Hur mycket gas kvar?

Någon som vet hur man tar reda på hur mycket gas man har kvar i flaskan? Finns det någon tryckmätare som man kan köpa? Eller hur gör ni?
 
Om man väger flaskan full så kan man se hur mycket det är kvar genom att väga den igen, eftersom mängden gas anges i gram.

Jag har en liten minivåg för ändamålet (Primus) som är askass.
 
ja det är sant. får väll investera i en våg. Men detta förutsätter ju att man kommer ihåg att väga flaskan innan.

På "vanliga" gastuber finns ju en mätare som anger hur mycket som finns kvar. Liknande finns väll på dykartuber? Borde inte det finns till firluftskök också som man kunde skruva på?
 
Jag har sett någon liten moj som man skruvar på kaggen och kan se hur mycket som är kvar. Tror att det var på globetrotter.de som jag såg den.
 
nr23se; sa:
På "vanliga" gastuber finns ju en mätare som anger hur mycket som finns kvar. Liknande finns väll på dykartuber? Borde inte det finns till firluftskök också som man kunde skruva på?
De innehåller också "vanlig" gas i betydelsen att den är i gasform vid det tryck som är i tuben. Gasen till friluftskök är kondeserad, alltså flytande, i flaskan. Trycket hålls därför konstant oavsett hur mycket gas som finns i flaskan.

Jag tycker att man får skaplig uppfattning genom att skaka flaskan, det fungerar dock bara för kondenserad gas.
 
så svaret blir alltså att det inte går att kolla hur mycket gas det är kvar på annat sätt än att väga tuben?

(har föröskt skaka på tuber men tycker ändå det är svårt att uppskatta om det är 75% eller 25% kvar)
 
Kolla på kondensen

Om du använder gastuben då det inte är väldigt varmt utan mer om svenskt sommarfjäll så kan du iakta vart på tuben som fukten i luften upphör att kondensera där är nivån i tuben.
 
Jag har sett en plastremsa i en husvagnstillbehörskatalog, kan ha varit husvagnssvensson, den sätter man utanpå gasoltuben och den visar då nivån på den kondenserade gasen i flaskan det fanns en för plåt och en för aliminium.
 
Mz; sa:
Jag har sett en plastremsa i en husvagnstillbehörskatalog, kan ha varit husvagnssvensson, den sätter man utanpå gasoltuben och den visar då nivån på den kondenserade gasen i flaskan det fanns en för plåt och en för aliminium.

verkar intressant. hittade det på http://www.husvagn-svensson.se/pdf/kata2004.pdf sidan 54. tackar så mycket. får nog bli att köpa en sån å testa hur det funkar
[Ändrat av nr23se 2005-01-16 kl 14:07]
 
nr23se; sa:
ja det är sant. får väll investera i en våg. Men detta förutsätter ju att man kommer ihåg att väga flaskan innan.

På "vanliga" gastuber finns ju en mätare som anger hur mycket som finns kvar. Liknande finns väll på dykartuber? Borde inte det finns till firluftskök också som man kunde skruva på?

Du använder väl någon standard så det är ju bara att skaffa en till och väga den full.

Väga är absolut det bästa sättet om man bara har en vanlig husshållsvåg hemma.
 
nr23se; sa:
Någon som vet hur man tar reda på hur mycket gas man har kvar i flaskan? Finns det någon tryckmätare som man kan köpa? Eller hur gör ni?

När det gäller stora flaskor så är de alltid märka med sin tara-vikt (d.v.s. tomvikten), men det är tyvärr inte engångsflaskor (inte generellt i alla fall).

Men jag vet att jag sett nån lista på tomvikten på olika märken.
 
nermander; sa:
nr23se; sa:
Någon som vet hur man tar reda på hur mycket gas man har kvar i flaskan? Finns det någon tryckmätare som man kan köpa? Eller hur gör ni?

När det gäller stora flaskor så är de alltid märka med sin tara-vikt (d.v.s. tomvikten), men det är tyvärr inte engångsflaskor (inte generellt i alla fall).

Men jag vet att jag sett nån lista på tomvikten på olika märken.

nä de ja tänkte på var Primus flaskor för friluftskök
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Hur mycket gas använder ni om dan? Friluftsmat 8
vlundborg Hur mycket gas ska jag ta med? Friluftsmat 15
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
Tetraone Hur mycket snabbkaffe går det åt...? (Och finns det någon mindre dålig variant?) Friluftsmat 63
luktafotogen Kompakta kex med mycket energi. Friluftsmat 21
jenol Hur mycket mat? Friluftsmat 16
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
lleberg Hur mycket bränsle ska med? Friluftsmat 3
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
LL Torkning av kött - hur mycket salt? Friluftsmat 12
Hur mycket energi? Friluftsmat 11
Hur mycket T-Röd Friluftsmat 4
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
KristianMattiasson nya kärl och gas? Friluftsmat 3
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
jakerlund Gas-tillsats till Trangia.... Friluftsmat 3
never Trangia Gas?? Friluftsmat 3
PeAv Gas till Primuskök på Gotland Friluftsmat 0
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
T-röd-Gas-bensin-fotogen Friluftsmat 2
Billig gas på BILTEMA Friluftsmat 0
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2
sm7vqi Pris gas vs T-sprit Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.