Hjälm ?

Om jag gick efter flickvännens bedömningsgrad skulle jag max klättra på 1,5 m höga boulder med topprep och en stavhopparmatta under mig iförd intergralhjälm och skottsäker väst.

:D

Detta känner jag igen. Min flickvän är mer rädd om mig än sig själv. Hon körde stenhårt på att jag skulle cyckla med hjälm men när hon själv cyklar syns ingen hjälm.

Jag tycker att hjälm eller icke hjälm liknar vägverkets bilbälte kampanj för ett tag sen... Ni kanske minns alla bilder på mosade ansikten med rubriker som "Jag skulle bara ned till macken" eller nått... De som har råkat illa ut är nog ganska sura över att inte ha använt bältet. Själv har jag altid haft bilbälte från början så den stör inte mig, men andra länder får man nästan skäll om man sätter på sig den. Är man så van att inte ha bälte på sig stör den nog fruktansvärt.

Tony, du som inte altid använder hjälm kommer att bli j*vligt irriterad om du råkar smälla huvudet i klippan nångång... Specielt efter att ha startat en debatt om det :)

/Michael.
 
en kvinna som överlevde..

Hmmm, ja, det kanske finns en anledning till varför det finns fler kvinnor än män på denna jord... det finns i alla fall en mer än det hade gjort om jag inte använt min cykelhjälm på en träningstur på Särö cykelbana en solig sommardag för två år sedan.
Efter en rätt maffig frontalkrock med en vespa i 70 knyck och en 100 kilos A-lagare som styrman var jag rätt glad över min röda Giro.. det var ju i och för sig ingen där som skulle plåta mig för någon känd modetidning eller så vilket gjorde att jag slapp beslutsångesten om ifall jag skulle vara snygg på bild eller behålla hjärnsubstansen någotsånär innanför pannbenet..
Väl på sjukhuset (där jag förövrigt fick stanna en vecka eller så efter ett antal operationer) fick jag höra av läkarna att min hjälm hade gått mitt itu och att jag utan den inte längre hade funnits.. det var lite läskigt att höra faktiskt, och jag var väldigt glad att jag hade valt att vara "ful och levande" istället för "snygg och död"....

PS Tony... visa ej detta inlägg för din flickvän, då kommer hon garanterat att förbjuda dig att både cykla och åka inlines utan hjälm.. om du nu av någon händelse själv inte har kommit till den insikten..DS
 
Behövs egentligen argument?

Behöver man egentligen argumentera för användandet av hjälm vid en sådan risksport som klättring är? Att hävda att hjälmen är ful är ett lamt argument. Är macho-imagen anledningen till att man klättrar så är man ju snett ute redan där. Bekvämlighetsfrågan går att lösa, köp en skön hjälm, det finns flertalet att välja på. Nej, hjälm behövs vid klättring oavsett tur eller klättrarens erfarenhet.

Jag måste bara få berätta om en anekdot jag hörde om. Det var två klättrare på en klippa, med hjälmar på huvudena, där det helt plötsligt började regna sten kring dem. Det visade sig vara två småkillar som kastade stenen från toppen av klippan. När de till sist komm upp, arga som bara den, frågade de ungarna vad de höll på med. Svaret löd "Ja men ni har ju hjälm".

Det kanske inte stöder min linje, men ändå...

/Micke - vars hjälm har hjälpt mot långa fall, stenslag, is och en och annan stalagtit.
 
Okej:

Jag cycklar och åker inlines (mot bättre vetande) utan hjälm.

Men jag kommer aldrig att klättra utomhus utan hjälm, lika så är jag aldrig på sjön utan flytväst. Kommer inte på fråga. Samma sak med bilbälte, alltid på - inkl. i taxi.

Nu skall jag bara få stil på inlines och hjälm - cyckeln är såld så där behöver jag inte jobba på det.

Kruxet med hjälm och inlines är att jag svettas så in i norden (vårflod typ) så hjälmskrället vill inte sitta still och en hjälm som får hjärnan att koka och inte sitter bra är ingen bra lösning... Förslag ???
 
Giro Pneumo!

larhed; sa:
Kruxet med hjälm och inlines är att jag svettas så in i norden (vårflod typ) så hjälmskrället vill inte sitta still och en hjälm som får hjärnan att koka och inte sitter bra är ingen bra lösning... Förslag ???

Köp en Giro Pneumo. Den är snygg, sitter bra, luftar bra och är svindyr. Vad mer kan man begära...? ;)

/Fredrik, som har hjälm när han åker inlines, rullskidor samt vid utomhusklättring och cykelträning. Ibland är även hjälmsaknaden stor hemma i köket... ;-/
 
härligt med debatt som sagt...

