Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?)

Kanske är det så!

Jag kan ju tänka mig att det är optimalt med tämligen liten låga - men särskilt utan vindskydd kan ju det innebära att temperaturen knappt stiger i kokkärlet.

Trangiat inte bara vindskyddar, utan kanske även stänger in värmen avseende strålning osv också.

En burk, två personer och tre dagar och åtminstone inte påtagligt slösaktigt även om det säkert kokades kaffe tre ggr om dan och i visst överflöd, är ju inte riktigt bra, även om det inte kändes som ett problem. Jag höll mig i lä, samt skärmade av med packning ungefär som på bilden.
baabdadf12ba2e3bb44f4e2f432e5c9b.jpg
 
Jag tror att det nog stämmer fast köpte ändå ett till toppmonterat nyss. Har Mezzners setup sen tidigare och köpes Alu-folien som gör att det funkar något bättre. Blir dock ordentligt "frånkokad" av min kompis med Trangia och gas. Få se hur mitt nya Eta Express funkar i fält. Är mest tänkt för 1-2 personers bruk. Det har både vindskydd och värmeväxlarflänsar i botten. Säkert en hit om man kokar över gröten... :)

EtaExpress.jpg


Hemligheten är att jag då använder Trangia. Jag tror helt enkelt att man förlorar helt sjukt mycket i effektivitet med de här toppmonterade köken, även om man försöker sitta vindskyddat.
/OJ
 
Kanske är det så!

Jag kan ju tänka mig att det är optimalt med tämligen liten låga - men särskilt utan vindskydd kan ju det innebära att temperaturen knappt stiger i kokkärlet.

Trangiat inte bara vindskyddar, utan kanske även stänger in värmen avseende strålning osv också.

En burk, två personer och tre dagar och åtminstone inte påtagligt slösaktigt även om det säkert kokades kaffe tre ggr om dan och i visst överflöd, är ju inte riktigt bra, även om det inte kändes som ett problem. Jag höll mig i lä, samt skärmade av med packning ungefär som på bilden.
baabdadf12ba2e3bb44f4e2f432e5c9b.jpg

Så du använder ett multifuelkök som vindskydd till ett toppmonterat?

Yes, du har just nominerat dig till utsidans BlyTung-liga :)
 
Ibland HAR vikten ett egenvärde. Jag var ute i halvrank kajak på lite öppna vatten, och har för lite paddling i kroppen i år. Dock måste jag påpeka att mitt OF både var vindskydd samt sidovärme till gasköket (så jag passade på att koka lite plugg också när det nu stod där).
 
Kanske är det så!

Jag kan ju tänka mig att det är optimalt med tämligen liten låga - men särskilt utan vindskydd kan ju det innebära att temperaturen knappt stiger i kokkärlet.

Trangiat inte bara vindskyddar, utan kanske även stänger in värmen avseende strålning osv också.
]


liten låga betyder stor andel luft som blandar sig med avgasplymen och kyler ned den innan värmen överförs till grytan och effektiviteten är lägre för att temperaturskillnaden mellan avgasplym och gryta är lägre,

för stor låga ger för mycket heta gaser som rinner över kanten på grytan innan de kyls av och den delen är förlorat.

mao fins det ett optimum mellan lågstorlek och värmeöverföring till grytan för lägsta gasförbrukning, och den delen får man kanske leta ut med några provkokningar av vatten med olika pådrag och sedan försöka lära sig hur lågan såg ut och låter ljudmässigt för det alternativet som drog minst gas - och gäller bara vid vindstilla... vid sidvind måste man dra på så att lågan blåser mot grytan så att åtminstone en viss del av avgasplymen vidrör grytan - men effektiviteten är då väldigt låg...

---

Strålningsbiten står för väldigt liten del, speciellt om grytan blank och osotad undertill, finnessen med tragian-konseptet är att man med två diffusorer (nätgaller i sida mot vinden och upp mot brännare ) lyckas vrida om inkommande sidvinden till en jämt fördelad virvelfri uppvind centrerat kring brännaren - lågan påverkas väldigt lite av en varierande uppströmshastighet gentemot en sidvid då avgasplymen alltid träffar mitten av grytan och fördelar sig lika efter cirkel även om uppvinden skulle blåsa kraftigt inne i köket.

Att hålla avgasplymen ouppblandat med kalluft så mycket som möjligt samt centrerat under grytan i alla lägen är a och o för bästa möjliga värmeöverföring - kör man med kylflänsgrytor - ännu bättre.

Skall man göra vindskydd till sin toppmonterade kök som fungerar lika bra som tragian-konseptet så måste man tänka i samma banor som tragianköket rent areodynamiskt - frågan är då för minsta hållbarhet i fältbruk om det då går att bygga lättare än orginal tragians två vindskyddshalvor...

Underhållaren som riktar om och sprider sidvinden jämt fördelat uppåt med hjälp av sina diffusorer/nätgaller i tragian 27 väger 127 gram och är den viktigaste att få till bra (svårt med en stor fet gastub mitt i alltihop som stör luftflödena) , medans överhållaren väger 193 gram och kan göras betydligt lättare om den slipper agera grytstöd - dock måste den gå en bit upp efter grytbotten, gärna till grytkanten med lämplig distans så att den agerar skorsten och den vägen gör köket mindre känslig för virvelbildning från sidvinden i kökets topp - samt sitta kvar när det blåser... större glipor och litsar efter sidorna har förmodligen negativ inverkan då större läckage där kan skapa virvlar i annars homgena uppströmmen som gör att lågan börja fladdra...

Övriga grejor som grytor, brännare och bränsle måste man ju ändå släpa med... utan det handlar om och hur mycket lättare man kan bygga ett vindskydd med trangia-kvalitet i funktion gentemot trangia orginal...

det kanske går med nätgallerhålgjorda pajformer kring gastubshalsen och ett stort svep tjock aluminiumfolie med hyffsad passning mot pajformen och med lagom glest upptagna hål i botten mot vinden - bara en tanke - ej provat.
 
Senast ändrad:
Haha. Faktum är att jag bara äter gröt hemma så det är inget reellt problem. Efter en vecka ute så får ETA Express ett par feta tummar upp. Jäkligt snabbt, bränslesnålt och funkar bra i vind med det lilla vindskyddet. It's definitely a keeper!

Enda "riktiga" maten jag gjorde var stekt sidfläsk och potatismos. Funkade bra. Stekpannan är ju lite leksaksstorlek men det funkar för en person.

 
skulle vilja se ngn kalkyl; en del hävdar att den större vikten tas igen på mindre bränsleåtgång.
Själv tycker jag apparaten i hoppackat skick är väl skrymmande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.