Hiko torrdräkt - erfarenheter?

Hej,

ännu en torrdräktsfråga.....Hiko har en torrdräkt i 2-lagers Toray Entrant-DT - material, vad nu det är utan huva och sockar (http://www.hikosport.com/kajak-933/). Någon som har erfarenhet av denna dräkt?

/Måns

Inte använt den, däremot sett den. Hiko gör ju generellt bra grejor men jag tycker just den modellen går bort (för mig) p.g.a:

  • Inga "fötter", när man använder torris så är det oftast kallt i både vatten och luft. Utan fötter har man blöta fötter efter både ett bad och vad. Helst tygfötter, det är betydligt mer komfortabelt än latexdito
  • Kisslucka, mycket praktiskt vilket blir extra tydligt när du står bredvid en kamrat i regn och rusk som har en torris med dragkedja i ryggen och utan kisslucka...
  • Får gärna ha huva som går att rulla ihop. Använder i.o.f.s. sällan huvan men tycker det lätt blir kallt när man har en dräkt som bara har halstätning, den hoprullade huvan går upp som en krage och värmer halsen
  • När jag paddlar i torrdräkt är det ofta i surf och mer krävande förhållanden, d.v.s. torrdräkten är inte bara en backup för "om", att då och då vara i vattnet är något man räknar med. Latex som tätningar är då det enda som fungerar för mig
  • Vill gärna ha dubbelmidja just därför att jag ofta använder torrissen där det är riktigt blött, det blir helt enkelt mer vatten i brunnen utan dubbelmidjan

Detta är då mina urvalskriterier utifrån hur jag använder en torrdräkt, nu bortser jag från "hygienfaktorer" som att den ska andas, vara tät, skuren för paddling etc. Finns anda modeller, både från Hiko och andra tillverkare i ungefär samma prisklass som bättre uppfyller de kriterierna jag listat som viktiga för mig. Om de är det för dig är en helt annan fråga...
 
Har inte exakt samma erfarenheter.

Hej,

ännu en torrdräktsfråga.....Hiko har en torrdräkt i 2-lagers Toray Entrant-DT - material, vad nu det är utan huva och sockar (http://www.hikosport.com/kajak-933/). Någon som har erfarenhet av denna dräkt?

/Måns

Men jag använder inte torrdräkten på samma sätt.

Att den inte har fötter behöver inte vara någon nackdel. För sommaranvändande tror jag att det är optimalt att ha en torris utan fötter förutsatt att benmuddarna är täta. Fritt val att ha vad som helst på fötterna. Från neoprenboots till barfota.

Min torris har latexfötter som jag hatar, kalla, ömtåliga och hala. Tänker göra något åt detta.

Kisslucka behöver du inte om dragkedjan sitter fram och är tillräckligt långt ner. Hikos ser definitivt ut att sitta fram, om den är "rätt" placerad måste tyvärr provas.

En torris måste andas bra, särskilt om den ska användas på sommaren eller om man tänker anstränga sig i den.
 
Begreppet "andas" är individuellt.

Jag vill räta ut ett ofta förekommande frågetecken, det om "hur bra andas dräkten"? Genomsnittet av alla membranmaterial i praktisk "drift" är att ett andas-material står ganska precis mellan plastpåse och inget alls. Teknologin har inte hunnit längre än och att det ena eller andra märket skulle vara bättre eller sämre än andra är en utbredd myt skapad av tillverkarna just för att DERAS dräkt är bäst. Sen är det ju individuellt också hur och var och till vad man använder ett membranmaterial. Hållfasthetsmässigt är dom däremot inte lika och det beror på vilket material membranet valsats fast på. Jag har valt Ursuk just för att material, utförande och valfrihet att skapa dräkt efter mina kriterier stämde överens. Okej, inte billigast på marknaden, men förb. bekväm och allround och duger både till paddling, segling, snorkling och uteliv i skog och mark, likväl som till svamppromenader en regnvädersdag.
 
Jag vill räta ut ett ofta förekommande frågetecken, det om "hur bra andas dräkten"? Genomsnittet av alla membranmaterial i praktisk "drift" är att ett andas-material står ganska precis mellan plastpåse och inget alls. Teknologin har inte hunnit längre än och att det ena eller andra märket skulle vara bättre eller sämre än andra är en utbredd myt skapad av tillverkarna just för att DERAS dräkt är bäst. Sen är det ju individuellt också hur och var och till vad man använder ett membranmaterial. Hållfasthetsmässigt är dom däremot inte lika och det beror på vilket material membranet valsats fast på. Jag har valt Ursuk just för att material, utförande och valfrihet att skapa dräkt efter mina kriterier stämde överens. Okej, inte billigast på marknaden, men förb. bekväm och allround och duger både till paddling, segling, snorkling och uteliv i skog och mark, likväl som till svamppromenader en regnvädersdag.

Tycker jag sett en del tester som visar rätt stor skillnad, men kan inte hänvisa till någon just nu. Däremot kan jag säga att både jag och min fru provat en del olika plagg innan vi gick över till Gore-Tex, och skillnaden var otrolig. Jag gissar att när du säger de är ganska lika jämför du på något sätt en grupp bra "andas material" som verkligen andas (det anser jag mig veta att Gore-Tex och Palm gör). Om du har rätt i likheten måste det i så fall påpekas att det finns plagg därute som inte är tillverkade i andasmaterial, utan bara i täta material. Och mellan dem och andas-material är skillnaden som natt och dag (i alla fall för mig som lätt svettas).

--- Mats ---
 
Men jag använder inte torrdräkten på samma sätt.

