta tjatet!

Fålla och sy fast den nya väven i det gamla golvet som sedan klipps bort. Sedan kan man värma på den avklippta kanten för att undvika fransning.

Kostnaden blir väl omkring 300:- inkl. frakt. från extremtextil.
:)
 
Såg i DANISKOs länk till extremtextil att vikten på en ny botten är 90g/kvm. Skulle i mitt fall bli knappa 400g extra om jag bara syr en ny botten och lägger i den gamla utan att ta bort den gamla. Det är ju en del fästen som ska flyttas från gamla botten till nya. Vikten kan jag nog kompensera för genom att byta ut tältspikarna, man får vara UL på vissa saker för att orka tungt på andra. Men ny botten är plan B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
solstace Impregnera tält? Blöta fläckar på duken. Bo och sova 3
ruha Impregnera tält? Bo och sova 0
xtrem Impregnera kåta? Bo och sova 3
aksello Kan impregnera en tältduk? Bo och sova 11
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
dabac Impregnera myggnät? Bo och sova 11
anton_karlsson_78_yahoo.se Impregnera sovsäck? Bo och sova 11
Nilla3 Impregnera om myggnät Bo och sova 8
rofe85 impregnera rävtält... Bo och sova 9
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.