Fjällvandring utan kompass

Tempest; sa:
Det finns ingen fundamentalism bakom denna min prioritering, snarare avsaknad av just fundamentalism! ;)
Inte heller ser jag fundamentalism som det största skälet till att jag har med mig en kompass. Var och en är salig på sin tro. Antagligen är jag för dålig orienterare, eller också gillar jag inte cashewnötter. Att man tar med sig en enda bra-att-ha-pryl innebär inte att man tar med sig de andra 80 000+ som finns. Jag har aldrig behövt mitt första förband på fjället, och om jag gör illa mig kan jag improvisera det mesta från understället och skavsårstejp. Ändå bär jag ett första förband. Är jag ologisk, tänker jag på min egen säkerhet eller tänker jag på mina vandringskamraters säkerhet? Eller handlar det om fundamentalism och att jag totalt saknar ett öppet sinne och lusten att anta utmaningar?
 
Använd solen

Under förutsättning att du kan avgöra i vilken riktning solen är kan du använda klockan. Vänd klockan så att solen är mellan kl 12 och timvisaren. Då är söder åt kl 12. Beroende på var i tidszonen du är och om det är sommartid eller ej blir det naturligtvis lite fel, men det kanske räcker för att välja rätt dal i Sarek.
Johan
 
Strykarräven; sa:
Jag har aldrig behövt mitt första förband på fjället, och om jag gör illa mig kan jag improvisera det mesta från understället och skavsårstejp. Ändå bär jag ett första förband.
Jag har också alltid med mig ett första förband, trots att jag aldrig behövt använda det. Till skillnad från orientering så har jag något bristfälliga färdigheter i första hjälpen, och då tar jag det säkra för det osäkra. Om jag hade varit professionell akutsjukvårdare så vet jag inte om jag hade tagit med mig ett första förband; sannolikt så hade jag det ändå.

Jag vill absolut inte avråda någon från att ta med sig kompass på fjället, och jag har ingen kritik att rikta mot de prioriteringar som ni andra gör!
 
Tempest; sa:
../ Till skillnad från orientering så har jag något bristfälliga färdigheter i första hjälpen, och då tar jag det säkra för det osäkra/..
Aha ... nu börjar dimma lätta. Du kan orientera så du behvöer ingen kompass. Du kan inte memorera kartan, då tar du den med dig. Du kan inte första hjälpen fullt ut, du tar med dig första förband. Du kan gå, då behvöer du inte skor? Om du kunde flyga, skulle du inte anväda flygplan ... ? Men du har ju lumpat på K4 ;-)
 

avslutad210712

Gäst
Re: Använd solen

JohanWild; sa:
Under förutsättning att du kan avgöra i vilken riktning solen är kan du använda klockan. Vänd klockan så att solen är mellan kl 12 och timvisaren. Då är söder åt kl 12. Beroende på var i tidszonen du är och om det är sommartid eller ej blir det naturligtvis lite fel, men det kanske räcker för att välja rätt dal i Sarek.
Johan

Om solen är framme borde det väl räcka med att man har en karta och har följt med på den någotsånär så borde man veta var man är och åt vilket håll man skall gå. Eller tänker jag fel.....
 
Re: Re: Använd solen

avslutad210712; sa:
Om solen är framme borde det väl räcka med att man har en karta och har följt med på den någotsånär så borde man veta var man är och åt vilket håll man skall gå. Eller tänker jag fel.....

Exakt min tanke. Om man kan avgöra åt vilket håll solen är så ser man tillräckligt för att klara sig med karta.

Intressant diskussion. Jag har nog ganska sällan använt kompassen på fjället. På det platta Fulufjället behövdes det för "smarta" genvägar och för att hitta tillbaka till tältet.

Men när det kommer till kritan så är en kompass så liten och nätt, och en så bra försäkring, att den nog får komma med ändå.
 
Re: Re: Re: Använd solen

Nordesjö; sa:
Men när det kommer till kritan så är en kompass så liten och nätt, och en så bra försäkring, att den nog får komma med ändå.

Du kommer aldrig att bli rent UL om du tänker sådär Nordesjö! Nu ska jag gå hem och klippa isär en ölburk till det nya köket :)
 
Kompass?

