Från softpack till ramryggsäck?

När det gäller ryggsäckar för längre vandringsturer vet jag att det finns gott om förespråkare både för traditionella ramryggsäckar och moderna softpacks. Jag antar att skälen till att man föredrar det ena eller det andra beror på en mängd olika anledningar, som kroppsbyggnad, gammal vana, svettbenägenhet, misslyckade test av den ena eller andra varianten osv.

Det jag är intresserad av är att veta om det finns några här som startat sin vandringskarriär med en softpack, men som sedan valt att gå över till ramryggsäck. Vad var det i så fall som fick er att föredra ramlösningen?

Jag överväger själv att testa lite olika varianter till sommaren, gamla softpacken, ramsäck, och förhoppningsvis kanske jag får tid och ork över att slänga ihop nån hemmasydd fjäderlätt™ variant också, men i väntan på tillfälle att själv testa vore det intressant att få ta del av andras erfarenheter i frågan.
 
Samma likadant.

Jag går i liknande tankar.
Började med en softpack och har nu införskaffat en Haglöfs skarja som jag inte använt ännu.
Den största fördelen är väl ventilationen.Sen är den väl lite lättare än de flesta softisar.
Tror att den blir guld.


peter
 
Vi som är tillräckligt gamla började ju med päron som var det värsta i alla tre kategorierna, obekväma, tunga och svettframdrivande. När sen avlångramarna kom först i stål och sen i och med amerikanarna i aluminium, trååtergången var en kort epok. 60-80 liter säckar med ca 30liters packpåse på ram med höftbälten till under två kilo! Det var fantastikt!
Lika fantastiskt som 3,8 kg softpack på 75-80 l. Utvecklingen går sina vägar men alla är inte rakt framåt...
//J
 
Vi som är tillräckligt gamla började ju med päron som var det värsta i alla tre kategorierna, obekväma, tunga och svettframdrivande. När sen avlångramarna kom först i stål och sen i och med amerikanarna i aluminium, trååtergången var en kort epok. 60-80 liter säckar med ca 30liters packpåse på ram med höftbälten till under två kilo! Det var fantastikt!
Lika fantastiskt som 3,8 kg softpack på 75-80 l. Utvecklingen går sina vägar men alla är inte rakt framåt...
//J

Då har du ju hur mycket kunskap som helst med dig i bagaget! Jag kan inte gärna fråga min käre far, för han både började och slutade sin karriär med den kära ljusblå Fjällrävenramsäcken, och har inget att jämföra med. Men nu har jag tjatat till mig att få ärva den, och ska testa den så fort jag får tillfälle.

Vad tyckte du var bäst när du gick över till softpack? Var det någon ny egenskap du var glad att få, eller någon gammal som du var glad att slippa?
 
Jag har prövat över dussinet softpacks både vinter och sommar. Samt för länge sedan återgått till ramsäck sommartid. Vintertid kan softpack gå an men ramsäck är lättare...mera luftande och ger större möjlighet att strama in packningen utan att påverka bäranordningen. Samt givetvis att bärkolt och stativ samt andra styva saker inte påverkar bäranordningen.
//J
 
Senast ändrad:
Ibland går friluftslivet bakåt, fjällrävens gyroram kommer tillbaka till våren och med en vikt på strax över 2 kg för en ramryggsäck på 80L. Det är nästan så det kan kallat lättvikt, lite kul att det är en 30 år gammal design som kommer tillbaka =)
Ram har många fördelar, nackdelen med dagen moderna ramar är vikten på 4-5 kg som gör dem onödigt tunga.

Kommer även 50L version med plats för en packsäck under som är väldigt lik den gamla uppdragssäcken.
 
Jag gick från softpack till ramryggsäck, till mellan-ryggsäckar (alltså, jag har ingen jag är nöd med men ska köpa en beggad ny). Använde en haglöfs alaska, tycker det är funkis på sommaren men värdelöst att skida med (för hög tyngdpunkt). Nu använder jag iofs en LK70 på vintern som väger alldelles för mkt, men har bättre viktläge.

Personligen upplever jag ingen skillnad i svettning mellan ram och softpack, blir blött på ryggen av bägge två. Ramsäckar är ett aber att släpa på tåg och bussar, dessutom är de ofta störiga att packa då de tenderar att välta hela tiden. Jag hade (har) ingen extra packsäck till alaskan utan sätter tält o sovsäck under huvudsäcken. En störig sak med alaska och en del andra äldre ramryggor är att de har lite mkt onödiga fickor, skulle vara kul att sy en egen säck till en alaska-ram.
 
Brukar köra med en Haglöfs Skarja, inte mycket att klaga på förutom vikten, men man får plats med rejäla grejer i "gaffeln" under själva säcken.

Vad som måste vara den bästa konstruktionen är Berguvens ramryggsäck, jag kommer ihåg den som extremt lätt, iaf 70L i dammodell (modrens, som jag använt relativt flitigt.),
den borde vara ett föredömme för andra ramryggsäckar:

- välventilerad, lätt, funktionell, stabil.

Tyvärr tillverkas den väl (?) ej längre, men går säkert att köpa berguvenryggsäckar på nätet och/eller www.fliesbergs.se, rekomenderas att man testar säcken först (gå inte på mina erfarenheter/disclaimer)
; )
 
Senast ändrad:
Med denna retrotrenden så kommer det snart ramrygsäckar med en platt träram, kanske moderniserad så att träramen är gjord av limmade strips.
 

avslutad210712

Gäst
Med denna retrotrenden så kommer det snart ramrygsäckar med en platt träram, kanske moderniserad så att träramen är gjord av limmade strips.

