GoLite 2010 Shangri-La 5+?

Tänkte jag skulle återuppväcka denna gamla tråd för att berätta om mina första intryck av Shangrila 5+ med innertält.

Jag har provrest tältet ett antal gånger för att prova olika riggningar. Det är enkelt att resa. Det går lätt att justera höjden mellan mark och tältdukskanten genom att justera mittstången. Den lilla hörnvestibulen räcker till för att förvara skor och blöta kläder och en del packning. Fungerar säkert bra att laga mat i den vid dåligt väder. Golvytan känns väldigt generös, har provlegat med hela familjen (4 pers) och det fanns gott om plats över för packningen mm. I princip är det ståhöjd inne i tältet även för mig som är 182 cm lång.

Jag provade också att koppla ihop ytter- och innertält vilket visade sig fungera alldeles utmärkt både vid resning och rivning, lyckades till och med få ner bägge i en av de medföljande packpåsarna.

Har tillverkat fyra stormlinor av dyneemalina från Northstar.se, Clamcleats och elastiska snören, totalt 6 gram styck. Dessa kan fästas mitt på tältets sidopaneler för att öka stabiliteten i hårt väder.

Skrev tidigare i tråden att jag skulle prova att använda vandringsstavar som mittstång. Blev inspirerad av Backpackinglight.co.uk:s lösning och tog kontakt med Axess som tillverkat mina stavar. De tillverkade en 300 mm lång rörhyllsa med samma dimension som W70:s handtagsdel (se bild med orginal stång överst). Lösningen känns väldigt stabil och väger 40 gram istället för medskickad stång på 370 gram. Det tillkommer också två gummiskydd till stavändarna på tillsammans 20 gram.

Totalt väger tältet ca 2250 gram med 8 extra tältpinnar mm. Det kostade 4.300 kr inkl frakt från England.
 

Bilagor

  • webinne_shangrila5.jpg
    webinne_shangrila5.jpg
    49 KB · Visningar: 1,494
  • webstolpar_shanrila5.jpg
    webstolpar_shanrila5.jpg
    41.3 KB · Visningar: 1,302
Trevlig och lätt lösning vad gäller vikt per person. Iofs kan två vuxna med barn slippa undan lättare genom att ligga en vuxen+barn i diverse tarptält, men den sociala biten blir ju inte densamma.

Det skall bli intressant att se hur stavlösningen fungerar. Som bland andra "kåtakungen" himself, Raskesven, erfarit blir det ju väldiga krafter på mittstången vid hård vind på kalfjället. Det är nog den svagaste punkten. Men för skogsterräng verkar det vara en riktigt mysig lösning.

Ser fram emot lite användarrecensioner så småningom :)

Jörgen
 
-Ha :) har redan tänkt på stabiliteten ifall av storm.

Det går nämligen att ta bort handtaget på en av fruns stavar genom pilla ut en liten skruv och montera stavarna på samma sätt som med den extra hylsan. Att få loss hantaget är besvärligt även om det ju skulle vara den lättaste lösningen viktmässigt. Den extra hylsan är betydligt smidigare att använda.

Dubbla stavar i A-frameläge med nederändarna låsta med lina emellan sig borde räcka långt.

Att vi är två med vandringstavar gör ju att vi inte behöver stå utan mittstång vid stavbrott heller.
Skulle jag vara den ende med stavar i ett vandringssällskap skulle jag nog ta med orginalstången också.

Otto
 
Jag vill också ha!

Otto27:
Kul med återkoppling hur det gick. Ni kommer garanterat få helmysigt på era framtida turer.

Kanonsmart att kolla med Axess,
Har själv en Shangri-La 3 och har provat sätta ihop två stavar med hjälp av remmar och "mothåll" på det som visas som typ "fools do this" i reklamen för förlängsningsdelen på Backpackinglight.co.uk. Har man kollat på Backpackinglight.co.uk förstår man vad jag menar men kanske inte annars. Resultatet blir ändå ganska stabilt men är ganska meckigt att sätta upp. Totalpris med frakt har avskräckt för att beställa förlängningsdel från england. Men att kontakta Axess är ju strålande! :)

Vill själv beställa en på en gång! Har ett par W50 men principen är ju den samma.

