Hur mycket snabbkaffe går det åt...? (Och finns det någon mindre dålig variant?)

frystorkat kaffe kan va den mest onödiga frilufsprylen att ta med sig. äckligt och dyrt. tacka vet jag bryggkaffe och flergångsfilter. billigare och godare. bara att brygga rakt ner i koppen och låta dra ett par minuter som man gör med thé.
 
frystorkat kaffe kan va den mest onödiga frilufsprylen att ta med sig. äckligt och dyrt. tacka vet jag bryggkaffe och flergångsfilter. billigare och godare. bara att brygga rakt ner i koppen och låta dra ett par minuter som man gör med thé.
Inte vet jag om det är så dyrt även om det är dyrare än vanligt bryggkaffe. Det blir ju aldrig något spill utan man gör ju bara exakt den mängd man behöver och det är klart direkt. Dessutom tar det väldigt liten plats. Smaken är ju en rent personlig sak, själv tycker jag Nescafés mörkrost är ok. (Helst dricker jag kaffe ur min kaffemaskin hemma men den blir för stor att släpa med sig.)
 
Glöm inte mängdskillnaden! Den har en stor påverkan på slutlig de facto kostnad på koppen...
Och vem bär med sig bryggkaffe för X muggar kaffe per dag - under några längre vandringar?
Då blir ju även den direkta viktdifferensen påtaglig...
 
På Coop

Gevalia brygg mellanrost 73kr/kg
Gevalia snabbkaffe mellan 265kr/kg

Ganska mycket dyrare.

Dosering på nescafe är 1,3g/dl. Det blir 1,6g per kaffekopp (1,25dl).
1000/1,6=625 koppar/kg.
Det blir 265/625=0,42kr/koppen.

Dosering på bryggkaffe är ca 7g/kopp.
1000/7=143 koppar/kg.
Det blir 73/143=0,51 kr/koppen.

Åtminstone jag överdoserar alltid pulverkaffe, men det blir å andra sidan inget spill som det lätt blir med bryggkaffe.
Skulle tro att priset i praktiken är likvärdigt.
 
Dosering på nescafe är 1,3g/dl. Det blir 1,6g per kaffekopp (1,25dl).
1000/1,6=625 koppar/kg.
Det blir 265/625=0,42kr/koppen.

Dosering på bryggkaffe är ca 7g/kopp.
1000/7=143 koppar/kg.
Det blir 73/143=0,51 kr/koppen.

Åtminstone jag överdoserar alltid pulverkaffe, men det blir å andra sidan inget spill som det lätt blir med bryggkaffe.
Skulle tro att priset i praktiken är likvärdigt.
nåja, men snabbkaffet blir ju inte godare för det. Det är inte prisvärt för vad man får tycker jag. Nu när man upptäckt att det finns snabbkaffe med riktigt kaffe så är valet enkelt och köper man när det är specialpris så som kommer man ner mer. 3 gevalia brygg för 69 kr på ICA förra veckan tex så är man nere på 0,32 kr/kopp med dina siffror :-D
 
Det var ju någon som länkade en kokkaffevideo i en kokkaffetråd där presentatören var väldigt metodisk i kaffekokandet. Mängden kokkaffe som angavs där var 7g kaffe per 100g vatten, och det träffar rätt bra i styrka för min del. Eftersom jag gärna dricker två koppar på morgonen och en på eftermiddagen och en kåsa ligger på runt tre deciliter så skulle kaffevikten dra iväg om jag skulle förlita mig på det en längre vandring. Snabbkaffe blir ett nödvändigt ont om man ska vara ute i bortåt en vecka eller längre.
 
nåja, men snabbkaffet blir ju inte godare för det. Det är inte prisvärt för vad man får tycker jag. Nu när man upptäckt att det finns snabbkaffe med riktigt kaffe så är valet enkelt och köper man när det är specialpris så som kommer man ner mer. 3 gevalia brygg för 69 kr på ICA förra veckan tex så är man nere på 0,32 kr/kopp med dina siffror :-D
Javissst och letar man efter lågpris så kan man komma till samma pris för snabbkaffe - 0,32 kr/kopp (Willys snabbkaffe mellanrost). Det är väl helt ok att du låter smaken avgöra men använd det som argument då i stället för priset för där är du verkligen inte rätt ute.
 
"verkligen helt fel ute"? ditt egna exempel var ju också 0.32, så på vilket sätt var 0,32 för ditt kaffe "verkligen" mycket billigare än mot mitt för 0,32 kr?

Om jag skulle köpa ditt lågpriskaffe så skulle priset per kopp bli samma som styckepriset på förpackningen eftersom jag skulle slänga det efter första koppen.
 
Såg att någon redan nämnt det, men Coop Änglamark snabbkaffe är bra. Jag dricker det både hemma och i skogen. Dricker enbart snabbkaffe nuförtiden och tycker att det är riktigt gott.
 
"verkligen helt fel ute"? ditt egna exempel var ju också 0.32, så på vilket sätt var 0,32 för ditt kaffe "verkligen" mycket billigare än mot mitt för 0,32 kr?

Om jag skulle köpa ditt lågpriskaffe så skulle priset per kopp bli samma som styckepriset på förpackningen eftersom jag skulle slänga det efter första koppen.
Jag har aldrig påstått att det var billigare. Det är du som har påstått att frystorkat kaffe var "äckligt och dyrt". För mig betyder dyrt kaffe att det kostar mer än annat kaffe vilket det alltså inte gör! I mitt exempel kostar det lika mycket (trots att du refererar till ett tillfälligt erbjudande med lågt pris om man köper tre paket på en gång). Men som sagt - vill man inte förstå så gör man inte det! Här slutar mina inlägg riktade till dig i detta ämne så du kan svara "Goddag yxskaft" igen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.