Shangri-La 1 + myggnät?

Upptäckte att GetOut har skaffat hem en del Golite produkter bl.a Shangri-La 1 (600 gr). Dock är deras tillbehörs innertält tungt (600 gr).
Hur skulle det fungera med ett enkelt myggnät typ Sea To Summits Mosquito Nets Single (200-300 gr gissningsvis) som man hänger upp i den främre stolpen och sedan draperar runt liggunderlaget? Blir det tjorvig att krypa in? Vad tror ni?

Mvh Otto Samuelsson
 
Om du är ute efter att pressa vikten finns det bättre alternativ än Shangri-La, kolla t.ex. på Six Moon Designs och Tarptents olika konstruktioner. Där hamnar du runt 700 g inkl myggskydd.
 
Om du är ute efter att pressa vikten finns det bättre alternativ än Shangri-La, kolla t.ex. på Six Moon Designs och Tarptents olika konstruktioner. Där hamnar du runt 700 g inkl myggskydd.

Jo, jag är ju ute efter att pressa vikten men även kostnaden, då GetOuts priser nästan motsvarar vad Shangri- la 1 kostar i USA. De alternativ du nämner är ju högintressanta men då måste tull+frakt+moms läggas till.
Så jag tänkte att man kunde enkelt mecka något motsvarande till rimligt pris och vikt. Jag siktar till att börja med på Tre för Tre.

/Otto
 
Jag tror iofs att summan för de olika alternativen (t.ex. S-L plus mygginnertält vs. SMD Lunar Solo+avgifter) går på ett ungefär jämnt ut. Om jag orkar gräva i högarna ska jag se vad jag betalade för mitt SMD Lunar Solo inkl allt... Inga löften dock, hemmets arkivansvarige gick vilse i pappersdjungeln för drygt tre år sedan och har inte hörts av sedan dess.
 
Senast ändrad:
Jag tycker också att Shangrila-serien som Getout tagit in är ett bra tillskott när det gäller riktigt lätta tältlösningar på den svenska marknaden. Det ingående Lair på 600 gram är i tyngsta laget. Men det finns lösningar liknande Lair som bara väger hälften eller ännu mindre, t ex Mountain Laurel Designs Serenity. Att sy en pyramid eller tetra av myggnät som man har överkroppen i och toppen fäst i tältet är också lätt gjort. Utan att ha sett Shangrila 1 live så tror jag man kan säga att det är ett av de absolut vindsäkraste lättviktstälten. Detta sagt eftersom jag själv använd modellen från Fjällräven G66 både som original och i hemsydd variant.

Till detta kommer att man under t ex höstturer, eller när det inte är flygfän i luften, klarar sig utan något innertält.

Kul att du använder dig av 3 för 3-tänket :)


Jörgen
 
Att sy en egen takhängd näthuv skulle jag nog klara av med benägen hjälp. Jag har titta på Extremetextil som har en väldigt finmaskig nätväv 40 gr/kvm förmodligen knottsäker. Shelby har en mer grovmaskig väv på 28 gr/kvm, knott skulle kanske kunna leta sig igenom?

Tack för svaren så här långt.
Otto
 
Att sy en egen takhängd näthuv skulle jag nog klara av med benägen hjälp. Jag har titta på Extremetextil som har en väldigt finmaskig nätväv 40 gr/kvm förmodligen knottsäker. Shelby har en mer grovmaskig väv på 28 gr/kvm, knott skulle kanske kunna leta sig igenom?

Tack för svaren så här långt.
Otto

Du kan ju välja mellan modell större på huven, där man kan sitta upp i sovsäcken och vara skyddad, eller mindre, där man enbart har ett litet tält som täcker huvudet när man sover.

Riktigt lätt myggväv hittar du här:
http://www.thru-hiker.com/materials/breathable.php

Jörgen
 
Ett Shangri-La 1 och 0,7 oz Nanoseeum Netting blev det.
Först ut och möta våren sedan sy ett golvlöst myggnätsinnertält inför insektsperioden.

Otto
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.