Välja rätt torrdräkt för paddling?

Funderar på att förlänga paddelsäsongen genom att skaffa en torrdräkt och undrar vad ni tänkt på inför köp, vad som funkar bra och dåligt osv.
Ska man köpa separata byxor och jacka eller helt dräkt. Är nog mer sugen på hel dräkt men öppen för resonmang.
Vilket matrial, som är tätt men ändå ventilerar? Jag säger inte andas då jag tycker det är en aktiv handling men membranventilation.
Hur ska huvudblixtlåset sitta ryggen, tvärs över magen eller annat?
Extra blixtlås: kisslucka eller större baklucka eller inte alls?
Skor/sockor? Ska man ha tunna strumpor på dräkten och sedna lösa slitskor utanpå
Muddar - jag gillar inte neoprenmuddar då jag har svårt att få dem ordentilgt täta och syftet med muddar är ju att hålla tätt så just nu är preferensen gummimuddar men hur tänker ni?
Behövs förstärkningar på knän/rumpa, armbågar eller några andra förstärkningar?
Huva: fast, lös eller ingen alls?

Något mer att tänka på?

/Patrik
 
Hur mycket pengar vill du lägga är väl en adekvat fråga?
Det finns ju rätt många alternativ och ganska mycket information iform av filmer mm. Om inte plånboken sätter stopp hittar du nog ganska precis allt du önskar........Pang för pengarna är väl annars det som styr.

Användningsområde naturligtvis, vad ska du göra tänker du?

Jag har nyligen köpt men ej använt varför jag inte rekommenderar. Latex handled, neopren hals, bara rekreationspaddling och inte massor av pengar. Köpt Dry Fashion, Drylight men inte behövt den ännu.....snart så.....
 
Senast ändrad:
Ångrar att jag inte tog blixtlås i grenen, var lite småsnål. Har latexmuddar i armarna och neopren i halsen. Halstätningen är inte hundra tät vid roll men latexmudd i halsen är rätt jobbigt. Har en jacka med latex i alla genomföringar och dubbelkrage nertill om man skulle vilja rollträna. Har också tygskor/sockor där det finns plats för rejäla yllesockor. En rejäl krage är rätt skönt också, har Typhoon B-max.
 
Jag valde en Palm Cascade och ångrar mig inte en sekund.
Dragkedja diagonalt fram, latexmuddar i hals (finner det inte alls obekvämt) och i handleder.

Använder enklare neoprenskor över dräkten för att inte skada "fötterna".
 
Hur mycket pengar vill du lägga är väl en adekvat fråga?
Det finns ju rätt många alternativ och ganska mycket information iform av filmer mm. Om inte plånboken sätter stopp hittar du nog ganska precis allt du önskar........Pang för pengarna är väl annars det som styr.

Användningsområde naturligtvis, vad ska du göra tänker du?

Jag har nyligen köpt men ej använt varför jag inte rekommenderar. Latex handled, neopren hals, bara rekreationspaddling och inte massor av pengar. Köpt Dry Fashion, Drylight men inte behövt den ännu.....snart så.....
Jag tänker att om man slår ut det över tid så blir det inte så mycket per tur, jag köper heller kvalitet och lägger lite extra men vill därför köpa rätt från början.
Jag tänker mig paddling med dräkten under höst vinter och tidig vår, då vattnet inte är varmt nog att våtdräkt räcker. Jag tänker inte använda torrisen sommartid. Antingen är vattnet varmt nog för vanlig kldäer då eller så har jag en våtdräkt om det är lite svalare i havet.
Jag är tämligen säker på att jag inte vill ha neoprenhals, torrdräkt ska vara tät och inte bara nästan tät och jag har inte hills sett någon neoprentärning som håller helt tätt

Men fortsätt berätta vad ni valde och varför.

/Patrik
 
Jag har kört med torrdräkt i snart 20 år. främst för höst, vinter o vårpaddling men även ibland på sommaren för lek och/eller kurser. Inne på min andra Kokatat expedition, vilka tyvärr är löjligt dyra nuförtiden. Men något jag har valt att prioritera eftersom jag värdesätter paddling o friluftsliv så mycket.

