Friluftsliv= hembereskap.

Tänker att genom friluftsliv blir man van vid att ha det lite "jobbigt", som att vara kall, blöt hungrig bära tungt etc.
Det finns ju även inslag av problemlösning och improvisation inom inom friluftsliv där man måste "tänka på fötterna" tex laga skidstavar, tältdukar med det man har tillhanda.

Tror att man kan odla egenskaper och kunskaper hos sig själv som kan vara bra att ha i en kris/överlevnadssituation.

Sen utrustning mässigt finns det fördelar.
Att kunna tälta i vardagsrummet i en utkyld lägenhet, laga mat och värma vatten etc på gas/spritkök gör en i viss mån självständig
 
Det är tydligt att folk avser väldigt olika scenarion i "sin kris".

Jag är oroligast över det som hände älvdalen-befolkningen. Strömavbrott i flera dagar när det är - 20 grader ute. Då är det tack och pack med vattenburet värmesystem. Då hjälper det föga att man kan att slå upp tältet inne.

Gäller det total sammhälskolaps är golvvärmen inte mycket att bry sig om.

Frågan är var man drar gränsen för vad man ska klara av.

Ska man sikta på att klara sig ett par veckor ska man bunkra vatten, pasta eller ris och bränsle. Några konserver kan man lyxa till det med. Görbart för de flesta att ha 5 kg pasta liggandes i någon påse.

Är det total sammhälskolaps så får man köpa sig ett torp med dass och brunn och ha fröer till grödor som går långlagra.

Att mina friluftsvanor skulle ge mig övertag? Nja, det är väl mer mitt allmänna intresse för natur, jordbruk/odling etc som kan hjälpa lite. Att jag har en sovsäck som ska klara -20 är inte det som håller mig vid liv, jag har fler täcken och filtar hemma att lägga i sängen. Det tar inte lång tid för en totalt ointresserad att lära sig skita i en grop om det är dit krisen leder.

Det är nog tåligheten att sänka bekvämlighetsstandarden som blir det avgörande (och det kanske är det friluftsvanan är?). Turen att inte råka ut för något medicinskt/olycka eller "rövarband" (all sparad mat är förgäves om den blir stulen).

Själv bor jag i villa vid en sjö, så bygga dass går göra på tomten och vatten finns i sjön. Kunskap att rena detta finns. Blir det större kris än så får jag ta värvning i armen (om det är krig som är krisen eller fly ltill annan ort/land om det är naturkatastrof. Så kanske skulle skaffa några jeepdunkar med bränsle till bilen...
 
Om att flytta ut i skogen. Brinner ens hus ner så vad återstår? Hotellen är redan fulla.

Om att åka til från krisen. Hur är situationen, finns det vägspärrar, rövarband, tullstationer? En åttio liters bränsletank rymmer 4 Jeepdunkar på 20 liter. Fyllda är de åtrovärda..
 
Senast ändrad:
Hej!
Är friluftsliv en bra väg att gå när det gäller hemberskap.
Jag menar Utrustning och färdigheter.
Hur tänker ni?
Som vid ett längre strömavbrott.
Ja, man har en fördel iaf på kort sikt om man har grejerna hemma och kan använda dem.

Själv bryr jag mig inte om prepping och krislådor, men brukar köpa på mig under året om jag hittar bra pris på frystorkat eller annat. Sånt jag tänker mig ha användning av när friluftssäsongen börjar för mig framåt vår, sommar. Sen har man frys och skafferi full av allehanda mat, så skulle nog klara mig 1 månad iaf utan att behöva köpa.

SKulle det va slut på vatten i kranen ha jag en mil till en sjö med bra vatten som dessutom är vattenskyddsområde. Men skulle zombierna eller ny pest komma, skulle jag sikta på att ta kajaken ut till nån ö.
 
Om att flytta ut i skogen. Brinner ens hus ner så vad återstår? Hotellen är redan fulla.

Om att åka til från krisen. Hur är situationen, finns det vägspärrar, rövarband, tullstationer? En åttio liters bränsletank rymmer 4 Jeepdunkar på 20 liter. Fyllda är de åtrovärda..
Vet inte om det var mig specifikt du svarade på men svarar. Brinner huset ner har jag tomten kvar, vad finns i skogen som är mer åtråvärt (i rent överlevnadssyfte)?

Att ha bränsle hemma för att åtminstone se till att man startar med full tank kan vara bra så man kan ta sig till sin tilltänkta flyktort, jag har dom vana att köra slut på bränsletank i bilen för att det inte ska ansamlas vatten. Bränsle kommer som du säger vara åtråvärt, kan alltså vara bra att ha som muta/betalningsmedel vid eventuella egenmäktigt uppsatta vägtullar. Kontanter kommer knappt duga som toapapper om vi pratar så krisartade situationer.

Jag har barn i förskoleåldern. Mina planer behöver innefatta transport av dem också, vi har en sommarstuga 10 mil från hemmet. Det är 50 minuter med bil (säg det dubbla om snabbaste vägen är förstörd) eller minst 5 dygn till fots med barnen. Helst stannar jag hemma om något händer.

För mig personligen handlar förberedelse för katastrof inte om någon total samhällskollaps för all framtid, utan om upp till två veckor utan el, vatten och hjälp från myndigheter.