Att den inte har fötter behöver inte vara någon nackdel. För sommaranvändande tror jag att det är optimalt att ha en torris utan fötter förutsatt att benmuddarna är täta. Fritt val att ha vad som helst på fötterna. Från neoprenboots till barfota.

Min torris har latexfötter som jag hatar, kalla, ömtåliga och hala. Tänker göra något åt detta.

Kisslucka behöver du inte om dragkedjan sitter fram och är tillräckligt långt ner. Hikos ser definitivt ut att sitta fram, om den är "rätt" placerad måste tyvärr provas.

En torris måste andas bra, särskilt om den ska användas på sommaren eller om man tänker anstränga sig i den.

På sommaren kör jag torrbyxor utan latexfötter precis som du beskriver. Men jag måste säga att benmuddarna inte är täta, å andra sidan sipprar de bara lite, och det gör inget så länge det inte börjar bli kallt ute.

Jag har gore-Tex fötter, men inuti har jag smartwool och utanpå har jag neoprenboots. Det är bekvämt och varmt. Bode inte det fungera även med latex?

--- Mats ---
 
Just den dräkten jag tittar på har faktiskt gylf och latex + neoprenmuddar vilket kanske inte framgår av Hikos egna beskrivning. Däremot inga sockar, och det är mitt främsta motargument mot denna dräkt. Men jag tänkte då att ett par ordentliga neoprenboots (typ Kokatat Nomad el likn) kunde kompensera detta?
Det främsta förargumentet är priset; normalpris ligger på typ 8.500:- och nu får jag den för 4.500:-, vilket ju är svårt att motstå...


/Måns
 
Just den dräkten jag tittar på har faktiskt gylf och latex + neoprenmuddar vilket kanske inte framgår av Hikos egna beskrivning. Däremot inga sockar, och det är mitt främsta motargument mot denna dräkt. Men jag tänkte då att ett par ordentliga neoprenboots (typ Kokatat Nomad el likn) kunde kompensera detta?
Det främsta förargumentet är priset; normalpris ligger på typ 8.500:- och nu får jag den för 4.500:-, vilket ju är svårt att motstå...


/Måns

Om du har en torrdräkt när det inte är väldigt kallt, och den läcker lite, så skulle det kunna vara ok. Men om det är kallt, och du tar en risk att ha en läcka, då blir du snabbt kall. Det blir inte blött bara där det läcker, dina kläder kommer att fungera som en veke på ett ljus och transportera vätan vidare. Är du i vattnet och försöker komma upp har du fötterna långt nere, vilket innebär med högt tryck. Är du i vattnet och simmar, har du mycket vattenrörelse runt fötterna. En torrdräkt kan rymma mycket vatten.

När du hittat något som spänner så hårt att det inte sipprar vatten, har du hittat något som spänner så hårt att du har dåligt blodomlopp. När det är tätt utan att spänna har du en torrdräkt. Men den är bara torr om den är både tät och med täta manchetter. Skall du investera i torrdräkt, satsa på en som är torr.

--- Mats ---
 
Om du har en torrdräkt när det inte är väldigt kallt, och den läcker lite, så skulle det kunna vara ok. Men om det är kallt, och du tar en risk att ha en läcka, då blir du snabbt kall. Det blir inte blött bara där det läcker, dina kläder kommer att fungera som en veke på ett ljus och transportera vätan vidare. Är du i vattnet och försöker komma upp har du fötterna långt nere, vilket innebär med högt tryck. Är du i vattnet och simmar, har du mycket vattenrörelse runt fötterna. En torrdräkt kan rymma mycket vatten.

När du hittat något som spänner så hårt att det inte sipprar vatten, har du hittat något som spänner så hårt att du har dåligt blodomlopp. När det är tätt utan att spänna har du en torrdräkt. Men den är bara torr om den är både tät och med täta manchetter. Skall du investera i torrdräkt, satsa på en som är torr.

--- Mats ---

Nu är jag inte riktigt med här....menar du att denna skulle vara otät på något vis eller att muddarna inte skulle vara täta på den här dräkten? Jag har givetvis ingen avsikt att köpa en en torrdräkt som inte är torr...

/Måns
 
Vad jag tror Mats menar - och det är även min erfarenhet är att du i en torrdräkt utan fötter, med neoprenmuddar runt vristerna löper stor risk att det läcker in vatten vid där. Har haft flera byxor med neoprenmuddar och ingen av dem har hållit tätt, trots rätt rejäla muddar så har de tagit in rätt mycket vatten vid vristen. Tror vår anatomi spelar roll där, slut handen runt vristen, rör foten så känner du tydligt att vristen inte är rund, det bildas liksom "kanaler" på respektive sida hälsenan. Handlederna är betydligt rundare d.v.s. det blir mer tätt mellan mudd och handled.

Jag skulle absolut försökt hitta en torris med fötter på, helst i tyg. Finns ju mycket på rea just nu, Hiko, Gul, Stohlquist, Artistic, Peak m.m. som inte ligger så långt ifrån den du tittar på i pris
 
Nu är jag inte riktigt med här....menar du att denna skulle vara otät på något vis eller att muddarna inte skulle vara täta på den här dräkten? Jag har givetvis ingen avsikt att köpa en en torrdräkt som inte är torr...

/Måns

Se Rija's svar. Det är risken för otäthet utan fötter i dräkten jag tänker på.

--- Mats ---
 
Torrdräkt utan sockar läcker?

Okej, så det är ett generellt problem med dräkter utan sockar alltså - att de gärna läcker där?

/Måns
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sandin Hiko torrdräkt Paddling allmänt 4
wildenstam Hiko Lars tights Paddling allmänt 11
barret Hiko Hiker+ - Erfarnheter?? Paddling allmänt 2
soljesp Hiko Joker eller salty dog? Paddling allmänt 5
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.