HUr laga mat vid ösregn

Det är ingen tvekan om att framförallt ihållande regn kan ställa till med åtskilliga problem. Det fick jag återigen bekräftat under sommarens vandring, vilket kommer att leda till att jag kommer att tynga packningen med ytterligare en mindre, verkligt vattentät packpåse.

Men om man är rustad för att övernatta i regn på kalfjället, tält eller tarp, så menar jag att man har allt man behöver för att även klara en lunch i ösregn. Det är bara att använda de prylar man redan har. Man behöver inte någon ytterligare utrustning om man inte nödvändigtvis vill ha det. Framförallt känns det för mig som dålig viktekonomi att ha med sig extra prylar för detta syfte som bara används de få dagar då vädret är riktigt dåligt runt lunch.

Om man dessutom applicerar samma tankesätt inom fler områden så är risken stor att man snart har en packning som får knäna att börja värka. Been there, done it, bought the T-shirt...
Jörgen
 
Men om man är rustad för att övernatta i regn på kalfjället, tält eller tarp, så menar jag att man har allt man behöver för att även klara en lunch i ösregn. Det är bara att använda de prylar man redan har. Man behöver inte någon ytterligare utrustning om man inte nödvändigtvis vill ha det.

Jörgen

Vilken sorts 'extraprylar' syftar du på???


peter
 
Jag fattar inte riktigt alla som skriver att de inte vill packa upp sitt tält i regn, av rädsla för att det ska bli blött.
1. Hur gör man då om det regnar på natten?
2. Vad gör det om tältet blir blött? Moderna tält suger åt sig minimalt med vatten.

/OJ
 
Det verkliga problemet är väl om tältet är inne i ryggsäcken - man vill nog minimera den tid som man utsätter övrig packning för väta. Sen är det väl inte så självklart att man under etappen finner lämpliga platser att ställa upp ett tält, speciellt då inte om etappen är en hög övergång.


(På min senaste resa återgick jag till min Prophetsäck, dät tältet bara får plats utanpå, så då är det ena problemet ur världen).
 
Själv övergav jag på sommarens solotur matlagandet på dagen, eftersom jag mest tycker att det är bökigt. I stället körde jag på energikakor plus nötter och torkad frukt (GORP, som jänkarna säger; Good Ol' Raisins and Peanuts). Det fungerade alldeles utmärkt, jag var aldrig hungrig, hade inga blodsockerdippar och ingen känning av energiförlust. Dagsdosen bestod av 2 Enervit* och ca 200 g nötter per dag. Till frukost drack jag 2 Varma Koppen fruktsoppa och tog en näve Start med extra frön och nötter, en sådan näve väger ca 45 g. Mitt huvudmål är middagen, det bestod senast av olika kombiniationer av bulgur, röda linser, sojafärs och en variant på risotto som jag hittade på ICA. Kryddas lämpligen med olivolja... Middagen ger mig huvuddelen av energin. Totalt gick jag på ca 3000 kalorier om dagen. Det fungerar i typ en vecka, men ska man gå längre får man nog se till att äta mer. Jag vandrar ca 9-10 timmar per dag.

Jag testade samma koncept när jag var uppe med dottern (8 år) förra veckan, och det fungerade för henne också, då kompletterat med lite choklad och Dajm, plus att jag fixade i ordning varm choklad på lunchen. Hon behöver en ordentlig lunchrast; det tar jag inte när jag går själv. (Nej jag har inte bråttom i fjällen, men jag gillar att gå :))

* Enervit är de enda energikakor jag gillar att äta, på landsvägshojen har jag haft chansen att testa mig igenom en del... De är inte så kompakta i konsistensen som många andra.

PS
Apropå ryggsäckar så hade jag i år en Gossamer Gear Miniposa, med en stor meshficka längst bak, en stor på ena sidan och två små på andra. Där gick regnkläder, tält, vatten och dagens mat ner utan problem.
 
Jag fattar inte riktigt alla som skriver att de inte vill packa upp sitt tält i regn, av rädsla för att det ska bli blött.
1. Hur gör man då om det regnar på natten?
2. Vad gör det om tältet blir blött? Moderna tält suger åt sig minimalt med vatten.

