Hemavan - Abisko på skateskidor i April

Hur bundna

är ni till mitten av april? Min gissning är att snöförhållandena borde vara lite bättre mot slutet av april med högre sannolikhet för skare. Men ni kanske räknar med att det finns bra skoterspår?

Det finns naturligtvis alltid risk för att det kommer stora snöfall som ger mera trögåkt före.

Thure
 
Spårbredd

Det brukar inte vara särskilt brett skoterspår från Tsielekjokk i riktning Kvikkjokk,sen bär det utför ordentligt nedför berget ner till Tallskogen och sen över mot byn.
Den delen,nedan värsta branten pistas ofta och är fin att skejta på om det inte är isigt,då bör man gå nerför värsta backarna.
Det har inte varit skarföre över fjället från Tsielekjokk senaste åren,utan mjuk kallsnö långt in på våren,så där kan det bli jobbigt för armarna om man inte har skejtbredd.
 
Hej Thureb!
Vi hade planerat att starta resan den 9de och vara i Abisko den 18de - 19de April. Tror du det är klokare att åka veckan efter?

Vi tror på skoterspår och bra förhållanden för att åka skate skidor. Vi har såklart försökt hitta bästa tiden för detta. Vill pricka in veckorna med skare, rädda för att åka för sent också.

Vi är inte helt bundna till att åka just dessa datum, utan vill ha bra förhållanden. Har du andra erfarenheter? Skulle du rekomendera oss att åka senare?

MVH Erika
 
Waw Erika!! Kul att se att era planer kommer bli verklighet, det ser ut att komma bli ett finfint äventyr. Lycka till =)
 
Hej Erika

Det är jag som är bakom kameran på artikeln "Fjällen på lätta skidor". Jag försökte sammanfatta det mesta i den artikeln, så jag vet inte riktigt vad jag skall fylla på med.

Den stora utmaningen var givetvis sträckan Vuonatjviken till Kvikkjokk. Skoterspår finns det även här, och för oss tillräckligt breda (lite smala i börja vill jag minnas). För att man skall ge sig ut på denna sträcka så är det bra att kolla vädret noga innan och kännas sig trygga att i värsta fall kunna övernatta. Stugorna i stugbyn i Vuonatjviken var mycket trevliga och prisvärda, och även med TV för väderinspektion.

Angående väder och skare, så skulle jag säga att det värsta som kan hända är att det är för varmt. Jag tror vi beskriver hur det känns utan nattfrost i artikeln. Problemet uppstår efter Salto, där det inte finns några garantier för skotertraffik. Det är lite lottning hur föret är. Men är du stark i armarna kommer du alltid fram!

Om du har några mer specifika frågor, så säg till. Jag nås också på jakob at larsen punkt se.

Mvh Jakob
 
Ville också säga att det vore kul att höra er upplevelse efter, och se om ni kan spöa vår tid. Det borde inte alls vara någon match om ni är skidåkare. Vi var bara hobbyåkare!

Mvh Jakob
 
Ville också säga att det vore kul att höra er upplevelse efter, och se om ni kan spöa vår tid. Det borde inte alls vara någon match om ni är skidåkare. Vi var bara hobbyåkare!

Mvh Jakob

Jakob, en inspirerande och bra reseberättelse. Läst den och tagit del av era erfarenheter. Ni hade verkligen en jättefin tur, det hoppas vi också på. Ja, ska uppdatera dig på hur det går för oss. Vi har planerat att vara ute i 10 dagar, så vi satssar inte på att slå er tid! Jag är inte mer än glad hobbyåkare på Skateskidor däremot min kompanjon är lite vassare...

Tack för inspiration och info! Hör av mig om jag kommer på någon fråga!
MVH
Erika
 
Ja, vi är minst två som väntar med spänning!

(säger Räven, som i helgen missade säsongens sista fjällskate pga hård vind vid Helags... Turskide-traktorerna kändes mer safe då)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
Robox Ammarnäs - Hemavan Turskidåkning 1
Johan_I Amarnäs-Hemavan Turskidåkning 2
shalin Snöläget hemavan? Turskidåkning 0
Petri Niemelä erfarenhet av storulvån - hemavan? Turskidåkning 0
Pjolle Hemavan-ammarnäs Turskidåkning 2
japp Led mellan Storlien och Hemavan? Turskidåkning 5
Charlotte_LL Ammarnäs - Hemavan på skidor Turskidåkning 6
Broder Bob Snö i Hemavan Turskidåkning 0
paddel Björn Endagsturer vid Tärnaby/Hemavan Turskidåkning 1
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
Mrahvin Vägval Abisko-Nikka: Vistas-Keb bl.a. Turskidåkning 4
sdebarra Abisko-Vakkotvarre in the last week of April? Turskidåkning 5
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
dalekant Skidtur Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden Turskidåkning 7
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
Jonnas Vakkotavare-Abisko Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
wisher Abisko lätta turer? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
undvall Från Muddus till Abisko Turskidåkning 9
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
Robox Nikkaluokta - Abisko Turskidåkning 21
petterskt Valborgstur Abisko Turskidåkning 3
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
lena87 Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka? Turskidåkning 1
polarhund Abisko till Kårsavagge - Skick på vinterleden? Turskidåkning 4
amme66 Dagstur med hund från Abisko Turskidåkning 4
Binka Turskidor Abisko-Nikka vecka 11 någon? Turskidåkning 12
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
lillsnuffsa Abisko -Keb i början av April Turskidåkning 11
tumpelo Låktatjåkka till Abisko via Kårsastugan Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.