Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor

Planerar att vandra hela Kungsleden i sommar(Abisko-Hemavan). Jag vill gärna ha karta och kompass med mig när jag är ute. Men, för att täcka in hela Kungsleden blir det, om jag räknat rätt 6 kartor att ta med! Nackdelarna är relativt mycket vikt, knappt 500g oplastat. samt att det också blir relativt dyrt inköp!
Hur har tidigare vandrare gjort? Är det kopiera, klippa och klistra som gäller?

Mvh Lars
 
Skall man överhuvudtaget använda karta i fjällen under någon längre tid så måste den vara plastad. Det blir något tyngre. Om man kan kopiera dubbelsidigt så spar man lite vikt, kopiera inte alltför "snålt", ofta har man nytta av områden utanför det "planerade" vandringspmrådet. Om du läser här i forumet så kan du se att endel föredrar att kopiera i bitar som inte behöver vikas, eller bara vikas en gång, det blir åter något tyngre men mera lätthanterligt.
 
Ärligt om man måste ha med karta ta med kartan vad den än väger. Annars kan man lika gärna låta bli att ta med den?! Kungsleden på sommaren är som E4 i sthlm ju.
 
mad as ice; sa:
Ärligt om man måste ha med karta ta med kartan vad den än väger.

Grejen är väl att man ofta inte behöver HELA kartorna, utan kanske bara nåt hörn på en och ett hörn på en annan. Att då släpa med hela blir onödigt tungt. Att klippa sönder dem och bara ta med de aktuella delarna blir onödigt dyrt. Alltså söker man efter tips om hur man kan hålla nere både vikt och kostnad.
 
Jag har för mig att man kan skräddarsy kartor på lantmäteriets hemsida.

Det blir knappast billigare, men säkert bättre.
 
Färgkopiator

Jag brukar alltid kopiera den rutt jag tänkt att vandra m.h.a. en färgkopiator. Sedan så plastar jag båda sidorna.

På det sättet så får man inte med en massa onödiga kartavsnitt och dessutom kan man själv välja ett format som t.ex. passar benfickornas storlek.

Less is more...
 
Är vikten på kartorna avgörande i förhållande till användning och säkerhet, kanske man ska ta och fundera om. Varför inte inte ta och träna en extra gång med packad ryggsäck istället för att sitta timmar för att kopiera, klistra och mickla?
Visst kan man spara vikt, men för den delen ska man inte vara dum!
Alternativet kanske är att köpa en karta vid en fjällstuga och ha den i ett kartfodral? Men då väger ju kartfodralet lite oxå... Alltid denna jäkla vikt som ska ställa till det för oss som vill vara ute ;-)
Varför finns det inte viktfria friluftsprodukter? Eller varför inte asfaltera kungsleden så vi kan köra bil och slipper bära något över huvud taget?
Bärare kanske är ett framtidsyrke iaf? Vi kan starta en "bärarskola" på 2 år. Man får lära sig bära tungt åt folk som inte vill bära själv.
Ojoj, spårade visst ut lite, lät ironin flöda.
Visst ska vikt sparas, men inte till vilket pris som helst!
Jag hoppas då att jag aldrig behöver se någon ute i fjällen utan karta!
 
patrikalmgren; sa:
Visst ska vikt sparas, men inte till vilket pris som helst!

Nej, men ingen har väl heller sagt att man ska vara utan karta? Det var "få med sig nödvändiga delar av kartan till så låg vikt och så lågt pris som möjligt".

Det handlar ju inte heller enbart om vikt. 6 kartor att hålla reda på är ganska otympligt när man ska byta karta, hålla reda på vilken karta man ska byta till osv. Särskilt om det är blåsigt och regnar...
 
Re: Färgkopiator

Edge; sa:
Jag brukar alltid kopiera den rutt jag tänkt att vandra m.h.a. en färgkopiator. Sedan så plastar jag båda sidorna.

