Hjälm ?

Vad tycker ni alla om användande av hjälm ?
Hur viktigt är det ? (hjälper inte så mycket vid ett markfall)
När bör den användas ?

Visst borde den användas vid alla tillfällen men en solig sommardag vid sportklippan där man vet att det inte finns folk ovanför en, hur viktigt är det då ?

/ Tony
 
Min knopp är jätteviktig...

...och stenar, tappade klätterprylar osv är hårda.

Det enda min hjälm räddat mig från hittills är dock bara smällar liknande det när du slår skallen i byrån hemma - även om skadorna är små så gör de ont.


Varför inte vända på frågan - vad är det som är viktigt med att inte ha hjälm?
 
Härligt nu startar debatten.

Jag säger inte att det är fel att använda hjälm och på vissa trad turer och när man inte vet om det är folk ovanför använder jag hjälm.

Anledningen till att jag ibland struntar i hjälmen är den att det helt enkelt inte är skönt att ha den på sig. Av samma anledning använder jag inte cykelhjälm vid "vanlig" cykling och vid inlinesåking.

Hjälmen är krånglig att bära med sig, oskön att ha på sig och den gör sig inte på bild. De flesta tycker att det är dumt att inte bära hjälm vid klättring men ändå är majoriteten utan hjälm.
 
hmm... vad avgör om man tar på sig hjälmen, eller låter den ligga kvar hemma? Det har kanske med den subjektiva sannolikheten att råka ut för ett tillbud att göra.

Då jag klattrar is tillexempel, vet jag med 100% att den kommer att behövas, och följdaktligen använder jag den varje gång.

Pa den fasta välbesökta sport klippan, är sannolikheten mycket mindre att hjälmen kommer att behövas. Sålunda väger kanske "inte så skönt" argumentet tyngre än risken för sten fall hos många på hemma klippan.
 
Välj en bekväm hjälm

Ok, jag kan hålla med om att den inte alltid är störtskön, men så hemskt är det väl ändå inte? En slippa en sådan där "byrålådssmäll" är värd många timmars hjälmbärande tycker jag.

Hjälmen väger mycket mindre än både rep och allsköns säkringar, så inte har jag upplevt den krånglig att bära med mig.

Gör sig inte på bild? Det är ju inte för att bli plåtad som jag klättrar i alla fall!


Kanske är det så enkelt att det handlar om inställning? Jag har bestämt mig för att den skall med och då upplever jag den inte som irriterande. Om du däremot innerst inne vill slippa den, så letar du efter skäl att slippa den?
 
Min härliga hjälm

Hej ni där!

Kul debatt. Den bästa hjälmen är den som sitter på huvudet. Allt annat är sekundärt. Välj därför hjälm efter följande kriterier:
1. Sitter skönt.
2. Vacker att se på.

En spräckt skalle är inte särskilt vacker att se på (ens på bild).

Jag har inte hjälm inomhus (funderar...) men ALLTID annars.

Var nyligen på en sportklätterklippa och klättrade topprep, föll och pendlade in i det sträckta repet till säkringsmannen, fick snurr och slog nästan i skallen/hjälmen i klippan. Kände att då att min hjälm är guld värd.

/Örjan :-D
 
dubbel användning

Jag har bananer och mackor i hjälmen på väg itll klättringen och slipper på så vis mosad mat.

Under själva klättringen har jag den på huvudet och slipper få is, klätterskrot, sten, rippade hooks osv i huvudet och ja, den slår i alla överhäng och annat jag inte upptäckt men det är väl dess uppgift.

Varför finns inte Camps silver-kromade hjälmar i sverige?
 
Men vilken idé, självklart ska hjälmen med varenda gång framöver för vem gillar bruna bananer med klämmskador.
Min inställning till hjälm kanske inte är den bästa och visst är huvudet det mest ömtåliga man har. Man får se till riskerna i varje enskilt tillfälle och bedömma om hjälmen ska användas. Förmodligen kommer man ångra sig den dagen man ligger med en fet bula och hjärnskakning men man kan inte skydda sig i alla lägen.

Är det inte så att de flesta skador sker på väg till eller ifrån berget. Man kanse till och med ska ha den i bilen för säkerhets skull.
 
Några näsvisa tips

Gör en enkel regel som du alltid följer (istället för "bedömning" från fall till fall), så kommer irritationen över hjälmen att minska. Då slipper du nämligen tänka på om obehaget överväger.

Själv använder jag ogärna flytväst när jag paddlar. Men är det så kallt i vattnet att jag riskerar chock, eller att det är så dåligt väder att kajaken riskerar att komma ifrån mig, så tar jag ALLTID på mig flytvästen. Och den är alltid med - även om det bara är en kort tur i solsken och blankvatten.

Skall du bedöma, så kan du låta flickvännens bedömningsgrad vara din måttstock. Därför klättrar jag ned och grejar topprep ibland - fast hela kroppen skriker åt mig att fortsätta leda. På så sätt kommer jag inte i kontakt med mina egna motsträviga känslor.
 
Om jag gick efter flickvännens bedömningsgrad skulle jag max klättra på 1,5 m höga boulder med topprep och en stavhopparmatta under mig iförd intergralhjälm och skottsäker väst.
 
Ooops

Jag glömde visst att flickvänners bedömningsgrad kan behöva omtolkas/justeras en aning först. Som vanligt säger de inte vad de menar/vill.

Det hon vill är ju att du inte skall skada dig allvarligt - alltså att du skall vara försiktig - men hon vet inte hur det skall översättas på klätterspråk. Alltså säger hon diverse gallimatias. Där kommer ditt kunnande in - översätt detta önskemål till vettigt klätterspråk.
 
Tony76; sa:
Om jag gick efter flickvännens bedömningsgrad skulle jag max klättra på 1,5 m höga boulder med topprep och en stavhopparmatta under mig iförd intergralhjälm och skottsäker väst.

Men så föds det ju fler killar än tjejer också. Och av någon outgrundlig anledning är ändå tjejerna i majoritet... De levande, det vill säga! ;)

Skämt åsido håller jag med Christer, bara man bestämmer sig för en linje så blir det lättare. Då slipper man gränsdragningsproblem varje gång. Själv har jag alltid hjälmen på mig vid klippan (även då jag inte klättrar själv) -- då slipper jag fundera över om det är för varmt, för fult, för säkert eller vad det nu är...

:) /Lotchen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.