Gps UTAN kartfunktion!

Jag kollade genom trådarna i navigationsforumet en snabbis men hittade inget tillfredställande.
Det jag undrar över är om det finns någon schyst GPS där ute i vida världen som INTE har någon inbyggd karta eller kanske allra helst inte ens stöder en sådan funktion.
Alltså... Jag är INTE beredd att betala hundratals kanske tusentals kr extra för en funktion som jag verkligen inte behöver.

Silvas multinavigator har jag använd vid ett flertal tillfällen och den tycker jag förvisso är kanonbra. Fungerar klart tillfredställande i kyla jämför med de alternativ från garmin som jag vart i kontakt med och användarvänligheten e helt okej. Dock är den kanske något för tung & osmidig i mitt tycke.
Dessutom lite väl dyr i förhållande till vad en GPS MED kartfunktion kostar idag. Känns knepigt å betala mer för en GPS som innehåller mindre.
Fast kanske man måste betala extra för sådana rariteter idag? :)

Hur som helst. Inser att jag, trots min ringa ålder, är något gammalmodig i min önskan på GPS. Jag vill helt enkelt ha något som är pasé.
Någon som vet om det finns några alternativ förutom silva multinavigator?

// Lars
 
Kompass och en väderpinne i björk, tål kyla och annars likvärdig Silvas multinavigator???

Allvarligt så tycker jag att Garmins små eTrex-modeller vore nåt för dig. Att Silvas multinavigator tål några grader kallare väder spelar inte så stor roll. eTrexen är ju så liten att du kan ha den i en ficka eller i handsken (om du inte har fingervantar).

Kylan har jag inte upplevt som nåt problem med min förra gula eTrex och inte heller med min nya Garmin 60C.

Jag bor 20 mil norr om polcirkeln och är ute ganska mycket både med skoter och skidor.
Gps:n brukar alltid följa med oskyddad mot kylan, visst blir displayen lite seg när det är runt -20 men den slutar ju inte fungera.

De enklaste eTrexmodellerna kan man hitta för ca 1000:- och det är nog en bra affär, om man inte behöver mer.
 
Kolla på Garmins 12 eller 12 XL som är byggda efter militära krav. Dom är väl iof gamla konstruktioner som är på väg ur sortimentet och inte är speciellt billiga... Har själv haft en 12XL och måste säga att det är nog den robustaste GPS jag haft. (Har inte testat Silva)
Skulle nog ändå ge dig rådet att köpa tex en etrex Legend som har karta (kostar ungefär lika mkt som en 12XL)
Som sagt, man kan ha den i fickan och man kan aldrig ändå helt lita på elektronik ute i naturen utan måste ändå ha karta och kompass...
[Ändrat av Tobbe_S 2004-10-13 kl 21:58]
 
Hurr kall är Silva?

Silvas nya GPS verkar väl bra? Den är ju ganska billig iallfall.

Garmin Geko 201 uppfyller alla dina krav. Geko 101 är ännu enklare, men att inte kunna spara över waypoints till datorn är lite för kass.

Garmin GPS 12 går att använda någorlunda ner till -35 iallfall, bara man värmer lite med handen på displayen. Vid hur låg temperatur kan man använda multinavigatorn?
 
Prova min

Hörru soldansarn', hör av dig så kan du testa min eTrex. Inte hårdtesta i flygbagaget altså...;) Men om du vill låna den för en dag så kan vi ordna det. Just nu ligger punkterna från några trevliga boulder-stenar i Hatet (se Jons artickel i Bergsport) inlaggda, håller på med ny förare...

/Björn
 
Har en GPS12, en av de älsta GPSerna från Garmin som faktiskt fortfarande säljs. Jag är helnöjd och ser inget behov av att byta upp mig till en GPS med kartfunktion. Har dock PC-kabel och program i datorn för att hantera waypoints och rutter m.m. I datorn kan jag också använda inskannade kartor allt efter behov.
 
Re: Hurr kall är Silva?

Vandrare; sa:
Silvas nya GPS verkar väl bra? Den är ju ganska billig iallfall.

Garmin Geko 201 uppfyller alla dina krav. Geko 101 är ännu enklare, men att inte kunna spara över waypoints till datorn är lite för kass.

Garmin GPS 12 går att använda någorlunda ner till -35 iallfall, bara man värmer lite med handen på displayen. Vid hur låg temperatur kan man använda multinavigatorn?

Hörre Björnen!
Jag kanske hör av mig en vacker dag & vill leka med din GPS!
Däremot så ser jag inte, till skillnad från dig, något behov av att ha datorkompatiblitet... Va ska ja överföra GPS-punkterna till datan för? De e ju i GPSen dom kommer till användning.
Dom går skriva ner på ett papper ju... Om det skulle bli så fullt i GPS-minnet att de behövs. Eller missar jag någon uppenbar superduperbra funktion med att kunna ladda fram å tillbaka till/från dator?

// Lars

Ps. Jag körde silvan i ca -20 i sarek... å jämfört med Daniels eTrek så ROCKADE silvan!!! :D
 
Utan karta så verkar ju Magellans Explorist 100 vara ett bra val. Har inte prövat den, men jag har en Meridian och den är jag jättenöjd med. Det skall till och med vara ännu bättre mottagare i explorist serien.
 
GPS 12

Jag haller med Mikael att GPS 12 ar fortfarande ett bra kop. Har haft min i manga ar, och ocksa ser ingen anledning att uppgradera. Enkel, billig, palitlig, och funkar i minst -25 grader. Och kart funktioner ar fortfarande mojliga om man koppla till datorn.
Passar pa att rekommendera lithium batterier har -
mycket latta, tal kyla battra, och det hogra priset
far man tillbaka genom att de haller langre.
 
Bra med dator

Fick nyss min e-trex överkörd av en bil. Den blev helt mosad. Då är det bra och lättsamt att jag hade sparat nästan alla waypoints och rutter i datorn. Enkelt att tanka in i min nya GPS.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holsson GPS utan kartfunktion Navigering 6
mikr GPS utan autorutt-funktion? Navigering 2
Anders.Appelqvist lean GPS utan skärm och lull lull Navigering 12
Eric W Navigera utan GPS Navigering 39
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
Brune GPS fix utan GPS mottagare Navigering 13
Nyman Installera Friluftskartan utan att ha Gps inkopplad Navigering 1
supinum planera rutt utan gps-mojäng Navigering 1
d.a.n.i.e.l GPS utan kartfönster för höjd- och längdmätning Navigering 5
bjornw Köra eTrex Summit utan GPS? Navigering 3
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.