Hiko Lars tights

Allt är kallt i vintervatten. Torrdräkt med ylleunderställ är nog det enda som fungerar tillfredställande då kvicksilvret faller nära nollan.
 
Testade... funkar i surfski och den korta tid man normalt tillbringar i vattnet om man går runt.

Torrdräkt funkar inte för motionspaddling.
 
Nu menar jag givetvis vid paddling relativt nära land! Vid stora överfarter vintertid gäller givetvis annat klädval!

Viktigt är dock att provbada så man vet hur grejorna funkar.
 
Korta stunder funkar det säkert. Har man dessutom nära till land och ombyte så tror jag inte det blir problem. Jag sysslar i huvudsak med havspaddling och där är torrdräkten oslagbar.
 
Jodå, visst är det bra med torrdräkt och våtdräkt... Men visst är det väl en fasligt tjatande om torrdräkt nu för tiden? :) Jodå, jag använder min ibland.


Retorisk liten tanke 1: Det är ju knappast tvärsäkert för med torrdräkt. Kanske rentav mindre säkert (andra risker ökar kanske om man känner sig helt säker) - samtidigt som det väl knappast är så nödvändigt med torrdräkt som många säger...

Retoriskt liten tanke 2: Det ständigt plurrande skridskofolket klarar sig hyfsat väl utan torr eller våtdräkt. Och det finns väl exempel på att skinnande individer överlevt knappa timmen eller så i vatten med is på...

Retorisk liten tanke 3: Är det verkligen hypotermi som är den stora frågan? För min egen del är jag mer?) fundersam över kallvattenchocken och eventuell påföljande ofrivilliga inandning (läs Thure Björck på http://www.paddlingsnyaadress.com)


Ja, men varför skriver jag detta? Kanske för att mana till eftertanke, eget omdöme och egna tester - inte bara till övertydliga dogmer om ditten eller datten.


Erik, jag tror dina Hiko Lars gör susen för dig. Du blir görsketasnabb! Berätta hur de fungerar, jag har själv sneglat på dem... :)
 
Görsketasnabb!

Jodå Patric. Vid vår paddling i morse 06.00 kände jag mig snabb i dom. Nån plusgrad i luften, surfskiväder givetvis (fyra V10 på vattnet).

Hiko Lars Tights, liknande tröja (dock annat fabrikat), feta neoprenstövlar och tumhandskar med öppen handflata. -Jag var faktiskt helt rätt klädd! ...eller marginellt för varm, men med vatten att dricka var det ok.
Det funkar nog att köra den här klädseln en vecka till, sen drar jag till Sydafrika i tre veckor, därefter hoppas jag det blir lite riktig vinter!
 
Jodå, visst är det bra med torrdräkt och våtdräkt... Men visst är det väl en fasligt tjatande om torrdräkt nu för tiden? :) Jodå, jag använder min ibland.

Retorisk liten tanke 1: Det är ju knappast tvärsäkert för med torrdräkt. Kanske rentav mindre säkert (andra risker ökar kanske om man känner sig helt säker) - samtidigt som det väl knappast är så nödvändigt med torrdräkt som många säger...

För min egen del är jag mer?) fundersam över kallvattenchocken och eventuell påföljande ofrivilliga inandning (läs Thure Björck på http://www.paddlingsnyaadress.com)
:)

Vet att kallvattenchocken existerar men har inte själv känt av den. Det stämmer till viss del att folk töjer gränserna med för stor tillit på "grejerna", men med samma tänk kan man ju sluta använda bilbälte också och tro att farten sjunker. Nej jag försöker gardera mej på alla sätt jag kan, minska riskerna och maximera upplevelsen.
 
Torrdräkt funkar säker hyffsat vid långsampaddling men så fort man tar i kan det bli problematiskt.

Våtdräkten funkar förstås bara så länge den är tät får man in vatten fryser man snabbt. Det är viktigt att dräkten är tät. Mänga torrdräkter marknadsförs med att man kan ventilera vid halsen men rammlar man i måste man ju stänga till blixsnabbt. Ett annat problem är att även om dräkten andas så hindras andningen av kapell och flyväst så det är i princip bara armarna som kan andas.

Vid forspaddling tycker jag det blir för klumpigt med torrdräkt. Jag tycker också att det funkar bättre att simma med våtdräkt. Jag paddlar sällan är det är kallare än 0 grader är det kallare och finns snö åker jag hellre skidor.

För flerdagsturer tycker jag inte att våtdräkt är något allternativ. Det finns bra paddelbyxor och jackor man kan använda.

De flesta surfare använder våtdräkt

http://www.scottdickerson.com/photos/projects/surfing-alaska/

Många jolleseglare använder torrdräkt dock ser man våtdräkter i de mer akrobatiska klasserna

http://www.youtube.com/watch?v=nDToL593cmU

Hans Friedel
 
Samma off topic? :)

... men med samma tänk kan man ju sluta använda bilbälte också och tro att farten sjunker.

Peifen, jag tror knappast vi har särskilt olika åsikter i denna frågan, jag tog bara fram en gammal käpphäst och red runt lite... :)

Men gällande både vinterdäck och säkerhetsbälten så är i alla fall jag "itutad" den storyn att farterna gick upp signifikant då lagarna kom (myt?). Och för inte så länge sedan läste jag att den australiensiska cykelhjälmlagen har let till fler olyckor men klart färre cyklister (myt eller skitsnack?). Nåväl, nog om det. Simma lungt! ;)


Erik, gott att det funkar! Och lite avunsjuk blir jag... Ha det gott!
 
Chillcheater gör bra och billiga grejor!

Chillcheaters Aquatherm Cag och deras 'transpiration fleece' räddade livet på mig och min fru när vi gick runt i tregradigt vatten för några år sedan. När vi väl kom iland, och fått tag i alla prylar som flutit iväg hade vi tillgång till våra dunjackor - men det tog nog en timma innan dess. Det tog fyra timmar innan vi kom inomhus!

Detaljer om händelsen kan ni hitta här, och på de följande sidorna: http://foldingkayaks.org/gallery/The-rest/Lunch_3

Paddla säkert och njut,

Tord

PS www.Chillcheater.com är addressen till företaget i Devon!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.