Hur mycket snabbkaffe går det åt...? (Och finns det någon mindre dålig variant?)

Jag har aldrig påstått att det var billigare. Det är du som har påstått att frystorkat kaffe var "äckligt och dyrt". För mig betyder dyrt kaffe att det kostar mer än annat kaffe vilket det alltså inte gör! I mitt exempel kostar det lika mycket (trots att du refererar till ett tillfälligt erbjudande med lågt pris om man köper tre paket på en gång). Men som sagt - vill man inte förstå så gör man inte det! Här slutar mina inlägg riktade till dig i detta ämne så du kan svara "Goddag yxskaft" igen.
Väldigt sällan man behöver köpa vanligt kaffe till normalpris om man inte prompt måste hålla sig till samma märke. Det finns nya erbjudanden och lockpriser varje vecka. Det är gevalia, löfbergs, arvid nordqvist osv om vartannat. Jag vet inte när jag köpte ett paket till ordinarie pris senast. Inte i år iaf.
 
Väldigt sällan man behöver köpa vanligt kaffe till normalpris om man inte prompt måste hålla sig till samma märke. Det finns nya erbjudanden och lockpriser varje vecka. Det är gevalia, löfbergs, arvid nordqvist osv om vartannat. Jag vet inte när jag köpte ett paket till ordinarie pris senast. Inte i år iaf.

Ibland kan det vara klädsamt att medge att man hade fel.
Vanligt kaffe är inte mycket billigare än snabbkaffe. Ibland är det marginellt billigare.
Sen kan man ju ifrågasätta om priset verkligen är intressant om det handlar om att köpa ett paket snabbkaffe om året. Häller man av det som behövs och sedan svetsar ihop påsen igen så håller snabbkaffet väldigt länge.

Snabbkaffe dricker jag aldrig hemmavid. Det är inte lika gott som bryggkaffe. Godaste kaffet får jag i min moccabryggare, men det är inte värt besväret att koka kaffe i moccabryggaren i tid och otid. Den vanliga bryggaren ger en lagom avvägning mellan smak och arbetsinsats.


Snabbkaffet är inte "gott" (relativt sett), men efter en hel dagsvandring så smakar det jättegott. På samma sätt som C-vitaminbrus med apelsinsmak smakar Fanta efter 3 dagar på fjället, eller på samma sätt som att den hemmatorkade fjällmaten är orimligt god på fjället men ganska medioker hemmavid.
Jag har därför inget personligt intresse utav att bära med mig bryggkaffe på långvandring. Väger mer, kräver en extra pryl (filter) och kräver en viss diskning/rengöring.

Pulverkaffe med inblandning av finmalet vanligt kaffe (t.ex. Gevalia Millicano) är ett mellanting som dock är helt OK. Det blir inte lika blaskigt och snabbkaffelikt när det finns litet grums i kaffet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.