Har en cykelkompis som hävdar att det är farligt med hjälm, han har haft sin på sig 2 ggr (förutom Vättern, obligatoriskt) och dessa gånger gick han ikull rätt kraftigt..statistik kan man vända till vad man vill!

Själv hade jag ingen hjälp av min hjälm vid den hittils tuffaste is-sammanstötningen eftersom jag kollade upp mot förstemannen vid tidpunkten...men fick ett litet coolt ärr på hakan som tack istället :)

tycker nog att det kan se bra ut med hjälm på bild, skarpt läge typ.

...och killar säger inte heller precis vad dom vill/tänker/avser, det är en myt. (ny debatt? he he)
 
Tony76; sa:
Vad tycker ni alla om användande av hjälm ?
Hur viktigt är det ? (hjälper inte så mycket vid ett markfall)

Att hjälm inte hjälper vid markfall är inte helt sant.
Om man ser till att inte trilla med skallen forst,
så finns det två anledningar att hjälm kan forbättra
dina odds.
1) om ben och kropp tar upp mestadelen av smällen
så finns chansen att overleva. Jag rekommenderar att
läsa en massa olycksrapporter (tex boken 'Accidents in
north american mountaineering') så kommer du
formodligen till samma slutsats som mig: människans
kropp kan ta ofantligt mycket stryk och ändå overleva.
Det vore ju forargligt att overleva den storsta
smällen vid ett markfall (eller annat olyckstillbud),
och sen tappa balansen och spräcka skallen mot en sten.
2) Den viktigaste insatsen for att drastiskt forbättra
chanserna är snabb forstahjälpen. Aven en beskedlig
smäll i skallen som man med lätthet overlever kan
enkelt gora dig medvetslos. Snabb forstahjälpen är
betydligt lättare att utfora på en person man kan prata
med och som kanske kan rora på sig lite grann. Så även
om hjälmen inte räddar ditt liv genom att undvika en
spräckt skalle, så kan den forbättra dina chanser vid
en forstahjälpeninsats genom att forhindra
medvetsloshet.

Det senaste beviset jag sag pa att markfall kan
overlevas ar en olycka for tva veckor sedan ca 100m
fran dar jag klattrade. En kille trillade ner ca
20-25m. Resultat: en bruten fot!
 
Första hjälpen är mycket viktig

Tyvärr är det många som inte vågar ge en människa som de tror har en nack- eller huvudskada konstgjord andning av rädsla för att förvärra skadan. Följden blir att många medvetslösa kvävs då luftvägarna är blockerade.
 
När det gäller att skydda huvudet finns det en sak jag reagerat på. Väldigt många slarvar med repet när de klättrar. Man ser hela tiden klättrare som står någon meter vid sidan av säkringen och repet löper bakom ena knät och upp mellan benen.

Det är så lätt att kliva över och ha repet framför sig så man slipper flippa upp-och-ned i ett fall och slå i bakhuvudet.
 
Viss är första hjälpen extremt viktigt och att bara våga göra något räddar många liv. Ca 90 % av alla som dör i trafiken dör av syrebrist. Dom slår i huvudet, svimmar oc hsitter med huvudet böjt neråt och täpper till luftvägarna. Om bara någon sätter sig i baksätet och håller upp huvudet så att luftvägarna öppnas skulle väldigt många fler överleva i trafiken.

(Nu vet jag inte om detta hörde till denna diskution men jag kunde inte låta bli att skriva det.)

Allt handlar om gränsdragningar. Om jag tar inlinsen för att transportera mig 1 km lämnar jag hjälmen hemma men om jag ska åka ramp är hjälmen en självklarhet. Ska jag bara sitta och meta i solen i en varm sjö har jag ingen flytväst. Ska jag ut på havet och åka fort i dåligt väder ska västen på.

Har nyss köpt en Volvo och den förbannade lapan som blinkar och låter har fått mig att använda bältet mycket mer än tidigare. Förmodligen kommer jag att tacka den förbannade lampan när olyckan är framme.
 
.

Hjälm är ju en sån här bra sak som i stort sätt bara skyddar en själv. Så då får man ju välja helt enkelt. Är man rädd om knoppen eller vill man ha det bekvämare och "coolare"

och förresten:

"Ca 90 % av alla som dör i trafiken dör av syrebrist. Dom slår i huvudet, svimmar oc hsitter med huvudet böjt neråt och täpper till luftvägarna."

Det verkar inte riktigt troligt va, vart kommer den statistiken från.
[Ändrat av ture troll 2003-05-06 kl 13:19]
 
Jag tror siffran 90% är för hög, men jag kommer ihåg (från RödaKors-kurs) att siffran var långt högre än vad man väntade sig spontant.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.