Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?)

Dels så är det som tur är som så att det mesta smakar bättre i fält än hemma i lyan. Särskilt efter motion i vilken form det nu må vara. Därför kan man (jag) sänka sina krav då och ändå vara nöjd. Sedan kan ett lite mera spartanskt upplägg också ha en tjusning. Om inte annat så njuter man desto mera av "lyxen" hemmavid sedan. (Hemma brukar jag börja dagen med att göra en riktig kaffe i min espressomaskin och ett glas juice i min citruspress). Slutligen innehåller inte rent vatten tillräckligt med koffein för att det ska hålla huvudvärken borta för en som har ett grundmurat beroende av denna dryck. Men kok-kaffe är också gott.
 
Men är det verkligen möjligt som trådstartaren skriver - att köra 4 timmar på en 230 gasburk?

En timme är ungefär vad jag lyckas med och många andra vad man kan läsa på nätet.

MSR är en av få tillverkare som talar om bränsleförbrukning på sin hemsida.
POCKETROCKET
MSR IsoPro: Approx. 60 mins.

http://www.msrgear.com/stoves/comparison.html
 
Eftersom jag inte har något annat vindskydd än tältet äter jag aldrig lagad mat under etappen.
Frukostkaffet lagar jag i absiden; förr blev det flingor och mjölk, men numera blir det ofta ngn sorts müslikex eller så, genast lite fetare. Middagen - är det vackert och vindstilla sitter jag utanför tältet med köket i den öppna absiden.

Hur många timmar blev nu det här? Jag skulle gissa att köket är igång cirka 12 minuter dagligen, så det blir 80-100 minuter, långt ifrån 4 timmar (det bleve det väl på minimal sparlåga, kanske).

Kan omöjligt tänka mig ngt annat än gas; en kontinental vana, antar jag.
 
Mitt nya ETA Express hade vad jag tyckte verkar som fantasisiffror på kartongen. Tyvärr slängde jag den igår. Iofs så går det jäkla snabbt att koka upp vatten enligt en kompis som provat nyligen. Det var nog inte angivit i timmar utan antal liter vatten man kunde koka upp på 100, 250 och xxx grams flaskor. Står inget sånt på hemsidan förutom att "För bästa bränsleekonomi bör ca ¾ gaspådrag användas".
 
Jag har nu gjort slut på en av Biltemas 230-g burkar med Biltemas toppmonterade kök.
Det blev 16 mål Blå Bands frystorkade. "Koka upp och låt småkoka i 5-10 min."
Antag att det blir i snitt c:a 10 min. Det ger total brinntid c:a 160 min.
De senaste 5 portionerna vet jag att det krävdes 12 min. pga svag vind. De första 11 portionerna lagades till i absiden och krävde troligen mindre brinntid.
När jag är ute ensam så blir det göt på morgonen och frystorkat på kvällen. Gröt kräver inte alls lika lång koktid som frystorkat så jag räknar med att en gasburk utan vidare ska räcka 8 dagar för mig.
Jag är nöjd med gasförbrukningen.
/ Bertil
 
Ensammen förbrukade jag 30g gas på 4 dagar (3 nätter). 3 varma mål om dagen, egentorkad mat som kräver lite mer kokning.

/Ulf
 
niklaz (Niklas Asplund) Inlägg: 201

Jag joinade the dark side för nåt år sen. Visst är det kanon med svartpanna över brasan men då går det dyrbar jakt- eller fisketid. Pulver går på ett kick och det är bara att skölja kåsan och packa ihop. Nu ska jag enbart vandra för första gången men den vandringen går i det frystorkades tecken av vikt och volymskäl så det blir pulver igen. Tar med lite espressopinnar också, de är helt OK faktiskt om än s.k. knapsu.

Nääääääeeeee !!! stressen har nått utemänniskorna ! , va tråkigt.....
 
Gröttips

Låt gröten stå i blöt över natten, glöm inte rejält lock för annars äter smågnagarna upp den. Räcker med att koka upp på morgonen. Spar gas och rörtid.
//J
 
..Min spontana reaktion är att antingen är det någonting fruktansvärt fel med vårat kök eller så är det bara fruktansvärt odrygt med gas.

Nu frågar jag:
Hur lång "brinntid" får ni ut på detta kök eller liknande med en 230g gastub?

Brinntid har jag inte tänkt på, men däremot har jag räknat gasvikt per måltid. Jag har vägt tuben innan jag går hemifrån, satt ett streck på den varje gång den används, och sen har jag vägt den vid hemkomsten. Hamnar då på en förbrukning mellan 20-25 g gas per måltid vid blandad matlagning.
 
OT:

Inser att jag aldrig blir UL.

Om jag är på tur (paddlar, klättrar, fiskar, vandrar whatever) så är en höjdpunkt rasterna - även om jag brukar se tiden däremellan som nåt annat viktigt. Om jag paddlar så har jag väldigt liten anledning att avstå just nånting, vikt och volym är ytterst sällan ett problem, så det kan bli glasflaskor, riktiga bestick och annat som kan ses som extravagant vid vandring.

Men även när jag vandrar (eller klättrar - då anmarschen ofta är kort, men klättergrejorna kan vara mycket tunga), så skulle syftet med vandringen kännas förfelat om jag inte fick koka kaffe. Jag är inte särskilt intresserad av kontinental kaffekultor (en bra espresso smakar ibland nästan lika bra som vanligt gott kaffe), och tycker nog att frystorkat kaffe är en division för sig oavsett om det heter espresso, cappucino eller "vanligt Nescafé. Faktiskt dricker jag hellre vatten än pulverkaffe, och trots relativt hög kaffekonsumtion har jag inte märkt av abstinenser de (få) gånger jag avstått kaffet något dygn.


Jag använder dock gärna det oöverträffat smidiga gasköket, och kan väl tycka att det finns många sätt att se på detta med effektivitet och totalvikt för möjligheten att koka/värma under en tur. Kanske är det så att på längre tur blir besin lättare, när initialvikten har mindre betydelse.
Ingen aning. Att slänga med en burk gas extra är ingen stor sak (jag är troligen förtappad alltså, minns inte när jag senast vägde packningen).

Fast å andra sidan brukar jag redan på tvådagarstur ta med en fylld kaffepåse, och i den ryms ca 1/2 kg. På längre turer är man alltså snart uppe i ett kg. Fast visst var det väl godkänt med upp till tre kg packning när man ska vandra? Då kan det ju bli nåt kg kvar till tält och liggunderlag!

På kortare dagsturer så händer det faktiskt att termos duger bra. Men fika vill man ju gärna göra! Gärna med sockerkaka.
 
Jag har aldrig snålat med gasen. När jag ska laga riktig mat (inget pulver) beräknar jag en 225g gasflaska till 4 personer i 6 dagar (räcker ofta en vecka). Då går det att koka pasta och laga rätter med mer än 5 ingredienser nästan varje kväll och något enklare till de flesta av luncherna samt gröt till frukost.
Hemligheten är att jag då använder Trangia. Jag tror helt enkelt att man förlorar helt sjukt mycket i effektivitet med de här toppmonterade köken, även om man försöker sitta vindskyddat.

/OJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.