Granite Gear Vapor Trail - sicket stolpskott!

Idag köpte jag mat för kommande tiodagarstur i Norge. Äntligen kunde jag testa
7 kg mat + 7.5 kg bas. Jag fick ont meddetsamma, spänningar här och där och
trots idogt pulande med bälte och remmar fick jag inte fanskapet att vila på kroppen
så som jag vill (jag vet, min rygg är speciell). Vet ej vad problemet är, kanske ryggplattan,
kanske rygglängden (jag valde medium efter en vansklig kontrollmätning, borde jag valt den längsta?). Säcken känns baktung.

Sen gick jag hem, packade om allt i min TNF Prophet, som är c:a 6 hg tyngre och
kunde utan nämnvärt trixande få packningen att sitta mycket bättre. Kanonbra blir det aldrig med
den rygg jag har (det har förmodligen med ryggradens form att göra)
men jag vet ju från förr att det fungerar. Det blir väl 15 kg på ryggen inklusive kameran, men med tom vattenflaska (kläderna på kroppen väger väl 1.9 kg varav 1.2 är skor).
Förhoppningsvis ska upprepade impregneringar tidigare
i sommar hålla vätan ute - allt som ska vara torrt är dock packat i en Sea-to-Summit-påse
som väger mindre än sovsäckens kompressionspåse! Kartorna har en egen liten 2-literspåse.
Som vanligt har jag mer kartor än jag kommer att använda eftersom jag inte vet hur turen ska sluta.
 
... Jag fick ont meddetsamma, spänningar här och där och
trots idogt pulande med bälte och remmar fick jag inte fanskapet att vila på kroppen
så som jag vill (jag vet, min rygg är speciell). Vet ej vad problemet är, kanske ryggplattan,
kanske rygglängden (jag valde medium efter en vansklig kontrollmätning, borde jag valt den längsta?). Säcken känns baktung.

Sen gick jag hem, packade om allt i min TNF Prophet, som är c:a 6 hg tyngre och
kunde utan nämnvärt trixande få packningen att sitta mycket bättre. Kanonbra blir det aldrig med
den rygg jag har (det har förmodligen med ryggradens form att göra)
men jag vet ju från förr att det fungerar. ...

Känns mer som om rubriken borde varit "Min rygg - sicket stolpskott!"
 
Trist när det blir fel när man köper nya saker. Jag är tvärtom väldigt nöjd med min Vapor Trail och rekommenderar den gärna :) Du lär ju få igen en del pengar genom att sälja ryggan.
 
Har en nimbus ozone...

Och upplever den oxå som lite baktung... Hur skön som helst annars men efter ett tag blir jag ganska trött mellan skulderbladen... men har oxå en lite problematisk rygg. Vore kul o höra hur andra upplever ryggsäckarna från Granite Gear.
/Petri
 
Tvärtom er bägge ( som iofs bägge har ryggproblem enligt er egen utsaga..) så upplever jag att ryggan sitter som en smäck efter ryggen. Inte det minsta baktung alls och då har jag lastat ner den rejält... Tycker de justeringsmöjligheter som finns funkar skitbra.
 
Tvärtom er bägge ( som iofs bägge har ryggproblem enligt er egen utsaga..) så upplever jag att ryggan sitter som en smäck efter ryggen. Inte det minsta baktung alls och då har jag lastat ner den rejält... Tycker de justeringsmöjligheter som finns funkar skitbra.

Då blir jag nyfiken på a) din rygglängd, b) vilken storlek du valt.

Minns jag rätt är 18 tum den magiska gränsen mellan liten och medium, och det var isåfall
där jag landade. Jag valde medium och kan inte inse att säcken är för lång, iallafall.
Det är onekligen konstigt att efter olika justeringsförsök lösa upp bältet och
inte märka någon egentlig skillnad! På Prophetsäcken går det nästan av sig själv.

Sen är det annat som irriterar. När jag lägger på matpackarna, kommer jag rätt högt och det blir något vingligt, även om det stadgar sig när man drar åt de båda korsgående remmarna.

Oerhört irriterande är att sidoremmarna endast har spännen upptill men inte nertill
(däremot är avståndet bra). När säcken är fullpackad och jag ska spänna fast tältet
är det ett pillande av det slag som jag helt enkelt avskyr.
 
