Vill ha med rätt tält

Nybliven kajakare söker tält för att få med sig.
Vill ha bekvämt, lättpackat och bra tält för skärgårdsturer i stockholmsområdet.
Helst skulle jag vilja ha in ett 4-manna...

Självstående tält?, Tunneltält? Presenningsbivack?
Kommer tältet in i någon vattentät påse? och sen alla andra frågor...

Vill gärna veta vilket ni föredrar och var man hittar det i butik
 
Tankar

Hej Lasse,

Här några tankar från mig...

Hmm, vindskydd, jag har inte sovit i vindskydd på flera år. Detta är ju super när man är många, jag vet inte om man kan köpa färdiga vindskydd sydda i nån lätt duk någonstans (?) Lätt att packa i kajaken, nackdel kan vara att du har mindre skydd mot mygg, och dessutom svårare att sätta upp ute på berghällar i skärgården (men det går väl det också om man är lite uppfinningsrik.)

Vindskydd är mysigt och skönt!, Go for it!!!

När det gäller tält så ska du någ fundera på om du också kommer vandra med tältet, vikten är för mig inte riktigt lika viktig vid paddling, och mycket lätta tält är ofta dyra. Vissa tält kan se väldigt stora ut i affären pga att dom packas i stora påsar för tältet ska vara lätt att packa även när man har vantar på sig och tältet är blött, dock kan de ofta komprimeras mer. En del tält är stora även väl packade, så kolla detta. När du paddlar kan du också dela på tält och tältstänger etc, så du lättare kan få ner det i luckor .. sen beror det ju på hur stor din kajak är! Stora luckor?

Ett självstagande tält är naturligtvis lättare på en slät klippa, men jag tycker även ett tunneltält funkar utmärkt.

God tur,
Niklas
 
Är själv i ungefär samma situation. Har ett tunneltält och gammalt med stänger(Tarfala) för fjällbruk. Tycker att det ofta är svårt att hitta bra platser för tunneltältet vid paddling.
Tänker just nu så här: köpa ett billigt självstadgande på Intersport eller liknande. Man behöver kanske inte ha ett som tål världens storm när man är ute och paddlar, jag föredrar nog att vara nån annanstans om det är busväder. Lite regn måste det dock tåla. Bra om det är hyfsat liten packvolym, kajaken har en tendens att bli full. Vikten spelar mindre roll.
Lars
 
Välventilerat komfortabelt

menar jag är saker att titta efter om tältet bara skall användas i Stockholms skärgård. Ståhöjd och utmärkt ventilation kan man få om man väljer en tältkåta.

Att tälta på klipphällar bör man undvika tycker jag. Detta därför att det är svårt att hitta en plats där fyra personer samtliga får horisontell liggplats och därför att det sliter på tältbotten. Det är också ofta svårt att hitta en plats som ligger i skugga om man tältar på klippa.

Varför vill du ha ett fyrmannatält? Är det vuxna så sover man oftast bättre i flera tält. Är det en familj med barn är ett stort tält utmärkt. För vår familj med tre barn och snart hund är Moskosels Tentipis 7 mannakåta närmast idealisk. Numera heter modellen 10700 Varrie Tentipi 7 bp se http://www.tentipi.com/ säljs av flera butiker i Stockholmsområdet.

Thure
 
svårt är det

Tittar på kåtorna, har varit inne å tältsiten på utsidan, där diskuterar de "dyra" saker.

Blir dock ett tält från biltema tills vidare 398:-
Om ni hör om något bra tält för mig tveka inte att lägga in det.

Har en oval lucka som tar en del...

Apropå vandring... "vågar" inte ta med lättviktstältet till paddlingen, mest för rädslan att pinnarna inte kommer palla i och urlastningarna.
 
Bågarna

är det känsligaste för stryk på många tält. Bör alltid behandlas med omsorg. Tror dock inte att Biltemas bågar är bättre än andra snarare tvärtom.

Thure
 
Re: svårt är det

tuva99; sa:
"vågar" inte ta med lättviktstältet till paddlingen, mest för rädslan att pinnarna inte kommer palla i och urlastningarna.
thureb; sa:
är det känsligaste för stryk på många tält. Bör alltid behandlas med omsorg.

Jag ser in&urpackningssekvenserna framför mig. Men jag inte inte en enda risk för att jag skall lägga i pinnarna på sätt som riskerar dess hållbarhet varken vid iläggning eller vid fortsatt packning eller under paddlingen eller under urpackning.

Att jag vid slarviga packningar har pressat ner mackor/limpor/bananer så att de har krossats ser jag som en helt annan sak! ;-)
 
Prisvärt tält

Hej
Just nu har de Intersportbutiker som ska bilda ny kedja utförsäljning, bl a ett Marmott Earlylight 2P för endast 1 200 kr. Två personers kupoltält med två absider men endast väger 2,4 kg. Borde vara ett mycket starkt alternativ till diverse "egna" tält som säljs av sportkedjorna. OBS, jag har ingen koppling till dessa butiker annat än som kund.
 
var finns butikerna?

Tyvärr vet jag ej vilka butiker som ska sluta att ingå i Intersportkedjan. Tipset är att leta upp närmaste Intersport och kolla, det verkar som om det är ganska många det gäller. I alla fall i Stockholm med omnejd. De har minst 20 % på allt i butiken. I Länna pågår utförsäljningen hela sommaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
Raftö Testa rätt kvalitetskajak i Stockholm för skärgårdsbruk Paddling allmänt 3
johnb Rätt kajak? Paddling allmänt 1
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
Teknikern Med rätt klädsel hade utgången blivit en annan. Paddling allmänt 72
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
andersigbg Rätt pris? Paddling allmänt 2
andkar6969 Hjälp med rätt köp Paddling allmänt 3
morre hjälp med att stuva rätt Paddling allmänt 1
Flärp Sognefjorden - tält- och rastplatser? Paddling allmänt 3
Lasse Be Tält Paddling allmänt 19
Rallarn tält platser Paddling allmänt 1
Kröllen Tält & Packning Paddling allmänt 8
eyck Bortglömd topphätta till tält Paddling allmänt 8
larsrosenblad Självstagande tält med högt i tak Paddling allmänt 8
Junden Tält för paddling Paddling allmänt 20
lotto paddel/tält tips, Fjällbacka skärgård? Paddling allmänt 1
jjjjy66 två små tält.. Paddling allmänt 0
T-man Tält uthyrning i Stockholmsområdet Paddling allmänt 3
31742 Tält för homo sapiens sapiens. Paddling allmänt 62
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
Tält för kajakpaddling... Paddling allmänt 6
Tält för paddling Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.