Hjälm ?

Tony76; sa:
..en solig sommardag vid sportklippan där man vet att det inte finns folk ovanför en..?

/ Tony

Hur kan man VETA att det inte finns folk ovanför? Få svenska klippor är väl av sådan art, tvärtom desto vanligare att man mycket väl halvägs upp kan upptäcka att någon tex är på väg att sätta ett topprep eller fira av ovanifrån. Och att klippan då skulle vara så "fast" att denna någon inte hittar en sten att kicka över kanten, det är är vara väl optimistisk!

Inte för det att jag är 100%-ig i mitt hjälmanvändande, men det beror på slarv (som mitt förnuft säger att jag borde åtgärda) och inte på något slags moget övervägande.

Lite apropå (fastän det egentligen är en annan tråd) så hade ett gäng brett ut en filt och placerat ett spädbarn på precis under klippan senast vid Ågelsjön. -Nej - ungen hade ingen hjälm!
Men som sagt, det är en annan fråga: "Ska man säga till andra människor som beter sig uppenbart vådligt?"

/Per
 
Klar du ska säga till om du ser att andra brister i sitt omdöme vid klippan.

Vad kan hända. Dom blir skit sura på dig och säger att du inte ska lägga dig i. Du kanske räddarlivet på ungen. Du räddar iallafall ditt eget samvete, hur skulle du känna dig ifall ungen skadar sig och du kunde ha sagt något men gjorde det inte.

på min lilla hemma klippa märks det om det är någon ovanför, tro mig.

/ Tony
 
Tyävrr så finns det bara statistik som berättar när det troligast händer en olycka. Som nybliven klättrare så har jag hjälm av skälet att jag åkt skidor i hela mitt liv och där haft hjälm hela tiden.

Olyckor händer, frågan är inte om utan när!

Ju längre och mer man exponerar sig själv i olika typer av situationer desto större chans är att något går åt helskotta.

Jag var med för bara några dagar sedan hur en liten unge slänger ut en sten från klippa vi sportklättrar på!

Säg så här att det var tur för barnet och dess föräldrar att jag inte är särskilt snabb att klättra för eventuellt hade jag tillämpat retroaktiv abort...

Dock så använder jag inte hjälm när jag bouldrar... Sjukt eller hur, och då har jag ändå slagit i huvudet en gång.

Och jag har inte cykelhjälm när jag cyklar iväg med paddan. Men jag har den när jag cyklar in till gymmet... Hur är människan funtad igentligen.

Jag vidhåller dock att hjälm är viktigt även på borrbultat, speciellt om en sån som jag är ovanför dig! Eller frisläppta ankelbitare som inte föräldrarna har koll på!!!
 
Hjälm...

Man får väll bestämma själv hur rädd man är om skallen. Dom kroniska hjälmmotståndarna har aldrig säkrat en person som klättrar is. Isklättring är ta mig tusan hjälmtvång...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.