Hela Kungsleden juli augusti

hej
Om jobbsituationen tillåter ska jag nog gå hela kungsleden ngn gång i juli - augusti. skulle vara glad om tips angående turen. Mest om provianteringsplatser längs vägen.
 
Utan att vilja vara gammal gnällig forumräv kan jag ändå rekommendera sökfunktionen.

"hela kungsleden" ger nästan trehundra träffar. Där borde du hitta det du söker.

/Per
 
När jag sommaren 2007 gick från Hemmavan till Abisko bar jag vid starten med mig torrmat i form av REAL, för ca två veckor (11 frukost, 11lunch och 17 middag+ torkat kött och snask) sedan kompleterade jag i Ammarnäs med en färsk middag. I Adolfström gjordes samma sak. I Jäkkvik inhandlades en mindre kompletering av frukost, lunch och ett par potatismos-middagar. Nästa ställe där jag handlade upp mig var Saltoloukta. Sedan småhandlade jag mig upp i stugorna mot Abisko.

Några tips är att: Det kan vara svårt att hitta friluftsmat söder om kvikkjokk förutom sträckan Hemmavan-Ammarnäs. Kommer man sent på säsongen eller efter Fjällräven classic riskerar man att vissa varar är slut. Äter man bara av utbudet i Fjällstugorna/Fjällstationerna är risken stor att maten blir lite enahanda.

Värt att notera är att jag "lagade" mat på ett MSR Pocket Rocket och en Trangia 0.9L kaffepanna.

Vildmarkshälsningar/ Johannes
 
När jag sommaren 2007 gick från Hemmavan till Abisko bar jag vid starten med mig torrmat i form av REAL, för ca två veckor (11 frukost, 11lunch och 17 middag+ torkat kött och snask) sedan kompleterade jag i Ammarnäs med en färsk middag. I Adolfström gjordes samma sak. I Jäkkvik inhandlades en mindre kompletering av frukost, lunch och ett par potatismos-middagar. Nästa ställe där jag handlade upp mig var Saltoloukta. Sedan småhandlade jag mig upp i stugorna mot Abisko.

Några tips är att: Det kan vara svårt att hitta friluftsmat söder om kvikkjokk förutom sträckan Hemmavan-Ammarnäs. Kommer man sent på säsongen eller efter Fjällräven classic riskerar man att vissa varar är slut. Äter man bara av utbudet i Fjällstugorna/Fjällstationerna är risken stor att maten blir lite enahanda.

Värt att notera är att jag "lagade" mat på ett MSR Pocket Rocket och en Trangia 0.9L kaffepanna.

Vildmarkshälsningar/ Johannes

Hej


Jag blev lite nyfiken....
1 Hur lång tid tog din vandring?
2 Hur stor säck hade du?
3 Bodde du endast i tält, eller varierade?
4 Hur långt gick du ungefär varje dag?
5 Var det bra rösat mellan Ammarnäs och Kvikkjokk?(vilsefaktorn)
6 Vilken tid på året gick du?

Ja det blev ju en del frågor....

Hälsningar:peter
 
Kul att någon är nyfiken. Jo du...

1 Jag var ute i 27 dagar och hade då gott om tid på mig.
2 Jag hade en Berghaus Atlas på 100L.
3 Jag bodde inomhus i Syterstugan, Ammarnäs ock Kvikkjokk. Resten i tält.
4 Jag gick ca 20km/dag. Kortaste etappen var 14km och längsta 36km.
5 Mellan Ammarnäs och Kvikkjokk är stigen smal men det är bra rösat och lätt att hitta.
6 Jag startade i Hemmavan 27/7

Vildmarkshälsningar/ Johannes
 
Kul att någon är nyfiken. Jo du...

1 Jag var ute i 27 dagar och hade då gott om tid på mig.
2 Jag hade en Berghaus Atlas på 100L.
3 Jag bodde inomhus i Syterstugan, Ammarnäs ock Kvikkjokk. Resten i tält.
4 Jag gick ca 20km/dag. Kortaste etappen var 14km och längsta 36km.
5 Mellan Ammarnäs och Kvikkjokk är stigen smal men det är bra rösat och lätt att hitta.
6 Jag startade i Hemmavan 27/7

Vildmarkshälsningar/ Johannes

Tack....
Var du tvungen att ringa efter båtskjutsar någonstans? eller fanns det alltid tillhanda?

Hälsningar:peter
 
Hej Petri Stenport!

Jag har gått en etapp på tio mil på Kungsleden, från Abisko. Början på vandringen var relativt krävande, också för mig som har drygt trettio års (sporadisk, hmm) erfarenhet av fjällvandring i olika typer av terräng, från enkel vandring på "slätmark" till vandring i blockrik mårka-terräng (Grövelsjön-Hävlingen-Rogenområdet). Efter de tio milen tvingades jag ge upp och fara hem, men jag kommer att återuppta den snarast möjligt. Kommande höst verkar vara lämplig tidpunkt.

Söderifrån lär Kungsleden vara mera lättvandrad.
 

avslutad210712

Gäst
Om du nu skall gå så långt så varför går du inte till Abisko?
 
till avslutad210712

för att jag redan gått abisko-keb, (känns onödigt att gå den sträckan bara för att kunna säga att man gått hela kungsleden). Funderar även på att klättra lite berg från keb. orkar inte bära utrustning och man kan hyra där.
 
Lycka till. Ha en trevlig vandring.

Träffade på en del under min Ammarnäs-Hemavan i helgen som var på väg norrut som skulle gå till Nikka/Abisko. Bland annat några tyskar som börjat i Hemavan och som skulle gå till Nikka för att starta i FC.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
MartinHaake Vandra hela Kungsleden. Fjällvandring 14
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
gustav.thoresson Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 3
pergit Hela Kungsleden Fjällvandring 7
KebneKajsa Hela Kungsleden Fjällvandring 13
skogsvakt Vandra hela kungsleden Fjällvandring 6
camfor vandra hela Kungsleden Fjällvandring 23
Bulingen Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor Fjällvandring 41
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Hela Kungsleden, bära allt? Fjällvandring 17
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
europa12 Satelitbilder över hela landet. Fjällvandring 8
laurentiusweg Hela Skanderna sommartid? Fjällvandring 3
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.