/OJ

Att tältet i sig blir blött gör väl inte så mycket det är väl mer att behöva upp med stuff ur ryggan för att komma åt tältet och sen stoppa ner det igen. Tar dessutom lite tid att sätta upp tält tycker i alla fall jag. Jag är som alven, stressar inte men gillar att gå. För mig ligger mycket av njutningen i att röra på mig, att ta mig framåt då tar en tältuppsättning/nedtagning onödigt lång tid. Dessutom är det som någon annan sa att man kan ju vid lunchtid i regnet befinna sig på en plats där det inte går att slå upp tältet då måste man ändå hitta en annan lösning. Vissa vill stanna och njuta av mat/utsikt medan för mig handlar det mer om att vila fötterna en stund och få ner lite näring så jag orkar gå iväg igen. Då har man gott om tid sen att stanna och fota mm. när man känner för det.
 
Kall lunch

Lite off-topic, men jag börjar också luta åt att kall/färdig lunch är det optimala. Att börja fixa käk mitt på dagen ger mig oftast bara ett bökigt avbrott, ännu mer så om det regnar. Nästa gång jag är ute ska jag nog testa det gamla militära konceptet med "förstärkt frukost", dvs ta ett ordentligt varmt mål till frukost och sedan nöja mig med mackor och tillbehör till lunch. Kompletterat med lite trail mix, kakor etc. tror jag att det räcker utmärkt under dagen. Sedan kan man ta det lugnt och fixa varm mat till middag.

I skog tror jag annars att man kan hitta hyfsat skydd under granar, iaf tillräckligt för att få igång köket och hålla sig hyfsat torr i kombination med regnkläder. Att kunna skydda sig från elementen är trots allt lite av charmen med vandring, så kanske det mest är en fråga om vana/träning?

Som alltid kan man ställa sig frågan "hur gjorde man i lumpen?". Mitt svar är att jag inte riktigt minns, men förmodligen var det blöt misär som gällde... ;)
 
Att tältet i sig blir blött gör väl inte så mycket det är väl mer att behöva upp med stuff ur ryggan för att komma åt tältet och sen stoppa ner det igen. Tar dessutom lite tid att sätta upp tält tycker i alla fall jag. Jag är som alven, stressar inte men gillar att gå. För mig ligger mycket av njutningen i att röra på mig, att ta mig framåt då tar en tältuppsättning/nedtagning onödigt lång tid. Dessutom är det som någon annan sa att man kan ju vid lunchtid i regnet befinna sig på en plats där det inte går att slå upp tältet då måste man ändå hitta en annan lösning. Vissa vill stanna och njuta av mat/utsikt medan för mig handlar det mer om att vila fötterna en stund och få ner lite näring så jag orkar gå iväg igen. Då har man gott om tid sen att stanna och fota mm. när man känner för det.

Som någon redan har skrivit, dra i dig lite torrskaffning bara och gå vidare. Själv har jag alltid thermos med mig, även på sommaren, just för att jag gillar snabba lunchraster *och* vill kunna få i mig ngt varmt, särskilt om vädret är uselt.

Med lite varmvatten finns alltid möjligheten att dra i sig allt från en lyxig Real till en halv chokladkaka och lite te...utan varmvatten finns en uppsjö av "torra varor" - nötter, russin, nötmassa, choklad...Runes energikakor har jag själv erfarenhet av och de är lätta att göra (i princip knäck med havregryn iblandat).

//J
 
Som alltid kan man ställa sig frågan "hur gjorde man i lumpen?". ;)

[lumparhistoria]

Hmm.. få se nu.. jo man najjade fast en guldburk på lämpligt ställe på pansarbandvagnens motorblock, och bad en stilla bön att förmiddagens krigande skulle vara precis lagom för att burken skulle ligga nån stans någorlunda nära mitten på skalan mellan bottenfrusen och sprängd när det viftades för lunch-vapenvila..

[/lumparhistoria]


Per
 
Jägarsnus

Själv brukar jag hoppa över lunch och sånt om det är skitväder..
Jag har alltid med mig påsar med jägarsnus alltså en blandning av olika nötter, torkad frukt och riktigt mörk choklad.

Har det i fickan hela tiden och småäter av det... men en liten termos med varmt vatten är oxå att rekomendera tillsammans med någon påsmat (real tech) så kan man faktiskt bara hälla i vattnet, försluta påsen och fortsätta att vandra med påsen i handen tills dom magiska 5-15min har gått.. sen bara öppna och äta mens man går.

Det mesta funkar*S*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
libo475 Vad vid Valfojåkka Fjällvandring 13
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.