Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?)

Nu under vandringen har vi varit ute tre personer och förlitat oss på ett Whisperlight.

Som komplement och för att testa har vi haft med oss biltemas lilla toppmonterade gaskök.
Min spontana reaktion är att antingen är det någonting fruktansvärt fel med vårat kök eller så är det bara fruktansvärt odrygt med gas.

Nu frågar jag:
Hur lång "brinntid" får ni ut på detta kök eller liknanade med en 230g gastub?
Enligt bruksen ska det gå att få ut runt fyra timmar och det är enligt mig ett djävla skämt!

Köket är förutom att det är fruktansvärt törstigt mycket smidigt och kommer säkert få tjänstgöra igen på helgturer och liknande men för längre turer är det numera bensin eller kanske fotogen som gäller för mig.
 
Låter helt klart som något fel. Med mitt F1 Coleman ligger jag nog ännu bättre till än 4 timmar om jag skippar uppstart hela tiden.

// Jocke
 
I någon liten mån känns det väl inte som det kan vara så mycket fel på ett gaskök.
Om det inte brinner med kolande låga eller nåt annat uppenbart felaktigt, så känns det lite som om bränsleförbrukning och effektutveckling bör följas åt ganska mycket.

På just Biltemaköket kan man dock konstatera att det räcker med ganska lite påvriden låga om man har normala (ganska små) kokkärl. Jag har i alla fall känslan av att det går att vrida på ganska mycket för mycket till ingen nytta med lite typiska "trangiakärl".
 
Skärma av köket

Som tidigare inlägg sagt, vrid måttligt på justerskruven och se till att skärma av köket med aluminum eller annat vindskydd. Ha lock på grytorna osv...

Gas har oftast ett större munstycke än motsvarande för bensin, men jag har inte upplevt att bensinen skulle räcka längre än gasen. Dock är gasen i det närmaste värdelös på vintern då det
fungerar mycket bättre med bensin.
 
Gjorde av med en grön biltemaburk vid senaste kanotturen. Då backade jag upp med ett bensinkök, men använde det bara vid ett tillfälle (eller två?) då jag kokade potatis samtidigt som jag stekte.

Annars räckte gasen till två middagar, och två luncher. Dessutom till sju kaffekok om ca 6 koppar vardera. Gasen tog precis slut innan sista kaffet kokade, men jag hade å andra sidan provkokat på samma gasburk innan avfärd. Maten var snarare husman än lättpackarmat, så det var sånt som skulle tillagas ordentligt.

Jag har inget medfört vindskydd, men ser alltid till att sitta i lä, eller med packning som vindskydd, även om det nu inte innebär sammt effektiva vindskydd som t ex Trangia.
 
Det finns massor med trådar om gasåtgång sommartid, bara att söka. Problemet är att den dagliga gasåtgången varierar kraftigt mellan olika användare (nää, vem skulle ha trott det?) Själv är jag en snålvarg (-räv), och brukar klara nästan hela veckan på en liten gasburk om jag är ensam ute (en stor räcker 5-6d om man är två, skulle nog räcka 7d om man snålade som jag). Äter tre mål varm mat/dag, men har anpassat mathållningen för att vara bränslesnål (olika mat påverkar detta dramatiskt). Jag äter inte ssk mycket färdiga frystorkade rätter, dock.

Tricken brukar vara att
-alltid laga i totalt vindskydd (alu-folie, stenar, eller laga så mycket som möjligt (frukost+middag) i tältet)
-undvika att koka vatten, dvs bara värma till t ex varm dryck (när drack du senast 100-gradigt vatten?)
-ha mat som bara kräver uppkok (snabbmakaroner, vissa påssoppor, couscous), och slänga i t ex makaronerna innan vattnet kokat upp helt. Häll sen av en del av kokvattnet och använd till din pastasås.
-äta lite kall mat (digestivekex, runekakor)
-dricka kall dryck (vem sa att man alltid ska dricka varm nypon-/blåbärssoppa sommartid?)
+en del till som jag glömt
 
Precis, följer man strykarrävens punkter kan man lätt få ut 7 dagars nyttjande sommartid ur en 225-burk. Jag tycker tvärtemot att gaskör är ganska drygt och billigt i drift.