Detta måste vara det klart bästa sättet att gå tillväga. Man har hela kartor hemma som man kan använda till flera turer, men man får ändå kartbitar över precis rätt område till varje tur.

Men däremot undrar jag hur lätt det är att kopiera? Vilken kvalitet måste man ha (rekommenderad dpi eller så)? Vad kostar det? Det finns ju kopieringsställen typ Ink'n'art, de kan väl göra hela jobbet åt en (kopiering, laminering), för en rimlig kostnad? Inte alla har ju en bra färgkopiator att tillgå. :)
 
Hela Kungsleden...

Hej!
Jag och dottern vandrade från Abisko till Nikkoloukta i augusti. Då jag har som mål att gå hela Kunsleden köpte jag ett "kart-häfte" om hela Kungsleden. Samma skala som vanliga kartor. Spiral-inbunden, bra format, rullbar... Köpte den i kartbutiken mitt emot Centralen i Stockholm. (Wasa gatan) Mkt smidig!
//Carina
 
Re: Re: Färgkopiator

millimeter; sa:
Det finns ju kopieringsställen typ Ink'n'art, de kan väl göra hela jobbet åt en (kopiering, laminering), för en rimlig kostnad? Inte alla har ju en bra färgkopiator att tillgå. :)

De FÅR tyvärr inte göra det. DU får göra enstaka kopior för personligt bruk, men ett företag får inte kopiera åt andra utan upphovsättsinnehavarens tillstånd.

Jag har för mig att om man scannar en karta i 600 DPI så ser man rastret. Det borde alltså räcka bra med att scanna i 300 DPI (eller t.o.m. lägre).

Färgkopiator har nog inte många, men scanner och färgskrivare är väl inte riktigt lika sällsynt.

Det problem som jag upplevt är att få kartan att ligga platt på scannern. Kartan är ju stor så man får i princip skruva loss locket och lägga det löst ovanpå för att slippa göra en massa konstiga veck. Vet inte om "repro"-fotografering med digitalkamera är enklare (min kamera har för dålig upplösning).
 
nermander; sa:
6 kartor att hålla reda på är ganska otympligt när man ska byta karta, hålla reda på vilken karta man ska byta till osv. Särskilt om det är blåsigt och regnar...

Hej!

Kartbladen "överlappar" i viss mån varandra. Du kommer sällan att behöva titta på två kartor under en och samma dagsetapp.

Jag, som är mycket nyfiken av mig, skulle aldrig begränsa en karta, genom att klippa sönder, eller kopiera vissa delar osv. Jag älskar att sitta framför kartan, både hemma och ute i fjällen. Man kan ju alltid hitta något intressant utanför den tänkta rutten. Om inte annat för nästa års vandring. :)

Jag roade mig med att väga 6 av mina fjällkartor. De vägde 59 - 81 g per styck. Tillsammans blev det ca 4,2 hg kartor. Delat på två, eller flera vandrare, blir det inte så mycket att "bråka" om.

Vet inte om man i stugorna efter leden kan köpa kartor.(Där kan man ju ibland köpa en hel del onödigt, coca-cola, t.ex.) Det vore annars en lösning. Då har ni ju bara en karta att "släpa" på de första etapperna.

Mvh Bert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
MartinHaake Vandra hela Kungsleden. Fjällvandring 14
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
gustav.thoresson Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 3
pergit Hela Kungsleden Fjällvandring 7
Petri Niemelä Hela Kungsleden juli augusti Fjällvandring 12
KebneKajsa Hela Kungsleden Fjällvandring 13
skogsvakt Vandra hela kungsleden Fjällvandring 6
camfor vandra hela Kungsleden Fjällvandring 23
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Hela Kungsleden, bära allt? Fjällvandring 17
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
europa12 Satelitbilder över hela landet. Fjällvandring 8
laurentiusweg Hela Skanderna sommartid? Fjällvandring 3
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.