Gammalt tält, renovering och reservdelar

Tror mitt går ner längre. Nu är jag ju väldigt sugen på att veckla ut tältet, men om ni hade sett mitt vindsförråd skulle ni förstå att det inte är någon lätt sak. Jag minns inte exakt var i bråten jag la det.

Ivf känns det som det är värt att satsa lite energi på att snygga till tältet. Jag gillade det. Det var luftigt och fint att ligga i. Behöver inget mer avancerat heller, så lägger hellre pengarna på nåt annat.
 
Kan inte Fjällräven ge några råd?

Jag har ett Fjällräven kupoltält, Alu Camp 79 som jag köpte nytt på 70-talet (79?) För ca. fem år sedan då jag tänkte använda det igen visade det sig att glasfiberstängerna var `rökta´. Kontaktade då Fjällräven som hade ersättningsstänger i aluminium på lager. Det kallar jag kundvård;)
 
Jo, jag tänkte ju kontakta dem, men väntar tills jag grävt fram tältet och vet exakt vad det är. Låter ju bra att du fick så bra hjälp!
 
Här är två bilder från första halvan av 1980-talet på Fjällräven Everest III som jag hittade i mitt gamla dia arkiv där man kan se de uppdragna långsidorna och även se hur "gummiplopparna" som håller stångsektionerna på plats under transport är monterade för att täta mot regn.
(Övre bilden från 1983 är i närheten av Änonjalme, andra bilden från 1985 tror jag är vid Sårjásjávvre).
 

Bilagor

  • Dia3992_bs.jpg
    Dia3992_bs.jpg
    78 KB · Visningar: 2,448
  • Dia4269.jpg
    Dia4269.jpg
    31.5 KB · Visningar: 1,128
Se här vad jag hittade på Fjällrävens sajt.
Rengör tältduk och blixtlås efter användning och förvara tältet luftigt och torrt. Om tältet är smutsigt räcker det ofta att skölja av det med ljummet vatten eller torka av det med en fuktig svamp. Vid behov använd såpa eller tvålflingor. Tvätta aldrig i tvättmaskin och undvik starka kemikalier.
http://www.fjallraven.se/vard-av-talt

Nu gäller det förstår moderna tält, men jag har en känsla av att de gamla inte är ömtåligare, snarare tvärtom.

Trots vad de skriver tror jag nästan jag vågar mig på "handtvätt" i tvättmaskinen alternativt låta den gamla manuella tvättmaskingen skvalpa runt bara några varv, sen låta det ligga och glöta lite, köra några varv till o.s.v. några omgångar.Skölja borde man ju kunna göra på liknande sätt i mattvätten, bara skvalpa runt några varv, tömma, upprepa. Sedan hänga på tvättlina utomhus och spola av med slang. Både såpa och tvål brukar ju liksom "flaga sig" och vara rätt lätt att skölja bort.

De skriver ivf inget om någon impregnering som måste göras om. Så tvål och vatten tål tältet säkert. Ska ringa dem ivf för att se vad de säger innan jag sätter igång.:)
 
Jag hade att Bävern-tält från 70-talets slut som var en kopia ev de tälten som visas i tråden.
Tältstängerna var dåliga och gav upp men jag köpte nya från Fjällräven för en rimlig peng. Till det tältet fanns platta gummipluttar som skulle sitta på tältpinnen som skydd för ytterduken.
Jag tror att jag kan ha sparat pinnar och pluttar. I så fall kan jag överlåta dom på något sätt.
Ytterduken har jag gjort om till Tarp och sprayat med impregnering från Biltema över sömmarna.
Tror det finns en tråd om detta i forumet.
 
Helt klart intresserad, men jag kan inte kolla mitt tält på ett tag. Kortfattat har jag ett jättestort vindsförråd, lika stort som ett av mina rum. Fick hit en massa arvegods som knökades in. Tältet fanns där innan... Visste inte att det skulle bli så packat (flyttgubbar), så jag räddade inget innan det var för sent. Men om det är OK kan jag väl skicka ett PM när jag väl grävt mig in och ser vad som fattas?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arnout Gammalt Klättermusen tält. Tips. Bo och sova 3
Årebo Gammalt fjällräven tält Bo och sova 24
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
GustavOh Tio år gammalt Marmot Nusku med flagnande sömtejpar. Fixbart? Bo och sova 8
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
PickabooKat Gammalt Hillebergstält Bo och sova 5
OlleN Gammalt Hilleberg Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.