Abisko/Riksgränsen nybörjare

Har fått en idé att eventuellt ta nattåget, alternativt flyget, till Kiruna och vidare till Abisko eller Riksgränsen, bl.a. för att få chans att se norrskenet. På STFs turiststation i Abisko verkar de ha uthyrning av turskidor och utrustning samt möjlighet att besöka deras fjällstation uppe på berget via skidlift.

Nu är det ju en rätt lång resa (ca 18 timmar med nattåg från Stockholm, eller 1 timme flyg plus buss ca 2 timmar) och vad jag förstår är det inte alltid självklart att få se norrskenet även på de breddgraderna.

Kan det vara värt att ta sig dit upp ändå innan snösmältningen? Tänkte spontant vänta till Mars eller April då snön börjat avta här i mellansverige nog för att längdskidor blir för inaktuellt.

Annars verkar det vara mer utförsåkning (Abisko verkar bara ha en svart bana) och har aldrig stått på ett par alpina skidor. Hade varit mer intressant att prova på lite turåkning med lämplig längdutrustning och guide. Fjällen lär ju vara rätt vidda där uppe tänker jag.

Någon här i krokarna som provat på att skida i dessa trakter? Är det värt resan eller ska man sikta på mer lokala regioner?
 
Klart att du ska åka till Abisko, det är ju en underbar upplevelse om du inte varit i de trakterna. Och turåkning finns ju, hur det är med guidning vet jag dock inte. Mars april är härliga månader där, men om du primärt är ute efter norrsken är inte april bästa månaden. Då är det redan ljust största delen av dygnet, och det minskar ju chansen att se norrsken.
 
Klart att du ska åka till Abisko, det är ju en underbar upplevelse om du inte varit i de trakterna. Och turåkning finns ju, hur det är med guidning vet jag dock inte. Mars april är härliga månader där, men om du primärt är ute efter norrsken är inte april bästa månaden. Då är det redan ljust största delen av dygnet, och det minskar ju chansen att se norrsken.
Hade planerat åka den här helgen som kom nu men blev förhinder, sen är det ju corona-läget som gör att man kan få ändra med kort varsel. Nattåget tycks ju inte ha samma reselättnader som när SJ körde det.

Är det väldigt ljust redan i Mars också? Om chansen att se norrskenet är för dålig redan i mars känns det som jag hellre siktar på något annat fjäll. Åre har jag besökt vid ett tillfälle, var väldigt uppskattat då det var lättillgängligt med tåg. Abisko har jag åkt förbi dock bara sommartid.
 
I mars är det ju mörkare och större chanser att se norrsken, jag har sett mycket norrsken i mars både i Jämtland och norr om polcirkeln. Det går förstås att se norrsken i april också om man orkar hålla sig vaken till sent (själv är jag kvällstrött).
 
I mars är det ju mörkare och större chanser att se norrsken, jag har sett mycket norrsken i mars både i Jämtland och norr om polcirkeln. Det går förstås att se norrsken i april också om man orkar hålla sig vaken till sent (själv är jag kvällstrött).
Sent? Snackar vi typ 22-23-tiden? :)

Nej jag tror jag siktar på ca mitten av mars. Går ju skift så varannan helg = jobb, så det är ungefär det man utgår ifrån. De kan tyvärr dra in semester med kort varsel pga pandemi-läget. Lite därför jag försöker komma ifrån också, är rätt less på att man i regel inte kan ta sig för och göra något annat, haha.... Livet är hårt.
 
Ja det är nog bättre i mars. När jag tänker efter vet jag faktiskt inte när det blir mörkt i de trakterna i april. Det är ljust när jag lägger mig vid 22 och ljust när jag vaknar vid sex. Hoppas du kommer iväg!
 
Finns det norrskensprognoser med sådan framförhållning att trådskaparen kan ha nytta av det? Den som är insatt i prognoser och sannolikheter för norrsken får gärna berätta.

Jag tror att du klarar dig utan guide. Satsa på att skaffa egen kunskap istället och kanske lite utrustning som du kan använda framöver.
 
