Tält & Packning

Hej

Har paddlat ett år nu och ser och läser hur trevligt ni har på era turer, och jag blir allt sugen att testa på och packa Kajaken! Men där tar det stopp, eftersom det inte finns hotell på alla fina holmar ;) Är inte sugen på och spendera mellan 3000 – 7000 på ett tält, vart ska jag börja?
Kök antar att det är Trianga som gäller?

Skulle även sitta fint med förslag på packlista typ checklista
 
Hej

Det blir en del pengar om man ska köpa allt och dessutom nytt. Ett tips är att använda begagnatmarknad, loppisar, släktingar (de har säkert massor av grejor de inte använder), men även att låna av kompisar för att testa.

En annan grej som jag alltid rekommenderar är att gå med i en förening, det kan vara en paddelklubb eller varför inte Friluftsfrämjandet. Det är ofta en vinn-vinn situation då man dels får nya kompisar som har samma intressen, men även ett härligt kontaktnät och kunskapsbank när det gäller friluftsprylar.

Så tror jag det är smart att ta en funderare på vilken nivå du vill utöva ditt friluftsliv. För inte behöver du ett tält för 6000 kr för att täta ett par varma sommarnätter varje år, När det sedan gäller kök, varför Trangia? Det finns massor av kök på marknden idag och de flesta tror jag är hyfsade. Många gånger till betydligt bättre pris. Kolla trådar här och hör med vad andra har och gillar.

Nedan länk till Pia Sjöstedts packlista. Men det finns fler varianter att välja på. Bara sök!

http://outsideonline.se/2013/05/06/packa-som-pia/

Lycka till!
 
De första året av paddlande klarade jag och brorsan oss på ett tält från Coop, tror jag det var, för knappt 300 spänn. riktigt trevligt med innertältet i nät, som kan användas för sig under vackra nätter enbart som myggskydd. Då kollade vi ju vädret i förväg så att vi visste att det inte var busväder på gång. Börja enkelt så kan du byta upp dig efterhand, se till att du har lite marginaler i början, tälta sådu har lite skyddad reträttväg, och öka strapatserna efterhand som du får erfarenhet
Nu börjar det bli lite sent på året men ladda för nästa sommar.
Lycka till!
 
Man kan klara sig med enklare

Väljer man vindskyddade tältplatser klarar man sig fint med billigare tält, du vet såna där 500-1000 kr tält som går att köpa i sportaffärer och varuhus. Man kan också skaffa en verkligt fältmässig hängmatta med regn-och insektsskydd för en dryg tusenlapp, se DD Hammocks (välj den modell där hängmattan INTE är vattentät, den släpper bättre ut kroppsfukten). Hängmatta kräver dock skog för upphängningen, funkar inget vidare i ytterskärgårdarna.

Den dagen du ska tälta i hårt väder eller i oskyddad skärgård kommer du dock att förbanna den ekonomiskt återhållsamma sidan hos dig själv - där du ligger med tältduken klistrad mot ansiktet...*L* För mer krävande väder och vind måste man ha de där 3-7000 kronors tälten.

Trangia-kök är svårslaget när det gäller pris, men sök Blocket och andra begagnatmarknader, så kanske du hittar en billig. Köp till en gasolbrännare, standarspritbrännaren fungerar också men är olidligt långsam.
Överskottsförsäljning av militärmateriel kan ibland leverera både kök och annan campingutrustning till bra priser.

Låna grejor? Köp ihop med nån annan (Delad vårdnad om ett tält)?

Eller satsa mer! Jag har lagt en del pengar på friluftsgrejor genom åren. Jag ångrar dock inte en enda krona av dem, utan ser dem som väl investerade medel. De har gett mig en stor del av det bästa i livet..

Packlistor för idéer hittar du även på Tjörns Kajakklubbs hemsida

hälsar Jens
 
Jag har ett vindskydd från XXL, kostar 399 kr. Funkar för det mesta bra. Användes på en 10-dagars tur i stockholms skärgård senast. Har haft egentillverkad hängmatta tidigare. En billig press brukar jag också ha med mig. Mina prylar handlar jag oftast på Classe, Jula och bensinmackar. Undantag, ett riktigt bra liggunderlag. Men det finns billiga liggunderlag också.

Det finns även vandrarhem i skärgården för den som absolut INTE vill tälta.

mvh thomas
 
Kröllen, kan tipsa om ett självstagande tält från karrimor jag köpte inför sommarens paddlingsvecka. Har redan ett drös kompetenta tält men inget självstagande innan detta, så jag provade ett billigare lite på chans.
Jag paddlar några turer per år säg 10-14 övernattningar och tror detta tält kommer hänga med mig i många årtionden framåt.
Jag är imponerad över allt vad gäller tältet, allt! Fick det under tusenlappen inkl frakt och är otroligt nöjd.
http://store.karrimor.com/karrimor-x-lite-x2sg-semi-geodesic-tent-2012-783065

Försöker bifoga bild med mobilen.
 

Bilagor

  • tmp_20130720_192131274052721.jpg
    tmp_20130720_192131274052721.jpg
    31.9 KB · Visningar: 789
Självstagande/kupoltält är helt klart smidigt för paddling i skärgård, enklare att sätta upp på kala klippor. Men behöver inte alls som synes av exemplet ovan vara något svindyrt fjälltält.
I övrigt också, eftersom man kan leva med utrustning som är lite tyngre och mer skrymmande jämfört med vandring när man har allt på ryggen går det att hitta rätt billigt om man vill.
Biltema, ClasOhlson, XXL mfl har rätt mycket som duger, tex köksprylar, liggunderlag, vattentäta säckar etc
 
Tackar för alla svar :)

Gott och se att det inte behöver bli så jäklar dyrt
Tältet från karrimor så jo bra ut så nu vet jag kanske lite mera, bara böja leta har jo hela vintern på mig ;)

Kortet är från millesviks skärgård.
 

Bilagor

  • P1000092.jpg
    P1000092.jpg
    47.6 KB · Visningar: 640

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.