Hjälm? Vad använder ni?

Skulle köpa en Petzl Meteor, men de visade sig att den inte finns i deras sortiment länge. Så vad ska man skaffa? Någon som vet om Petzl kommer med någon ny liknande hjälm?
 
meteor

Enligt Petzls hemsida finns den fortfarande. Kolla med ytterligare butik innan du ger upp. Petzl har åtminstone tre andra modeller.
 
Jag har en Black Diamond Half Dome. Är supernöjd med den och glömmer oftast att den sitter på. Det är en sån där som är som ett skal med remmar inuti. För mig som ville prova på isklättring (dvs mössa under hjälmen) var detta det självklara valet. Innan du väljer bör du tänka på att det även finns hjälmar som absoberar slag på annat sätt. Gå in i din butik och prova runt och fråga tills du hittar det du själv vill ha (och som passar bäst på din knopp).
 
En annan skillnad tycker jag verkar vara att vissa (typiskt klassiska) hjälmar verkar vara utformade för stenslag mer än för fall. Modernare hjälmar ser ut att skydda lite mer på sidorna av huvudet vilket knappast kan vara en nackdel. Att skada just huvudet vid fall är förstås både allvarligt och någorlunda sannolikt, med tanke på hur hårt sten är...
 
Jag har också en Half Dome och tycker mycket om den. Ett problem om du klättrar på varmare ställen är att den är väldigt dåligt ventilerad, bara ett par småhål. För Sverige fungerar den perfekt!
 
Har själv också ett antal B/D Half Dome-hjälmar eftersom de är lätta att justera i storlek och därför funkar bra som kurshjälmar. För eget bruk kör jag fortfarande med en Camp Ultralight (som dessvärre inte tillverkas längre) som bara väger 260 gram.
Ännu lättare är dock Salewa Krypton (250 gram) som inte bara är godkänd för klättring, utan även för cykling, ridning... Har skaffat den för att använda den som cykelhjälm i första hand, men den är lätt och sitter bra på huvudet så det kanske blir den som blir arvtagare till min Camphjälm.
Se den på:
http://www.salewa.com/ausruestung.p...0ff8f8f9&m=4&lang=uk&puid=39&prid=2079&ac=det
 
Var hittar du den på hemsidan?

Jag kan då inte hitta den, så en lite länk vore ju inte fel.

De är väll jag som är blind som vanligt, tur de finns hjälp.
 
http://www.northstar.se/
Produktmenyn till vänster, klicka på Klätterutrustning -> Hjälmar -> Lättviktshjälmar

Har själv en Petzl Ecrin Roc, den gamla klassiska popcornskålen. Funkis men inte direkt snygg. Tjejen har Petzl Elios, lite modernare och snyggare. Har inte hört några klagomål på den, men hon sliter inte direkt ut den. ;)
 
Själv använder jag Petzl Elios, gillar den skarpt, den har en lite dum tendens att inte sitta still, men den är mkt lätt så det spelar inte så stor roll. Men om den passar ditt huvud så är den klockren...
 
Själv kör jag med HB El Cap. Synnerligen ful, men jag tror inte nån hjälm nånsin kommer att göra mig vackrare. Anledningen att jag skaffade just denna är att den är gjord av kolfiber och därfor har lite skydd mot sidledes slag. Aven skumhjälmar som typ Petzl meteor har samma egenskaper, medans plasthjälmar (tex Ecrin Roc) kan tryckas in med lillfingrarna när man klämmer på sidorna.
UIAA har ännu inte kommit ut med nån standardiserad mätteknik hur bra en hjälm är från sidoslag. Jag tippar att detta är den största anledningen varför ingen hjälmtillverkare skryter med bra sidoslagsmotstånd.
Min nästa hjälm blir förmodligen nån skumhjälm pga lägre vikt än kolfiber.
 
Ett litet tips är att det brukar gå bra att klämma in ett litet första hjälpen kit i hjälmar med traditionell remupphängning. Själv har jag en Kong Magic (går att köpa på North Star) och i den går det att klämma in en hel del.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.