Granite Gear - vikter

Första leveransen av Granite Gear-ryggor kom idag och jag passade då på att tjuvväga dem (tyvärr med cirka 25 gram etiketter som jag inte vågade ta bort ;)..).

Vapor Trail long - vikt mellan 1075-1101 gram
Vapor Trail regular - vikt mellan 972-990 gram

Så Granite Gear ger rätt goda viktangivelser utifrån de 6 ryggor jag nu vägt totalt. Fler är på ingående och de kommer också att tjuvvägas innan jag skickar dem ;)

Några som är rätt dåliga på viktangivelser är Marmot. En Helium som ska väga 822 gram vägde 903 gram och en Marmot Atom som ska väga 453 gram vägde 545 gram :) Får väl se det positivt, mer dun! ;)

// Jocke
 
Hur väger man en ryggsäck? Jag har prövat att nollställa
min personvåg (modell proffs)
och ställa säcken på - eftersom den då måste
stöjdas tappar den antagligen lite i tyngd.
Jag kan också väga mig själv med eller utan säck -
resultatet blir ungefär samma, men en personvåg har en upplösning på ett halvt hekto, kanske!

Att bara lägga säcken platt på vågen är meningslöst -
resultatet blir i grov underkant.

Nu har jag också en fiskvåg, LF Digital, och vikten
varierar så under själva vägningen att jag inte kan dra säkra slutsatser, speciellt på en så lätt artikel.
Jag skulle säga att min Vapor Trail väger mellan 990 och 1020
gram - vilket inte stämmer så bra med påståendet
om 10 grams upplösning.

Min Prophet beter sig stabilare under vägningen.
Den ska väga 1850 gram men sanningen ligger
närmre 1700. Det är också det resultat jag får
med personvåg, ungefär.
 
There's no END to the possibilities!

Har man hushållsvåg och inte får säcken att ligga bra kan man ta en stor kartong, tarera vågen med kartongen på, och sen lägga på ryggan.

Då är det enda bökiga att läsa av teckenfönstret...

Man kan även sätta vågen på hörnet till ett bord och sen helt enkelt lägga säcken på - då finns det färre ytor som säcken riskerar stödja sig mot.
 
marmotta skrev:
Hur väger man en ryggsäck?

Jag har tagit en stor bricka som jag först vägt... lägg på ryggsäcken på brickan, väg och dra av vikten på brickan... min bricka är av en avlång sort... men en plankbit eller en skärbräda kanske kan duga om du inte har en bricka

Thomas
 
Precis som Martin skriver, ta en låda och nollställ. Kör sedan i ryggsäcken och väg!

Och Martin, räkna bort 25 gram för ettiketer och sedan runt 50 gram för överflödiga remmar ;)

// Jocke
 
Fint att Granite Gear verkar ha bra viktangivelser. Nu väntar jag bara på att min Vapor Trail Long ska dyka upp här nere i Malmö.

Min nyinköpta (dyr månad men härlig månad det här) Marmot Hydrogen Long vägdes in igår på fina 731 gram med packpåse vilket stämmer ok med tillverkarens 710 g angiven vikt utan packpåse. Fick snabbt stuva undan vågen när sambons nycklar hördes i dörren så någon uppvägning av packpåsen är ännu inte gjord.

Nu är det bara att övertyga en kompis att han/hon kan sova som tredje person i mitt HB Kaitum (absiden kanske eller lite mysigt hos oss två andra)så är jag nere och nosar på 3 för 3 enligt fjäderlätt.nu.
 
9 pers som väntar på pryttlar just nu ;) Ni som inte fått grejjer än har fått mejl idag ang. paket 2 som åker iväg imorrn! :)

// Jocke, fullt upp med paketskickande.. OKQ8 blir tokiga på mig.. ;)
 
Joakim Ambrosson; sa:
Precis som Martin skriver, ta en låda och nollställ. Kör sedan i ryggsäcken och väg!

Och Martin, räkna bort 25 gram för ettiketer och sedan runt 50 gram för överflödiga remmar ;)

// Jocke

Min brevvåg är i minsta laget, men med den metoden fick jag 1002 gram!
 
Joakim Ambrosson; sa:
marmotta skrev:
Min brevvåg är i minsta laget, men med den metoden fick jag 1002 gram!

Du har en ren Vapor, utan etiketter och sen har du väl en regular?

// Jocke

Japp. Jag är 177 cm lång och fick fram ryggmåttet 18 tum
vilket är på gränsen mellan small och regular.
Ändå verkar den lite kort! Jag ska pröva lite mer med inställningen när jag kommer hem och börjar planera fjällturen.

Ambitionen är att inte stoppa
i mer än stipulerade 30 pund i den
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.