Finns inga norrskensprognoser med sån framförhållning, men under hela den mörka delen av året är det stor chans att se norrsken så länge det är klart, och då det brukar vara ett hål i molnen runt Abisko är chansen stor just där. Jag ser norrsken hela tiden tycker jag, oftast är det i vägen när jag astrofotar. Senast i går kom den gröna smeten och var i vägen! :giggle:
Är man helt ovan, så tycker jag inte det är helt fel att anlita guide. De ger ju inte bara praktiskt kunskap och trygghet, utan kan ju också vara en källa för information och berätta om området, kulturerna och annat som kan vara intressant. Kolla med t ex https://abiskoguide.com/
Tidsmässigt så börjar mitten av april vara för sent pga ljuset. Mars låter bra, då har det hunnit bli lite varmare också även om man får vara beredd på ganska bitigt väder även då.

Här btw en bild på norrsken från början av april för något år sen i Riksgränsenfjällen.

Aurora_2016_1_LoRES.jpg
 
Väcker liv i denna lilla tråd igen. Blev inget Abisko i våras, hamnade i Åre istället. Nu har det ju varslat om smältväder året ut efter att ha varit under bart kallt som det borde vara på svensk vinter.

Dock verkar ju även nattågen norr om Kiruna ha fått ställas in pga kylan.

Är lite sugen på att åka upp nästa år dock. Åker själv mycket längd, inte superprofessionellt, har svårt att åka utanför spåren utan att se ut som Bambi på hal is.

Hur är det att åka turskidor om man aldrig provat sånt förr?

Är lite nyfiken på att åka upp till Nikkaloukta och Kebnekaises fjällstation, men det kanske inte är så meningsfullt om man inte ska vidare upp på Keb sen?
 
Jag är absolut inte duktig men här är mina egna erfarenheter.
Jämfört med vanliga längdskidor för motionsåkning får du mycket bättre kontroll med turskidor. Se till att ha skidor med stålkant och stighudar, det blir en helt annan kontroll då. För mig gick det från "Bambi" till härlig åkning med kontroll när jag hyrde ett par åsnes Amundsen.
Tyvärr har jag inte åkt skidor den sträckan du pratar om utan bara dagsturer runt Abisko-Björkliden-Katterjåkk.
Som andra sagt tror jag på mitten-slutet av mars om du vill se norrsken också. Men förbered dig på att det fortfarande brukar råda stark kyla.
Slalomåkning i Björkliden v 10 när Kiruna har sportlov brukar innebära dagstemperatur ner mot -20 vissa dagar och därtill kraftig blåst.
Så förbered dig ordentligt, särskilt om du tänkt sova i tält!
God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
Tryggvas Snöläget Riksgränsen-Abisko Turskidåkning 8
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
Mrahvin Vägval Abisko-Nikka: Vistas-Keb bl.a. Turskidåkning 4
sdebarra Abisko-Vakkotvarre in the last week of April? Turskidåkning 5
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
dalekant Skidtur Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden Turskidåkning 7
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
Jonnas Vakkotavare-Abisko Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
wisher Abisko lätta turer? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
undvall Från Muddus till Abisko Turskidåkning 9
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
Robox Nikkaluokta - Abisko Turskidåkning 21
petterskt Valborgstur Abisko Turskidåkning 3
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
lena87 Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka? Turskidåkning 1
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
polarhund Abisko till Kårsavagge - Skick på vinterleden? Turskidåkning 4
amme66 Dagstur med hund från Abisko Turskidåkning 4
Binka Turskidor Abisko-Nikka vecka 11 någon? Turskidåkning 12
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
lillsnuffsa Abisko -Keb i början av April Turskidåkning 11
tumpelo Låktatjåkka till Abisko via Kårsastugan Turskidåkning 2
Petri Niemelä treriksrøset - abisko slutet av april/maj Turskidåkning 0
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
skogsvakt Tips inför Abisko resa 2010 Turskidåkning 7
Silverfox Snötillgång mellan Abisko - Nikka Turskidåkning 6
KristianD Ren bensin i Abisko Turskidåkning 7
Eriika Hemavan - Abisko på skateskidor i April Turskidåkning 23
Silverfox Snötillgång i Abisko april maj Turskidåkning 5
bensson Grövelsjön-Abisko solo Turskidåkning 7
bjarv Abisko- Kebne- Lapporten- Abisko Turskidåkning 1
liquidmonkey snö rapport i abisko 08-02-13 Turskidåkning 1
liquidmonkey snö upp i abisko Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.