Blir det värre än så kommer inte min dyra fina UL-friluftsutrustning vara till omvälvande nytta. Inte heller mina 25 kg gasol eller grillkol. 10-pack barnängens hårdtvål hjälper hygienen länge. En rulle sytråd och några nålar håller liv i kläderna länge, men inte hela livet.

Det går inte preppa prylar för ett helt liv. Det går däremot tillskansa sig kunskaper (som en klok person skrivit tidigare i tråden) för att klara ett helt liv utan eller med endast lite av samhällets hjälp. Där tror jag tyvärr inte friluftsvanan är nog, utan man måste ha mer (sen kanske vi har olika definition av vad man behöver för kunskaper om friluftsliv).
 
Det man själv inte har innanför pannbenet är det bra om man har grannar som har.
Vissa grundverktyg för klensmide, svetsning, rörläggeri, elreparationer, snickeri, slakt, konservering etc bör finnas i gruppen. Vem kan serva ett elverk, bygga en vattengenerator. *Jogoslavien krisen visade på omställningarna.
 
Senast ändrad:
Av samma anledning som du eller jag tar en vårt pick och pack drar nånstans. Vi känner väl oss hotade, och samhället ger oss inte tryggheten längre pga nån okänd faktor.

Alla kan ju inte gömma sig i tunnelbana.
Om krisen är så allvarlig att det rör sig om en total samhällskollaps så kanske att dra till skogs är det ända rimliga alternativet. Eller vilka alternativ ser du? Sedan finns det mycket mer skogsområden i Stockholms län än de båda du nämner. Det går att sprida ut sig lite mer.
 
Vet inte om det var mig specifikt du svarade på men svarar. Brinner huset ner har jag tomten kvar, vad finns i skogen som är mer åtråvärt (i rent överlevnadssyfte)?

Att ha bränsle hemma för att åtminstone se till att man startar med full tank kan vara bra så man kan ta sig till sin tilltänkta flyktort, jag har dom vana att köra slut på bränsletank i bilen för att det inte ska ansamlas vatten. Bränsle kommer som du säger vara åtråvärt, kan alltså vara bra att ha som muta/betalningsmedel vid eventuella egenmäktigt uppsatta vägtullar. Kontanter kommer knappt duga som toapapper om vi pratar så krisartade situationer.

Jag har barn i förskoleåldern. Mina planer behöver innefatta transport av dem också, vi har en sommarstuga 10 mil från hemmet. Det är 50 minuter med bil (säg det dubbla om snabbaste vägen är förstörd) eller minst 5 dygn till fots med barnen. Helst stannar jag hemma om något händer.

För mig personligen handlar förberedelse för katastrof inte om någon total samhällskollaps för all framtid, utan om upp till två veckor utan el, vatten och hjälp från myndigheter.

Blir det värre än så kommer inte min dyra fina UL-friluftsutrustning vara till omvälvande nytta. Inte heller mina 25 kg gasol eller grillkol. 10-pack barnängens hårdtvål hjälper hygienen länge. En rulle sytråd och några nålar håller liv i kläderna länge, men inte hela livet.

Det går inte preppa prylar för ett helt liv. Det går däremot tillskansa sig kunskaper (som en klok person skrivit tidigare i tråden) för att klara ett helt liv utan eller med endast lite av samhällets hjälp. Där tror jag tyvärr inte friluftsvanan är nog, utan man måste ha mer (sen kanske vi har olika definition av vad man behöver för kunskaper om friluftsliv).
Friluftsliv kan se väldigt olika ut. För somliga handlar det om att klara sig med så lite som möjligt och göra upp eld med friktionsmetoden. En del som håller på med friluftsliv kanske inte kan göra upp eld under de mest besvärliga förhållanden utan är vana att laga mat på någon form av kök.
 
Som så många redan skrivit så beror ju allt på vad det är för katastrof vi talar om.

Elnätet utslaget en längre tid?
Den enda fördel jag kan se av mitt friluftsintresse i det läget är att jag har ett mindre gasolkök hemma och gas nog för... i bästa fall några dagars matlagning. Men efter det kan jag garanterat improvisera ett ved, skräp och bråte-eldat kök. Jag bor nära en sjö, så så länge jag har kokmöjligheter så har jag dricksvatten.
Det hade förmodligen varit bättre ur beredskapsperspektiv om jag hade en fet gasolgrill på verandan.
Jag har tält och sovsäckar att inomhuscampa med om värmen skulle lägga av. Å andra sidan är det inte direkt raketforskning att göra samma sak med filtar och täcken.
Hur som helst så är överlevnadschanserna klart bättre om vi stannar hemma och löser problemen på plats än om vi drar ut i skogen. Om jag drog iväg skulle jag iofs lätt kunna leva "i skogen" några dagar, men jag skulle klara mig bättre och längre genom att bara äta ur skafferiet.

Invasion?
Trangia och morakniv står sig slätt mot kulsprutor. För stridande förband är grundläggande friluftskunskaper aldrig i vägen. (Typ hur man håller sig varm och torr exempelvis). För de flesta civila handlar det mest om att hålla sig ur vägen. Plus att man får räkna med avbrott på el, vatten och liknande.
Ut-i-skogen-kunskap blir aktuellt först om man måste fly och vägarna kontrolleras av lede Fi.

Total civilisationskollaps?
Ensam är inte stark. Det låter ju bra att fly in i urskogen, men bästa chansen har du tillsammans med andra.

Zombies/aliens?
All bets are off. Kanske just dessa monster triggas av Hilleberg?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.