Några kommentarer:

Jag fick rådet att ta hel dräkt i stället för separata byxor o jacka, något jag inte ångrar. Lite tätare och de dagar man behöver en riktigt tät jacka är det oftast inte fel med byxor på också.
Andningen är väl hygglig och oftast är understället bara lite fuktigt. Är jag ute på tälttur brukar det räcka med att man öppnar upp framsidan medan man sätter upp tält m m, och sen är allt torrt igen. Men ökar man ansträngningen bli man blöt. Svårt att undvika tror jag. Torkar dock oftast snabbt till skillnad från neopren.
Blixtlås fram, alla dar i veckan. Lättar och jag vill kunna öppna upp och ventilera när man rastar.
Kisslucka ja tack. Funkar utan men är väldigt bekvämt.
Det sitter fasta vattentäta sockor på. Sköna men inget att gå på land i. Kör med foppatofflor på sommaren och neoprenstövlar på vintern.
Latexmuddar i hals och armar. Ofta lite tajt i halsen i början men man vänjer sig och går att töja ut/klippa upp. Tätare och luktar inte. Behöver bytas med jämna mellanrum.
Bra med förstärkningar på utsatta ställen för att slippa nöta gore-texen i onödan.
Skönt med luva men ingen stor grej för mig. Kan kännas lite instängt ibland och har hellre mössa.

Sen tycker jag man alltid får ta det här med "andasmaterial" med en nypa salt. Dessutom, sitter man i en kajak med höga neoprenstövlar, under ett tätt kapell och med flytväst på, är det inte mycket fri yta att andas igenom. Är det mycket simma o klättra runt i kajaker föredrar jag våtdräkt. Lite mer slitstark och stötdämpande.

Tror inte du skulle bli missnöjd med en Kokatat, men frågan är om man tycker den är värd priset. Finns gott om billigare varianter med, oftast, nöjda användare..

/ Ulf
 
Jag kör med Ursuit Mps. Mycket nöjd med den även om de kan komma in lite stänk i halsen om man leker mycket.

Fördelen är att man kan ha egna tunna överdragskläder, så man slipper betala för en dyr jacka och byxor som de dyrare dräkter har inbyggt. Jag har oftast nåt enklar ställ över för att skydda dräkten mot skav,

Den är är inte så skrymmande heller vilket jag uppskattar, och man kan lätt packa ner den i nån lucka om man inte behöver den.
 
Tänker du ramla i vattnet nästan aldrig, eller väldigt ofta ? Något att tänka på innan man väljer.
Jag planerar inte för att ramla i kallt vatten men om jag gör det vill jag har det så oskönt som möjligt. Som bonus hoppas jag kunna rollöva lite även i kallt vattten, därav mitt önskemål om latexhalsmudd.

/Patrik
 
Jag kör med Ursuit MPS när jag kan, dvs. för de flesta paddlingar höst, vinter eller vår. Som Klauss redan skrev, så har den en massa fördelar för normal paddling. Jag har min MPS nu i 4 år och den håller fortfarande bra, trots att den är väldigt tunt och smidigt jämfört med vanliga torrdräktar.
När det blir surf, roll, räddningsövningar eller rockhopping, då kör jag med en Typhoon MS4. Den är mycket mer slitstark och har tätare latex muddar. Men klart otympligare och pga. alla detaljer och skydd så torkar den relativt långsam.
 
Jag planerar inte för att ramla i kallt vatten men om jag gör det vill jag har det så oskönt som möjligt. Som bonus hoppas jag kunna rollöva lite även i kallt vattten, därav mitt önskemål om latexhalsmudd.

/Patrik
Hrm här blev fomuleringen fel, det ska vara:
Jag planerar inte för att ramla i kallt vatten men om jag gör det vill jag har det så behagligt som möjligt. Som bonus hoppas jag kunna rollöva lite även i kallt vattten, därav mitt önskemål om latexhalsmudd.
/Patrik
 
Kajaksidan kör 20% på Palm just nu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
scandec Att välja ny kajak Paddling allmänt 7
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Timo M Välja torrdräkt Paddling allmänt 30
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6
oliver05 att välja paddel Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
Laila Hjälp med att välja kajak Paddling allmänt 8
Välja kajak. Paddling allmänt 5
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
Raftö Testa rätt kvalitetskajak i Stockholm för skärgårdsbruk Paddling allmänt 3
johnb Rätt kajak? Paddling allmänt 1
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
Teknikern Med rätt klädsel hade utgången blivit en annan. Paddling allmänt 72
andersigbg Rätt pris? Paddling allmänt 2
tuva99 Vill ha med rätt tält Paddling allmänt 11
andkar6969 Hjälp med rätt köp Paddling allmänt 3
morre hjälp med att stuva rätt Paddling allmänt 1
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.