Jag går mest efter naturen och utanför stigarna. Två gånger har jag gått in i tät dimma och slutat gå för att det känndes fel. Tog fram maten och väntade på platsen. Ena gången var jag väldigt nära kanten, nån meter och den andra gången var jag ca 25 m från en annan kant. På låglandet har jag gått i böjar i dimman, men ändå hittat rätt såsmåningom, nån gång fick jag ta fram kartan. Men jag har kompass med mig , liten och lätt, med spegel, tillsammans med en kartstump som borde räcka för dagens tur och oftast gör det. Nej det är inte extremt UL men det fungerar för mig. Hitintills har jag klart mig från stup och branter...
Vänta ut dimman kan vara tålamodsprövande...

Go tur
 
Re: Använd solen

JohanWild; sa:
Under förutsättning att du kan avgöra i vilken riktning solen är kan du använda klockan. Vänd klockan så att solen är mellan kl 12 och timvisaren. Då är söder åt kl 12. Beroende på var i tidszonen du är och om det är sommartid eller ej blir det naturligtvis lite fel, men det kanske räcker för att välja rätt dal i Sarek.
Johan


Tar hellre med kompassen än klockan.

/Ulf
 
Re: Re: Använd solen

Wolf25; sa:
JohanWild; sa:
Under förutsättning att du kan avgöra i vilken riktning solen är kan du använda klockan. Vänd klockan så att solen är mellan kl 12 och timvisaren. Då är söder åt kl 12. Beroende på var i tidszonen du är och om det är sommartid eller ej blir det naturligtvis lite fel, men det kanske räcker för att välja rätt dal i Sarek.
Johan


Tar hellre med kompassen än klockan.

/Ulf


Man behöver ingen klocka det är bara att bygga ett solur (ok det tar ett tag att fixa men det verkar inte ha nån betydelse i sammanhanget ;))
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
prospicientia Gå utan papperskartor? Navigering 34
vandrafjäll Köra utan vhf-antennen Astro 220 ? Navigering 8
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
mikr GPS utan autorutt-funktion? Navigering 2
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Anders.Appelqvist lean GPS utan skärm och lull lull Navigering 12
carpe.diem Hur tankar man över en gpx-fil utan att ta ur minneskortet ur gps:en Navigering 2
holsson GPS utan kartfunktion Navigering 6
yanga Navigering utan utrustning Navigering 26
Eric W Navigera utan GPS Navigering 39
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
Ben dover navigera utan att ha något resmål Navigering 0
jonasolof Installera CN8 Europe utan föregående CD Navigering 5
stigvig Ännu en iPAQ utan seriell anslutning... Navigering 6
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
Martin O Etrex venture - kapacitet utan batterier. Navigering 2
sundancekid Gps UTAN kartfunktion! Navigering 16
kanotisten Dator utan COM-port Navigering 21
Brune GPS fix utan GPS mottagare Navigering 13
Nyman Installera Friluftskartan utan att ha Gps inkopplad Navigering 1
supinum planera rutt utan gps-mojäng Navigering 1
d.a.n.i.e.l GPS utan kartfönster för höjd- och längdmätning Navigering 5
NiclasH Precision utan DGPS Navigering 9
CyberJunkie Etrex Legend utan tid!? Navigering 8
bjornw Köra eTrex Summit utan GPS? Navigering 3
Ödmjukt-funtad Laga avmagnetiserad kompass Navigering 5
avslutmedlemskap0904 BRAUN Braun 8x42 Mono Kompass Navigering 0
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
seasteel Smartwatch Samsung Gear S3 kart-app och kompass? Navigering 8
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
trulybrandt Bubbla i kompass som "kommer och går"? Navigering 7
Brune Konstig MTB kompass Navigering 12
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
jonny69 med karta och kompass Navigering 35
Sussie84 Felmärkt kompass? Navigering 14
ctve8n Göra en provisorisk kompass av klockan Navigering 13
Ptra Förslag på bra kompass önskas Navigering 2
samme83 Att deviera en kompass? Navigering 14
tanto GPS, kompass och karta Navigering 24
Janne Burman Virrig kompass på 60cs Navigering 11
niking Ny kompass från Silva Navigering 0
dangermouse Kompass på södra halvklotet Navigering 15
Roger J Kompass i Etrex Summit Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.