Hur fförankrar ni tält i hård vind

Ni hade tältet uppe i 40 m/s utan någon skyddande mur? I sådan kraftig orkan funkar det bara med en skyddande mur. Ja, det rekommenderas ju redan i långt mindre vindstyrkor. Att flytta tältet kan du glömma. Man kan ju inte gå upprätt i vindstyrkor över 30 m/s. Jag är grymt imponerad av att tältet överhuvudtaget inte blåste sönder. Att resa ett tält i 40 m/s, utan någon skyddande mur ser som jag smått omöjligt, ifall det inte är en värsting alpintält och även med ett sådant skulle jag inte gjort det.
 
Re:

Ni hade tältet uppe i 40 m/s utan någon skyddande mur? I.

Att vinden ökade från 7-8 m/s till +25 m/s och med runt 40 m/s i byarna kombinerat med att vinden vred sig 90 grader så att istället för at stå mot vinden fick vi vinden mot sidan var en starkt bidragande orsak till incidenten.

När jag slog läger blåste det runt 7-8 meter per sekund och under natten ökade det till 40 m/s i byarna, enl uppgifterna från Tarfala.

Mitt tält, ett Hilleberg Nallo 3 GT flög iväg och landade några nundra meter bort där jag fick tag i det. En tältpinne blev avbruten och i efterhand kostaterade jag skador i botten på innertältet och vid en av kanalerna på yttertältet där tältpinnen gått av.

Det som bodde andra tältet. ett McKinley 2-mans tunneltält, lade runt 40 cm stora stenar på duken runt om för at det inte skulle lätta, och det blev helt söndrigt i väven och fästena.

Det var precis så vi kunde gå i motvinden uppe på platån vid fyra-tiden på morgonen och plocka ihop allt som spritts för vinden ,

Då vi kom ned från Kitteldalen ned till stigen mellan Keb fjällstation och Singi-stugorna kändes som att det var betydligt lugnare. När vi kom ned till fjällstationen såg vi ett antal tält som blåst ihop och hörde att flera tält gått sönder i fästen. Där blåste det 21-22 m/s vid 8-tiden på morgonen och helikoptern inte kunde landa pga för hård vind. Något som en gäst från en större stad i söder var irriterad över ;)

Någon som vill göra fjällvandring med mig?
 
Vi hade uppemot 40 m/s i helgen uppe vid Keb och min förankring med hyfsat stora stenar på tältspik och line och på duken vid ändarna räckte inte till.

40 m/s är VÄLDIGT blåsigt. Utan naturligt skydd undrar jag hur många tält som står kvar i den vindhastigheten... Jag har hjälpt till att fälla ett tält i vindbyar på (uppmätta) 20-25 m/s och det var allt annat än enkelt. Då stod mitt tält några meter längre in i björkskogen och klarade sig bra.
 
40 m/s är VÄLDIGT blåsigt. Utan naturligt skydd undrar jag hur många tält som står kvar i den vindhastigheten... Jag har hjälpt till att fälla ett tält i vindbyar på (uppmätta) 20-25 m/s och det var allt annat än enkelt. Då stod mitt tält några meter längre in i björkskogen och klarade sig bra.


Uppgifterna om 40 m/s i byarna kommer från militärena som låg uppe vid forskningstationen vid Tarfala. Gissar på att viden där vi låg var runt 25 m/s och mer i byarna. baserat på resonemanget i tidigare kommentar.
 
Nâgonstans i trâden väcktes ett litet frâgetecken till liv hos mig.
Stormlinorna? Finns det nâgot skäl att man ska fösöka fâ ut dom sâ lânga som möjligt eller sâ korta som möjligt? Mer spänst eller stummare?
Jag brukar nog föredra att ha linorna rätt lânga, tycker det lättare blir snyggare sträckning i duken, men är det bättre?
 
Enligt Hilleberg ska linorna vara så långa som möjligt. Har dock inte själv gjort någon närmare undersökning av saken..

När det gäller vinden så blåste det väl drygt 30 m/s i byarna med en medelvind på 12-18 om jag minns rätt (kollade på SMHI.se i förrgår). Det är en viss skillnad på medelvind och byvind, men att det blåste rejält rådde det nog ingen tvekan om. Har dock inte läst något i lokalpressen om hårda vindar. Med en medelvind på 35-40 m/s så går man ingenstans och om tältet står exponerat ska man nog ha tur om det ska klara sig oskadat. Under orkanen som drabbade fjällkedjan i mitten av september förra året och där flera tält hos jägarbataljonen som var på övning i Kebnefjällen skadades, så uppmättes en medelvind på 37 m/s vid Tarfala. Jag tältade själv då vid Singi och när vinden kulminerade var det som om malmtåget körde över tältet. Jag hade dock fått förvarning och istället för att gå mot Tarfala som planerat, så gick vi ner till Singi. Sannolikt blåste det mindre vid Singi än i Tarfala, men trots det blåste fönster sönder i Singistugorna.

Befarar jag hård vind brukar jag bygga vindmur. På vintern är det ju lättare men det går även med sten och en halvmeter gör rätt mycket för att sänka vindhastigheten nära backen. Först försöker jag dock finna något strukturellt skydd; en sänka, stor sten, videsnår eller liknande som kan ta ner vinden något. Sen är det bara att ankra fast och hoppas på det bästa. Som väl är så är orkanvindar väldigt ovanliga under barmarksperioden och vindarna vid Singi i höstas är det starkaste jag upplevt under vår-sommar-höst. I dom vindstyrkorna går man ingenstans och hade man tältat exponerat och inte i närheten av en stuga hade en sönderblåsning kunnat gå illa. Orkanbyar, störtskurar, kolmörkt och 2-3 grader gör att man inte är så kaxig.
 
känns som att det rent logiskt borde vara bäst med långa linor va?
en lång lina håller ut tältet åt sidan, så att det behåller formen, medan en kort mest bara drar ner det mot marken...
 
Jag är väldigt säker på att så långa som möjligt är så bra som möjligt. Dock har det ju sina nackdelar vad gäller snubbel och att man tar mer yta i anspråk (när det inte behövs).
 
För några år sedan gick jag Storådörren i Härjedalsfjällen. Råkade ut för storm under kvällen och natten. Försökte sätta upp tältet vid 18 tiden men det blåste för mycket. fortsatte vandringen tills jag hittade en tältplats i lä där jag vågade slå upp tältet, det gjorde jag först kl 24 på natten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.