Min fd arbetskompis har en ramsäck där ramen är tillverkad av limmade trästrips (om jag minns rätt). Tillverkad i Kirun men jag har för mig att tillverkningen är nerlagd. I alla fall var jag tillfrågad ifall jag ville köpa ena (av två) symaskinen för något år sedan
 
När det gäller ryggsäckar för längre vandringsturer vet jag att det finns gott om förespråkare både för traditionella ramryggsäckar och moderna softpacks. Jag antar att skälen till att man föredrar det ena eller det andra beror på en mängd olika anledningar, som kroppsbyggnad, gammal vana, svettbenägenhet, misslyckade test av den ena eller andra varianten osv.

Det jag är intresserad av är att veta om det finns några här som startat sin vandringskarriär med en softpack, men som sedan valt att gå över till ramryggsäck. Vad var det i så fall som fick er att föredra ramlösningen?

Jag överväger själv att testa lite olika varianter till sommaren, gamla softpacken, ramsäck, och förhoppningsvis kanske jag får tid och ork över att slänga ihop nån hemmasydd fjäderlätt™ variant också, men i väntan på tillfälle att själv testa vore det intressant att få ta del av andras erfarenheter i frågan.

När jag började fanns bara ramsäckar, fjällrävens var lättast (ca 2-2,5 kg) och Haglöfs var hållbarast (ca 2,5-3 kg).

Som fältbiolog var jag ute varenda helg och lov, så fjällrävensäcken gick (tyvärr) snart sönder, väven revs upp, remmar nöttes av, fästen för bärremmar (sprintar) nöttes av. Efter byte till Haglöfsdetaljer dvs säck och remmar monterade på en fjällrävenram fick jag en kombination som var både funkis och som höll för mina behov men som var lite tyngre.

På slutet av 80-talet testade jag min första softpack. I början av 90-talet köpte jag en Klättermusensäck med frisvängande höftbälte. Den slet jag ut på 10 år. När jag skulle köpa ny fanns inte den modellen kvar...har haft lite olika varianter under 90-talet men har nu två olika "koncept" som jag använder. Ram på sommaren pga överlägsen bärkomfort., stel ram med välgjorda bärattiraljer sliter mindre på kroppen än anatomisk, min erfa. Ventilationen är bättre också. Dagens ramsäck är ett kilo tyngre men det beror på kraftigare och mer polstrat höftbälte, mer polstrade axelremmar och toppstramare. Tyngre, ja, men bekvämare att bära dag efter dag på långa vandringar än de äldre modellerna.

Har en anatomisk säck på vinterturen eftersom skidåkningen underlättas betydligt utan stel ram. Använder också anatomisk på resor och på vandringar i brantare terräng där en smidigare säck prioriteras. Den väger också dryga kilot mindre än ramsäcken vilket märks i branter men inte så mycket på plattare mark (dalkrypning).

Alla mina vandringssäckar har höftbälte som låter höfterna arbeta med naturliga rörelser, det är mycket skönare på långa dagsetapper.

Häls,

//J
 
Jo,på vinterturer blir det nog en softpack även i fortsättningen.Den tillåter att man tar ut stavtagen hela vägen,den är mer följsam och sitter mer inpå.

På Skarjan har jag gjort en del*:
Bytt axelremmar som jag tog från en sån där vattensäker duffelbagtyp.
Satt fixlock på topplocket-spännrem nertill.
Spännena på fickorna har bytts ut.
Midjebältet är utbytt.
Övriga spännen till plastvarianter.

Kommer kanske:
'Värdeficka' på insidan av topplocket.
Krok på insida och utsida.

*Det är svårt att låta bli :).


Mer förslag?


peter
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kongidz Everest cl softpack 65 Transportera 16
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
HasseH Ram vs Softpack Transportera 5
Avsl5 Tält på softpack? Transportera 9
Skogsrå70 Hur fixa/ersätta ändplugg till Haglöfs Grönlandsram? Transportera 6
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
jonw Posta/skicka vandringsväska (inkl utrustning) till Skottland? Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Scaramanga74 Regnskydd till äldre ramryggsäckar? Transportera 11
Scaramanga74 Extra väskor till höftbältet? Transportera 10
vandrafjäll Från Uppsala till Ritsem med Sj Transportera 7
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
rikard500 Damryggsäck till en kille? Transportera 7
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
avslutmedlemskap0904 Skaklar till pulka Transportera 9
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
spillevink Stockholm till Kindla Transportera 2
Glännman Vilket flygbolag till Katmandu, Nepal? Transportera 2
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
DoktorGlas Underhålla kapell till Segabadenpulka Transportera 6
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Newlin Till Nordkap Transportera 6
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Gun-valld Haglöfd Rand 28 till helgturer/kort fjälltur? Transportera 0
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
Ayrin Alternativ till LK 70 Transportera 15
d95nis Takbox till Fjellpulken Transportera 3
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
storfamiljen Reservdelar till ryggsäck? Transportera 15
schiz Vad används remmarna till? Transportera 10
rimn Flyga till USA med cykel Transportera 0
Picea Lapplandspilen från Stockholm till Hemavan Transportera 1
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.