Granite Gear Vapor Trail - sicket stolpskott!

På min Vapor Trail finns dessa kopplingar
endast i de övre remmarna, medan de undre ska träs dubbelt fenom ngt och sedan dras åt.
Det hör till den sorts pillande som gör mig galen.

Men, du behöver ju bara trä igenom dom den första gången du använder säcken.... sen är det ju bara att dra åt eller släppa efter som du behagar..
 
21x2,54 = 53,5 cm. Har man längre rygglängd ska man ta en long. jag låg på 52 cm och är 176 lång, men ryggarna skiljer sig ju åt.

// Jocke


Verkligen. Men du är 1 cm kortare än jag och skulle ha 3 tum längre rygg; pja, omöjligt är
det inte. Särskilt lätt att mäta enligt anvisningarna var det inte heller, man skulle nog helst
ha fyra armar.

Den enda förklaring jag kan finna till att spänningen i nacke och axlar
skulle vara att den här säcken är för kort. Nå, med min gamla säck går 10-dagarspackningen
upp till 15.5 kg med tom vattenflaska och det klarar jag väl.
 
Men, du behöver ju bara trä igenom dom den första gången du använder säcken.... sen är det ju bara att dra åt eller släppa efter som du behagar..


För att verkligen få emmen att sitta, utan att glida ur, skulle man nog behöva vika den dubbel
i änden och sy ihop, vilekt är utom räckhåll för mig. Kanske en häftklammer räcker.

Nå, det andra problemet är definitivt större.
 
Min Vapor Trail sitter alldeles utmärkt på ryggen så hade jag inte redan haft en Vapor Trail så hade jag gärna köpt din... ;)
 
Hur styv är polyetylene-ramen längs ryggsidan? Ibland kan denna "kollapsa" genom att den viker sig på ryggen. I profil ser man då ett veck någonstans mitt på ryggsidan mellan axelremmar och höftbälte. Detta veck gör att säcken blir baktung. Vikten förmedlas s a s inte rakt ned i avbärarbältet för överföring till höftpartiet. Detta hände mig senast igår när jag slarvigt provpackade en Golite Jam2.

Ramlösa ryggor kräver en noggrannare packning eftersom det är packningen själv som står för mycket av den stabilitet som en mer traditionell ram gör. En variant är att stoppa in någon pinne längs ryggen som hjälper till att styva upp det hela. En u-formad blompinne av bambu, enligt Raskesvens idé, är något som jag har använt för detta ändamål. Vikt 35 gram.

Jörgen
 
Ramlösa ryggor kräver en noggrannare packning eftersom det är packningen själv som står för mycket av den stabilitet som en mer traditionell ram gör. En variant är att stoppa in någon pinne längs ryggen som hjälper till att styva upp det hela. En u-formad blompinne av bambu, enligt Raskesvens idé, är något som jag har använt för detta ändamål. Vikt 35 gram.

Jörgen

Hur fungerade blompinne-lösningen och till vilken ryggsäck har du använt en sådan? Hur placeras den? Lodrätt i ryggsäcken med botten på U:et mot ryggen?
 
Alla säckar passar definitivt inte alla ryggar och ibland blir komparbiliteten negativ. Själv har jag obehagliga minnen av tilldelad grupputrustning just före avfärd. Dvs man hann inte packa om utan det blev högt och svajigt...samt vida tyngre än man trodde var möjligt.
När jag försökte mäta rygglängden sjäv körde jag med maskeringsjejp på en helfigursspegel, först höftbenskamsmåttet och sen nackmåttet. Differansen mot måttbandsförsöket var avsevärd.
//J
 
Hur styv är polyetylene-ramen längs ryggsidan? Ibland kan denna "kollapsa" genom att den viker sig på ryggen. I profil ser man då ett veck någonstans mitt på ryggsidan mellan axelremmar och höftbälte. Detta veck gör att säcken blir baktung. Vikten förmedlas s a s inte rakt ned i avbärarbältet för överföring till höftpartiet. Detta hände mig senast igår när jag slarvigt provpackade en Golite Jam2.

Ramlösa ryggor kräver en noggrannare packning eftersom det är packningen själv som står för mycket av den stabilitet som en mer traditionell ram gör. En variant är att stoppa in någon pinne längs ryggen som hjälper till att styva upp det hela. En u-formad blompinne av bambu, enligt Raskesvens idé, är något som jag har använt för detta ändamål. Vikt 35 gram.

Jörgen

Något veck på tvären ser jag då inte till, men uppenbarligen är ryggplattan mycket
vek på den ledden. Jag kan inte analysera betydelsen av detta, men det ser som att plattan
följer ryggens form och att packningen hänger ned
från framkant på ett baktungt sätt som gör det svårt att få bort vikt från axlarna.
Spänningarna i nacke och axlar kommer genast, och jag tycker det räcker med de ryggproblem jag redan har (och som jag gymnastiserar mot). Jag har inte detta problem
(men kanske andra!) med min Prophet.

Hålla på och dona med packningen för att kompensera ryggplattans vekhet är något jag helt enkelt inte orkar; jag vill ha sådant som sovsäck och kök långt ned (används ej under etappen)
och mat överst (mat går sönder!); packa upp och ned ska gå lätt och fort!

Jag har inte packat tungt. Basen minus ryggsäck är 6600-6700 gram.
Maten väger med sina förpackningar cirka 7200 gram,
det blir strax under 14 kg.
Av dessa sitter tält, 1780 gram, i sidan, och madrass, 316 gram, bakpå,
samt kameran i etui i ryggsäcksbältet. Det heter att bärsystemet ska klara 30 pund,
vilket väl är lite mindre än 14 kg; enligt Chris Townsend ska det klara ännu mer,
kanske 18 kg, vilket
jag inte ens provat (jag vill aldrig bära mer än 16 kg). Skulle säcken vara så fundamentalt olämpad för en enda person?
 
"Styv" är ett lustigt ord för något som kan vikas dubbelt mellan två fingrar.

Nå, det är väl ett olyckligt möte mellan säckens geometri och min anatomi. Sånt händer.
De sämsta säck jag haft var en Haglöfs Sho-sHo, 75 liter, 3 kg, och den hade nog så mycket bärsystem som Utemagasinet nånsin kan begära. Den gav mig rejäla spänningar.

Jag gick en mil med min Norge-packning idag och funderade lite över packnigens inverkan på
ryggen - detta är en säck som med bortåt 16 kg:s packvikt nästintill svävar ovanför
axlarna om man vill (man brukar rekommendera 30% på axlarna). Men mest
tror jag bärandet i mitt fall påverkar hållningen - ska jag få riktigt ont i rygggen ska jag sitta
några timmar vid en dator, utan någon vikt alls!, Men, som sagt, det räcker med
det problemet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.