Shangri-La 1 alt. resning

Hej!
Jag har hunnit sova tre nätter i mitt nya Shangri-La 1. Det fungerar bra och jag har fått klämm på hur man gör en bra uppmontering.
Efter att ha läst en tråd om Tarptents nya Sublite på BackpackingLight.com fick jag uppslag till en alternativ utvändig montering av stavarna (se bild). Mitt försök gick bra, det som behövs är en extra pinne i bakänden på tältet och några decimeter lina. Den fria ytan inne i tältet ökar betydlig.

Mvh Otto Samuelsson
 

Bilagor

  • ny-5 webb.jpg
    ny-5 webb.jpg
    95.1 KB · Visningar: 726
Hej!
Jag har hunnit sova tre nätter i mitt nya Shangri-La 1. Det fungerar bra och jag har fått klämm på hur man gör en bra uppmontering.
Efter att ha läst en tråd om Tarptents nya Sublite på BackpackingLight.com fick jag uppslag till en alternativ utvändig montering av stavarna (se bild). Mitt försök gick bra, det som behövs är en extra pinne i bakänden på tältet och några decimeter lina. Den fria ytan inne i tältet ökar betydlig.

Mvh Otto Samuelsson

Jag har haft samma funderingar - ett bra sätt att få undan pinnar ur tältet.
Tack för tipset om Sublite! Nyheten borde ju ha kommit från Fjäderlätt ;)
 
Om man vill komplettera A-frame med vandringsstavar framtill så finns det ju lätta pinnar för bakändan till Shangri-la att köpa från t ex Gossamer Gear:
http://www.gossamergear.com/cgi-bin/gossamergear/tarp_poles.html?id=btkmskzH:85.230.88.197

När det gäller Sublite så är jag, efter mina erfarenheter av Contrail, inte så förtjust i en fotända som är platt, och med två pinnar i kanterna. Kan nog samla en del vatten under vissa omständigheter. Modellen med en pinne i mitten även i fotändan, alltså ett ryggåstält med lägre fotända, känns för mig mer stabil och något som tål det mesta i väderlek. Det har jag personliga erfarenheter av med ett gammalt Fjällräven G-66 tält och det tarptält jag sydde med detta som förebild. Samma typ av lösning som för Gossamer Gears Silshelter.

Jörgen
 
Om man vill komplettera A-frame med vandringsstavar framtill så finns det ju lätta pinnar för bakändan till Shangri-la att köpa från t ex Gossamer Gear:
http://www.gossamergear.com/cgi-bin/gossamergear/tarp_poles.html?id=btkmskzH:85.230.88.197

Jörgen

Gossamer Gears pinnar passar bra särkilt SpinnTwinns tredelade bakre pinne på 81 cm.
Den blir lagom rättuppstående vid finväder och hög resning och något bakåtlutad vid busväder. Pinnen kommer också att fungera bra som extra stadga i min GG Virga.

Jag har inte kunnat prova tältet i riktigt hård vind ännu men det känns väldigt stabilt särskilt om man sätter tältspik i öglorna som finns på mitten av långsidorna.

Otto
 
Paraply som stolpe?

Jörgen beskriver i sin bok "Vandra fjäderlätt" fördelarna med att använda paraply (något jag aldrig praktiserat själv men ska prova).
Jag fick en tanke om man skulle kunna använda ett paraply som tredje stolpe vid A-frame resning av mitt Shangri-La 1 och därmed ge paraplyet ytterligare en funktion utöver regnskydd.

Håller ett paraply?
Finns det något lätt paraply som går att höjdjustera?

Otto
 
Jörgen beskriver i sin bok "Vandra fjäderlätt" fördelarna med att använda paraply (något jag aldrig praktiserat själv men ska prova).
Jag fick en tanke om man skulle kunna använda ett paraply som tredje stolpe vid A-frame resning av mitt Shangri-La 1 och därmed ge paraplyet ytterligare en funktion utöver regnskydd.

Håller ett paraply?
Finns det något lätt paraply som går att höjdjustera?

Otto
Intressant tanke. Jag använder vanliga standardparaplyer av typen Pressbyråns. De har fast längd och pinnen är hyfsat stabil. Jag sågar sedan av trähandtaget i ändan så att det bara blir en kort knopp. Jag tror att det skulle kunna fungera som tältstång om längden på paraplyet var den exakt rätta. Värt att pröva.

Jörgen
 
Du kanske inte behöver ha pinnen/paraplyet inne i tältet? Om det går att fästa en lina på utsidan där pinnen sitter så kan du dra den bakåt-uppåt, knyta den i pinnen/paraplyet (givet att det är högre än tältet) och sedan fästa den i marken med en pinne. Lite svårt att beskriva... På den här bilden, eller den här, går det att skymta hur det ser ut på mitt Trig2 (som i och för sig har ganska låg fotände).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
otto27 GoLite 2010 Shangri-La 5+? Lättpackning 21
otto27 Shangri-La 1 + myggnät? Lättpackning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.