Jag har använt min Vapor Trail storlek Regular (jag är 176, blev mittemellan, 52 cm tror jag) under totalt 11 dagar nu.

Inga problem what so ever, har lastat 16 kg som max (ska ha 14,8 till Sarek 2 veckor och tänkte att jag skulle överlasta lite).

Tror nog att du justerat säcken fel.

// Jocke, supernöjd med sin

EDIT: Inte 92, 52 cm ;)
 
Senast ändrad:
Jag packade säcken lite noggrannare och kompaktare och provade ännu en tur.
Det gjorde det klart att
problemet med denna säck
är helt skilt från mitt ryggproblem, som sitter längre ned, men jag kommer
inte ifrån vissa spänningar i nacke och axlar som jag inte känner med någon annan säck.

Om jag justerat den här fel kan man undra varför jag omedelbart får de andra säckarna
att sitta rätt, utan något som helst bryderi.
 
Jag packade säcken lite noggrannare och kompaktare och provade ännu en tur.
Det gjorde det klart att
problemet med denna säck
är helt skilt från mitt ryggproblem, som sitter längre ned, men jag kommer
inte ifrån vissa spänningar i nacke och axlar som jag inte känner med någon annan säck.

Om jag justerat den här fel kan man undra varför jag omedelbart får de andra säckarna
att sitta rätt, utan något som helst bryderi.

Okej, trist, vissa säckar passar tydligen inte alla. Men du lär få igen merparten av pengarna vid försäljning iaf.

// Jocke
 
Då blir jag nyfiken på a) din rygglängd, b) vilken storlek du valt.

Minns jag rätt är 18 tum den magiska gränsen mellan liten och medium, och det var isåfall
där jag landade. Jag valde medium och kan inte inse att säcken är för lång, iallafall.
Det är onekligen konstigt att efter olika justeringsförsök lösa upp bältet och
inte märka någon egentlig skillnad! På Prophetsäcken går det nästan av sig själv.

Sen är det annat som irriterar. När jag lägger på matpackarna, kommer jag rätt högt och det blir något vingligt, även om det stadgar sig när man drar åt de båda korsgående remmarna.

Oerhört irriterande är att sidoremmarna endast har spännen upptill men inte nertill
(däremot är avståndet bra). När säcken är fullpackad och jag ska spänna fast tältet
är det ett pillande av det slag som jag helt enkelt avskyr.

Jag har en long, är 190 cm lång.

Vad är matpackar? Sedan förstår jag inte vad du menar med att sidoremmarna endast har spännen upptill? Är det alltså rem nertill, men som inte går att justera?
 
Senast ändrad:
Det är mina fem packpåsar innehållandes c:a 1400 gram mat vardera. Jag har sen
detta skrevs prövat att packa lite kompaktare och få lite rimligare höjd på packningen,
så det problemet är borta.

Om jag visste vad allting heter. På min Prophet finns i vardera sidan fyra spännen
av den typen där man klickar fast en gaffelliknande sak med tre elastiska uddar
in i en hylsa, och sedan drar åt remmen. På min Vapor Trail finns dessa kopplingar
endast i de övre remmarna, medan de undre ska träs dubbelt fenom ngt och sedan dras åt.
Det hör till den sorts pillande som gör mig galen.

Ja, jag misstänker att problemet är min rygglängd, om den nu var 18 tum (min Prophet
verkar vara gjord för rygglängd 16-20 tum). Jag är 177 cm kort.
 
Du ligger som jag i närkant på long-versionen. Saxat från granitegear.com:

What torso length should I get? To find your torso length, measure the distance between your seventh cervical vertebra and the shelf of your hipbones. Do this by standing up straight with your feet shoulder-width apart. Tilt your head forward and place your hands on your hips, thumbs to the back. With a flexible tape, have someone measure from the most prominent vertebra at the base of your neck to an imaginary line drawn between your thumbs. This will be your torso length.

Cirrus, Stratus & Nimbus
Short Torso 14” to 18”
Regular Torso 18” to 22”

NOTE: Each framesheet has fine adjustment settings spaced in one inch increments to further fine-tune your fit. If you are an 18” torso try the short torso first.

All Other Packs including Vapor Suspension Packs
Short Torso 15” to 18”
Regular Torso 18” to 21”
Long Torso21” to 25”

NOTE: These packs are not adjustable since the shoulder straps are “fixed.”
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.