* Om jag förstod dig rätt är detta inte något de har i sitt standardsortiment, har du något bra beskrivning eller funkar "förlängsningsdel eller 300 mm lång rörhyllsa" bra tror du?
* Vad jag förstår använder du underdelen av stavarna. Antar att dette inte är en slump men är inte överdelen grövre och mer hållbar? Slipper även täcka spetsen.
*Hur lång blir stången totalt? Den är den även justerbar eller hur?
* Vad fick du betala?

Min plan vid storm var att använda dubbla stavar som stolpe för att öka stabiliteten. Är detta sämre tror du än A-frame?

Tacksam för svar / Tomas
 
Hej Tomas
Ska försöka svara på dina frågor.

"* Om jag förstod dig rätt är detta inte något de har i sitt standardsortiment, har du något bra beskrivning eller funkar "förlängsningsdel eller 300 mm lång rörhyllsa" bra tror du?"
Nej det är inget de har i sitt standard sortiment. De var väldigt hjälpsamma och tillmötesgående, de ville ha min beställning och måttangivelser på mejl.
Hylsan fungerar precis som handtagsdelen på staven där expanderdelen sticks in, inga konstigheter.

"* Vad jag förstår använder du underdelen av stavarna. Antar att dette inte är en slump men är inte överdelen grövre och mer hållbar? Slipper även täcka spetsen."
Jag är ingen hållfasthetsexpert men med hylsan på mitten tror jag att staven är starkast/tjockast där den kommer att böja sig som mest vid belastning. Vore mitten tunnast skulle det bli den mest logiska brottpunkten, om jag förstår dig rätt. Du skull också behöva montera expandrar på bägge ändarna av röret.

"*Hur lång blir stången totalt? Den är den även justerbar eller hur?"
Skulle tro att det går att justera stången 160 till 200 cm med mina W70. Med W50 skulle stavaren bli kortare men det kanske räcker till för ditt Shangri-La 3 annars får du ordna en lite längre hylsa.

"* Vad fick du betala?"
Exakt 110,50:- inklusive frakt. Axess kanske lanserar en ny produkt om fler gör beställningar:)

"Min plan vid storm var att använda dubbla stavar som stolpe för att öka stabiliteten. Är detta sämre tror du än A-frame?"
Som sagt är jag ingen hållfasthetsexpert men jag föreställer mig att det blir starkare, åtminstone blir konstruktionen mindre rörlig om man placerar stavändarna i linje med vindriktningen.

Hoppas jag kunnat besvara dina frågor begripligt.

Otto
 
Jag stötte på denna tråd vid en sökning. Sedan senaste uppdateringen har ett år flutit. Är tältet fortfarande till belåtenhet?

Golite Shangri-La 5 intresserar mig mer och mer. På papperet förefaller det vara ett utmärkt alternativ för 1-2 vuxna och två barn. Vikten är ännu acceptabel med innertältet nättyg, som under myggperioden är ett måste.
 
Har ganska nyligen inhandlat ett Shangri La 5 med myggnät, men har ännu bara hunnit med en natt nu i april.
Köpte det just för att få plats med familjen (2 vuxna & 2 barn), vilket jag inte ser några problem med.
När jag till slut bestämde mig för att detta tält är rätt tyckte samtidigt de svenska återförsäljare att det var fel och slutade att sälja dessa modeller. Ställde frågan och fick svaret att intresset för dessa tält är mycket små. Beställde till slut från England.

Kommer användas i skog och fjäll denna säsong, kan gärna svara på frågor senare vid intresse!
/Daniel
 
Jag beställde ett Golite Shangri-La 5 från Storbritannien idag. Storleken borde nog räcka till. Det verkar inte heller finnas så mycket alternativ i den storleks- och viktklassen. Jag får också så småningom återkomma med erfarenheter.
 
Ett stycke Golite Shangri-La 5 med myggtält anlände. Intrycket från första natten i det är mycket lovande.

IMG_6081.JPG


IMG_6102.JPG


Två av sovplatserna är rejält tilltagna även för mig som är 192 cm lång, den tredje platsen säkert lång nog för en 185 cm lång person och den fjärde platsen mycket kortare. En familj med två vuxna och två barn har således inga problem att rymmas in. Tre långa vuxna ryms in, men inte fyra. Det är högt i tak och mycket luftigt.

Vikten torde gå på lite över 2,6 kg då man kompletterat med några ordentliga tältpinnar och extra linor.

En vindstilla natt med en temperatur på runt 3ºC gav inte en tillstymmelse till kondens, något som knappast varit fallet med ett traditionellt tunneltält.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.