Mer än 5 minuter per måltid (solo) ska inte köket behöva gå .T.ex. uppkok av 0.5 liter vatten för pastarätten + 0.1 liter för espressopulvret..
 
Hehe, nu skojar ni väl?
Antingen kokar man lite kaffe på riktigt eller så kan man väl dricka lite vatten... Pulverkaffe; varför skulle man börja dricka det bara för att man är utomhus??

Beträffande sparåtgärderna i allmänhet så är det väl inget som påverkar gasförbrukningen mer än bensinförbrukning eller annat. Bara för att man kokar mindre så blir ju inte gas mer ekonomiskt än alternativen. Nu har ni inte direkt påstått det, men trådstartaren kan ju antas ha andra bränslen som referens, och vidare samma matlagningsmetoder vid gaskök som vid tidigare matlagning utomhus.
 
Hehe, nu skojar ni väl?
Antingen kokar man lite kaffe på riktigt eller så kan man väl dricka lite vatten... Pulverkaffe; varför skulle man börja dricka det bara för att man är utomhus??

Beträffande sparåtgärderna i allmänhet så är det väl inget som påverkar gasförbrukningen mer än bensinförbrukning eller annat. Bara för att man kokar mindre så blir ju inte gas mer ekonomiskt än alternativen. Nu har ni inte direkt påstått det, men trådstartaren kan ju antas ha andra bränslen som referens, och vidare samma matlagningsmetoder vid gaskök som vid tidigare matlagning utomhus.
Måste erkänna att det oftast blivit pulverkaffe på de senaste fjällturerna. Dels för att det är så enkelt, dels för att kokkaffet kräver en massa andra ritualer som jag hellre ägnar mig åt på helgerna och/eller fisketurerna. Av nån konstig anledning så saknar jag knappt riktigt kaffe när jag är i fjällen. Vintertid blir det dessutom ofta nåt sån't där slags pulver-cappucino (hujedamig, skräms jag nu?)

Och gällande gasförbrukning vs bensin etc så ville jag ge trådstartaren en hint om hur länge en gasflaska räcker i realiteten, så han kan jämföra med sina observationer. Jag har aldrig ställt min brännare på full fräs med ett stoppur i handen för att se hur länge gasen räcker, eftersom det inte särskilt väl motsvarar en real life-situation. Däremot har jag gjort en hel del turer med gas, och den brukar räcka. När jag räknat om vikten till t-sprit+trangia eller bensin+omnifuel så har gasen vunnit, mkt eftersom köket är så lätt (<100g). Vintertid, eller på väldigt långa turer, skulle den skillnaden försvinna.
 
Brygger

mitt kaffe och delar rävens uppfattning om drifttid även om jag mest släpar på ett PR. Men med gaskök precis som all annan utrustning gäller det att lära använda den optimalt.
Lä och planerade åtgärder sparar bl a gas.
//J
 
Jag joinade the dark side för nåt år sen. Visst är det kanon med svartpanna över brasan men då går det dyrbar jakt- eller fisketid. Pulver går på ett kick och det är bara att skölja kåsan och packa ihop. Nu ska jag enbart vandra för första gången men den vandringen går i det frystorkades tecken av vikt och volymskäl så det blir pulver igen. Tar med lite espressopinnar också, de är helt OK faktiskt om än s.k. knapsu.

228461.jpg


PS.
Jag gillar kokkaffe och espresso bäst men är inte kinkig. Vilket kaffe som helst funkar bara det inte är svagt.

Hehe, nu skojar ni väl?
Antingen kokar man lite kaffe på riktigt eller så kan man väl dricka lite vatten... Pulverkaffe; varför skulle man börja dricka det bara för att man är utomhus??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.