Alternativ till liten ryggsäck ?

Kaffetermos, fikabröd, extratröja och annat man vill ha med sig ut i det fria bor alldeles utmärkt den lilla ryggsäcken. Men, allt som oftast har man med lite prylar som man vill ha gripbara utan att behöva hänga av sig sin lilla packning exempelvis kamera, kikare eller fiskedon.

Jag har sneglat lite på någon sorts kromosom-axelväska

http://www.maxpedition.com/store/pc/catalog/0412bk_990_detail.jpg

Den verkar rätt praktiskt och mångsidig när man kikar på den. Men är det någon hit ?
Om någon här har provat något liknande så är jag idel öra !
 
Främsta fördelen med ryggsäck är ju viktfördelningen, bär man något minsta tyngre, så blir det jobbigt med snedbelastning.
 
Kamera och kikare kan väl hänga i sina remmar lätttillgängligt runt halsen. Behöver man ha mer prylar på framsidan kan man komplettera den lilla ryggsäcken med en midjeväska.

God tur!
 
Viktfördelningen är inte ett bekymmer då det inte är många kilo som skall bäras. Kikare och kamera kan såklart hänga om halsen, men det finns mer plock och midjeväskor gillar jag inte. Det som talar emot denna tingest är framför allt att det är ännu en pryl som egentligen inte tillför så mycket nytt - ryggan har ju alltid funkat bra. Min tanke var att man med hjälp av denna kunde få ihop sina prylar till ett kolli som lätt kan hängas över axeln.
 
30 l ryggsäck som bärs med en rem respektive två när det väger lite mer är svårslaget. Det som behövs, kamera etc bärs bäst runt halsen. Blir det obekvämt har du med för mycket.
Bekväma höft och axelväskor som tål vikt finns IMHO inte. FMs problem med brett höftbälte säger en del om problematiken. Idag såg jag att polisen klagade över bältets vikt.....med alla måsten.....
KISS gäller överallt.

Go tur!
 
KISS är en ledstjärna i allt jag gör. Jag påstår inte att jag lyckas alla gånger, men jag strävar efter enkelhet. Faktum är att det var efter en liten, mångsidig ryggsäck jag letade när jag såg den där "väskan". Det är klart att man bär sämre i en sådan än i en rygga om det blir några kilon, men å andra sidan kommer man åt sina grejjor. Om ingen här har provat på ett liknande koncept och kan såga det utifrån praktiska erfarenheter så kommer jag nog att ge det en chans, det värsta som kan hända är ju att det blir ännu en värdelös pryl på vinden.
 
clasan då

KISS är en ledstjärna i allt jag gör. Jag påstår inte att jag lyckas alla gånger, men jag strävar efter enkelhet. Faktum är att det var efter en liten, mångsidig ryggsäck jag letade när jag såg den där "väskan". Det är klart att man bär sämre i en sådan än i en rygga om det blir några kilon, men å andra sidan kommer man åt sina grejjor. Om ingen här har provat på ett liknande koncept och kan såga det utifrån praktiska erfarenheter så kommer jag nog att ge det en chans, det värsta som kan hända är ju att det blir ännu en värdelös pryl på vinden.

för kameran (enbart) kör jag med en väska som liknar den du hade länk på. men du får nog bara ner kamera och ytterst lite plock i den. de är inge sköna heller att kombinera med en rygga... i vart fall inte min.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135132612
 
Större midjeväska

har jag testat i sommar bland annat på en veckocykling med familjen på promenader och på Inlinesturer. Skrev det här inlägget. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57699 Suveränt att kunna komma åt t ex kikare och kamera vätskeflaska snabbt. förvarar också plånbok GPS litet förstärkningsplagg etc här (värdesaker i inre fack när det kan finnas stöldrisk.

Men mer än ett par kilo funkar inge bra med en sådan här väska.

Just funktionen att dra fram midjeväskan på magen när man behöver något utan att stanna är händig.

Thure
 
Jag har också funderat på en Maxpedition som du visade. Den får bra omdömmen av många användare. Det jag är ute efter är en väska där man kommer åt saker UTAN att ta av sig väskan hela tiden, som man måste göra med en ryggsäck. Det som talar emot Jumbon på bilden är att den är lite bökig att cykla med eftersom den tenderar att åka fram. Det finns en liten rem att fästa i bältet för att förhindra det men inte helt optimalt.

Egentligen är vi lite avundsjuka på kvinnor som kan ha en handväska, så vi letar efter den där berömda "mans purse".

//PW
 
Lowepro slingshot

Jag har en sådan här till min kamera-utrustning:

http://products.lowepro.com/product/SlingShot-200-AW,2035,4.htm

Den funkar klockrent. Går att vrida runt från rygg till mage snabbt, locket hamnar då uppåt så man enkelt får ur det man vill ha. Det finns en rem så man kan låsa den i ryggläge tex när man cyklar eller åker skidor. Den finns i större och mindre storlekar och brukar hänga framme i välsorterade kameraaffärer.

mvh
Håkan Åkesson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
Ayrin Alternativ till LK 70 Transportera 15
Skipper_ Alternativ till Kajka 75/85 Transportera 3
bredviken Alternativ till Bora 95 Transportera 11
gynner Alternativ till OPS - Outdoor Pack System Transportera 5
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
Viktorsodd Byta Kajka 75L mot lättare alternativ Transportera 57
Glännman Ny ryggsäck 40-50 liter bara fem alternativ kvar :-D Transportera 19
Venito Deuter ACT Zero 50+15, gear of the year, något att införskaffa/alternativ? Transportera 4
sojajos Ryggsäck 50L, 3 alternativ, Arcteryx 50? Transportera 8
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
_Erik_ ytterligare alternativ Transportera 0
il C lätta alternativ. Transportera 1
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
jonw Posta/skicka vandringsväska (inkl utrustning) till Skottland? Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Scaramanga74 Regnskydd till äldre ramryggsäckar? Transportera 11
Scaramanga74 Extra väskor till höftbältet? Transportera 10
vandrafjäll Från Uppsala till Ritsem med Sj Transportera 7
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
rikard500 Damryggsäck till en kille? Transportera 7
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
avslutmedlemskap0904 Skaklar till pulka Transportera 9
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
spillevink Stockholm till Kindla Transportera 2
Glännman Vilket flygbolag till Katmandu, Nepal? Transportera 2
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
DoktorGlas Underhålla kapell till Segabadenpulka Transportera 6
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Newlin Till Nordkap Transportera 6
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Gun-valld Haglöfd Rand 28 till helgturer/kort fjälltur? Transportera 0
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
d95nis Takbox till Fjellpulken Transportera 3
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.