Hemavan - Abisko på skateskidor i April

Hej!
Jag och en kompis ska åka Kungsleden från Hemavan i söder till Abisko i norr på skateskidor i mitten av April. Vi kommer åka med lätt packning och sova i stugorna på vägen.
Har läst resebeskrivningar av personer som gjort detta innan och hittat mycket bra information.

Däremot finns det väldigt lite information om sträckan mellan Ammarnäs och Kvikkjokk. Någon som vet om det finns några stugor att övernatta i -läste på Svenska Turist Föreningens hemsida att det går att ordna nyckel till stugorna Tsielejåkk- och Pieljakaise.
Någon som gjort detta under vintersäsongen?
Hur ordnar man med detta?

Skulle även behöva en komplett lista över vart man kan proviantera efter Kungsleden. Någon som har info om detta posta gärna detta till mig!

Har du åkt någon av sträckorna Hemavan - Ammarnäs - Kvikkjokk - Saltoluokta - Nikkaluokta - Abisko kom gärna med tips, varningar, förslag och info?

//Erika
 
Till stugan i Peljekaise får du tag i nyckeln i Adolfström som du sen lämnar tillbaks i Jäkkvik. Var i Adolfström vet jag tyvärr inte. Testa att googla.

Mellan Jäkkvik och Kvikkjokk finns det inga stugor så där måste ni tälta.
 
Har du varit mycket i området denna tid på vintern?

Jag har lite info om att det ska finnas en stuga i Vuonatjviken. Vet du någonting om det?
Det ligger ju i o f s väldigt nära Jäckvik så då kan man ju lika bra stanna över natten där.

Tack för info om stugan i Pieljekaise!
 
Tsielekjokk är öppen.Lite snuskig tycker jag den är,men det finns en kamin,tillgång till ved vet jag inte om det finns.Två britsar.
Ett jätteäckligt och sedan år överfyllt dass.
Det är nog bättre att ta sej till Kvikkjokk samma dag om man inte vill tältaFin åksträcka i alla fall.
 
Bra att veta att det finns en stuga omän den inte är jättefräsch. Lutar mot att ta hela sträckan från Vuonatjviken till Kvikkjokk eftersom vi inte ska ha med oss tält. Tack för info!
 
Hej!

Vonatjviken-Kvikkjokk är ju en bra bit. Vet inte om jag är ute och cyklar nu, men finns det inte en övernattningsstuga i Västerfjäll när man korsat Tjeggelvas/Piteälven?

VH/Anders
 
Ska kolla upp om det finns någon stuga i Västerfjäll när man korsat Tjeggelvas/Piteälven. Ja, det blir en lång dagsetapp, men det hade vi i och för sig räknat med.

Det var inte helt lätt att tyda exakt vart det fanns möjligheter till proviantering efter Kungsleden från deras hemsida tyvärr. Det finns utmärkt på deras översiktskarta ser jag men skulle vilja ha mer uppdaterad/exakt info.

Tack för bra svar å info. Kom gärna med mer!
 
På norra delen kan du köpa proviant i Kvikkjokk, Aktse, Saltoluokta, Kaitumjaure, Sälka, Alesjaure och Abiskojaure.
 
Har du varit mycket i området denna tid på vintern?

Jag har lite info om att det ska finnas en stuga i Vuonatjviken. Vet du någonting om det?
Det ligger ju i o f s väldigt nära Jäckvik så då kan man ju lika bra stanna över natten där.

Tack för info om stugan i Pieljekaise!

Nej, jag har inte varit längs Kungsleden på den delen under vintern. Däremot har jag varit i både Adolfström och Jäkkvik både på sommaren och vintern.

Proviantställen som jag kan komma på just nu:
Ammarnäs, Adolfström, Jäkkvik, Kvikkjokk
Norrom Kvikkjokk har jag dålig koll på men de flesta STF-stugor har någon form av proviant, kolla med STF (www.stfturist.se)

I Vounatjviken finns det en stugby, läs mer här:
http://www.vuonatjviken.com/
 
Tsielekkjåkkåstugan!

Har kollat nu i Claes Grundstens bok om Kungsleden och det finns en prismastuga vid Tsielekjåkkå ca: 15km från Kvikkjokk som STF rår om. Den har två britsar och en kamin men ved får man fixa själv.

Boken är från 1995 så det kan nog vara klokt att kolla med STF om det stämmer.

Från Vuonatjviken till Tsielekjåkkåstugan är det ungefär 51km så det kan ju vara lite drygt att fixa på en dag. Om det är bra före så är det ju dock inte omöjligt.
 
Tusen tack för svar om boende, boktips och proviant. Uppskattas! Känns bra att få info från folk / er som vet riktig fakta och varit i områdena. Inte fått så konkret info från STF än, tyvärr...

Ska gå igenom allt detta i helgen och så ska jag försöka sammanfatta och posta de svar jag får på mina frågor om någon annan är intresserad av att veta.

Posta gärna mer i ämnet, som sagts innan -vill ha tips, varningar, förslag!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
Robox Ammarnäs - Hemavan Turskidåkning 1
Johan_I Amarnäs-Hemavan Turskidåkning 2
shalin Snöläget hemavan? Turskidåkning 0
Petri Niemelä erfarenhet av storulvån - hemavan? Turskidåkning 0
Pjolle Hemavan-ammarnäs Turskidåkning 2
japp Led mellan Storlien och Hemavan? Turskidåkning 5
Charlotte_LL Ammarnäs - Hemavan på skidor Turskidåkning 6
Broder Bob Snö i Hemavan Turskidåkning 0
paddel Björn Endagsturer vid Tärnaby/Hemavan Turskidåkning 1
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
Mrahvin Vägval Abisko-Nikka: Vistas-Keb bl.a. Turskidåkning 4
sdebarra Abisko-Vakkotvarre in the last week of April? Turskidåkning 5
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
dalekant Skidtur Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden Turskidåkning 7
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
Jonnas Vakkotavare-Abisko Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
wisher Abisko lätta turer? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
undvall Från Muddus till Abisko Turskidåkning 9
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
Robox Nikkaluokta - Abisko Turskidåkning 21
petterskt Valborgstur Abisko Turskidåkning 3
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
lena87 Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka? Turskidåkning 1
polarhund Abisko till Kårsavagge - Skick på vinterleden? Turskidåkning 4
amme66 Dagstur med hund från Abisko Turskidåkning 4
Binka Turskidor Abisko-Nikka vecka 11 någon? Turskidåkning 12
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
lillsnuffsa Abisko -Keb i början av April Turskidåkning 11
tumpelo Låktatjåkka till Abisko via Kårsastugan Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.