Laga avmagnetiserad kompass

Hej!

Två av mina kompasser är hela och rena men visar åt fel håll, norr verkar vara söder.

Känns tråkigt att köpa nytt så ville ge mig på att laga.

Förstår att jag behöver utsätta den för ett magnetfält på något sätt men skulle behöva lite mer tips/råd. Någon som gjort något liknande?

Såg detta inlägg om att man brukar göra sånt på skämt i orienteringskarta ( https://www.utsidan.se/forum/threads/kompassfraga.87145/post-796529 ) - men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Tankar eller knep att pröva?
 
Varför ens lägga energi på att laga en kompass när dom kostar så lite, några 100-lappar?
Eller är det något sentimentalt värde i dom?
 
Jag har magnetiserat en vanlig Silva-kompass som blivit avmagnetiserad genom att dra en stark magnet över kompasshuset så att det magnetiska flödet gick genom kompassnålen. Upprepade det några gånger, vet inte om det spelade någon roll. Kompassen fungerar efter den behandlingen. Vet inte hur starkt magnetiserad den blev jämfört med en ny kompass.

Tips på bra sätt att magnetisera kompasser efterfrågas även av mig.

De mobiltelefoner jag testat duger inte åt mig som kompass annat än i nödläge för att hitta hem och liknande.

Tycker Silvakompasserna är dyra. Så jag förstår frågeställaren som vill fixa sin kompass.
 
Hej alla! Ska väl börja med ett icke-svar av att vilja laga istället för att slänga. Det är en ideologisk fråga för mig och även fast jag också ibland får göra undantag (är ju inte en extremist!) pga pris/tid så behöver jag först förstå vad det är för avvägning jag gör. I detta fall verkar det ju vara en liten sak att kamma med en magnet.

Tillbaka till ämnet.
Jag trodde först att jag inte skulle kunna "kamma" kompassnålen då den snurrar i huset. Fel, det går jättebra att kamma och efter några drag vänder sig nålen. Nästa steg är att försöka mäta hur väl detta fungerat, något jag inte vet hur.

För alla som inte läst experimentsidan: Med kamma menas att man fångar upp nålen i sydänden med en magnet och sedan drar denna magneten över nålen. Man gör detta några gånger.

Så fort kompassnålen magnetiserats rätt verkar jag dock inte kunna fortsätta kamma eftersom jag då måste vända min magnet och det verkar ha motsatt effekt att kamma med andra magnetpolen. Dvs, jag kan endast kamma tills nålen precis är rätt magnetiserad men kan sedan inte förstärka detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 BRAUN Braun 8x42 Mono Kompass Navigering 0
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
seasteel Smartwatch Samsung Gear S3 kart-app och kompass? Navigering 8
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
trulybrandt Bubbla i kompass som "kommer och går"? Navigering 7
Brune Konstig MTB kompass Navigering 12
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
jonny69 med karta och kompass Navigering 35
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Sussie84 Felmärkt kompass? Navigering 14
ctve8n Göra en provisorisk kompass av klockan Navigering 13
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
Ptra Förslag på bra kompass önskas Navigering 2
samme83 Att deviera en kompass? Navigering 14
tanto GPS, kompass och karta Navigering 24
Janne Burman Virrig kompass på 60cs Navigering 11
niking Ny kompass från Silva Navigering 0
dangermouse Kompass på södra halvklotet Navigering 15
Roger J Kompass i Etrex Summit Navigering 3
2587lyly gps elektronisk kompass Navigering 1
pher_ En bra Kompass? Navigering 7
minilove Klocka, kompass, barometer och höjdmätare Navigering 2
walt66 Kompass med klocka ? Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.