finns det bra men biliga känngor

har testat både fodrade kängor och kängor med GORE-TEX och dom fick jag slänga efter en vecka på fjället o skogen, efter att försöka torka dom så var dom fuktiga ändå.
jag använder mest ullstrumpor o ull sockar i mina kängor men ändå så är det att jag kan vrida ur strumpan efter bara två kilometer promenad.
 
M93 . Den är tillverkad av Sievi. Kanhända finns den att köpa civilt också. Jag köpte mina på någon arbetarskyddbutik.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Verkar som jag klev på ömtålig mark när jag rekommenderade Marschkänga 90, men jag håller fast vid att det är en ganska bra känga. Slitstark och billig. Den är dock tung, och har man för tunna sockor blir den även sladdrig.

Den kanske inte passar alla fötter, men vilken känga gör det?
Av någon anledning verkar många ha svårt för den materiel de upplevt under värnplikten.

Vad jag avsåg med torr vandringsled:
En större vandringsled på fjället är fri från vegetation, helt söndereroderad och består i stort sett av sten. Även under regn klassar jag en sådan led som torr. På en sådan led kan man vandra i gympaskor utan att bli blöt.

En blöt led är lerig och ligger lågt i terrängen. Här kan man inte vandra i gympaskor utan att bli blöt.
 
M90 kängan var skön att använda när man gick omkring på regementsområdet, väl ute i fält slet jag ut hälen på tre par under loppet av några få månader, de var alltid blöta och erbjöd i stort sett obefintligt stöd för vrister vid påfrestning och tunga bördor. Jag drog på mig lättare skador på grund av detta.

Det är snart 20-år sedan jag gjorde lumpen och alla kängor jag använt sedan dess har varit bättre än M90, även de Salomon Mid hiking jag fick för 600 kr på Stadium för 15 år sedan, de höll i 8 år, var av ett och ett halvt år på Svalbard. Det hade aldrig mina M90 gjort. Det är fakta och absolut inget annat.
 
Gummipjäxan...

...försvarsmaktens gamla gummipjäxor, brukar kosta mellan 50 och 150 på överskottsbutikerna, ungefär som ett par hårda Lundhagskängor och med vristhöga skaft.
Sådana använde jag som fattig student och på mina fötter fungerar de.

...nästan allt fungerar smärtfritt på mina fossingar, så be ware för dessa om du har känsliga fötter ;).
De är hårda och därmed stabila i sulorna. Inget för asfalten direkt...och de kan ge senknarr till ovana brukare...

Som terrängskor vida överlägsna känga 90 som enligt min mening är en ren kaserngårdsprodukt som går sönder i fältlivets sus och dus...

//J
 
Tyska armén Bundeswehr (BW) har kvalitetskängor man kan köpa som överskott för en billig peng. Tunga as, men kvaliteten för pengarna är mycket bra. Jag har ett par BW kampfstiefel 2000 jag köpte för 400kr på ebay.de. De har snart tio år på nacken. De har även en lättare mindre variant: BW bergsstiefel. Den borde vara mer lämpad för vandring. Har inte testat denna dock.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
Elvah Finns strumpor som är tunnare fram? Kläder 6
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
_DanneW Letar efter de perfekta byxorna, finns de? Kläder 32
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
FruNalleman Vad finns istf FjRäven Greenland Winter Parka? Kläder 8
perra_pop Vandrarkäng med lågt häl till tå drop finns en sådan ? Kläder 20
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
jotho Vandringsbyxor för långa, smala människor finns det? Kläder 17
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
Wibrån Vindtät men ventilerande jacka finns den? Kläder 12
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Bwana finns jörnkängan kvar? Kläder 7
PoiRan Fjällräven - finns alternativ? Kläder 14
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
bionicon Finns det zipp-off byxor som kan delas på 2/3 Kläder 11
MagnusJ Billiga och bra kängor - finns de? Kläder 21
gundj Hur många ******-tex finns det? Kläder 2
skiman Var finns Tights för skidåkning online Kläder 5
eobet Var finns Salomon XA Pro GTX att köpa (stl 44)? Kläder 13
bash Den ultimata hjälmen, finns den? Kläder 7
bogart timmermanskjorta, finns det? Kläder 20
udden Finns det bra kläder? Kläder 6
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
mielo Någorlunda vindtäta stretchtröjor, finns det? Kläder 1
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
svindeln Finns det 3-lagers Paclite? Kläder 6
Mx2 Läderkängor utan GTX - finns det? Kläder 17
Ventile, finns det på meter vara ? Kläder 1
Finns Gregorys ryggsäckar i Sverige? Kläder 4
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.