Tunn och varm fleecejacka, finns det?

Fleece är ypperligt att ha med sig vid vandringar men mina jackor tar gräslig plats om jag ska packa ned dem i ryggsäcken. Finns det någon ytterligt tunn men ändå varm fleecejacka?
 
Jag har en tunn haglöfs Dual jacket med bra passform (bättre än haglöfs solo top) annars så kan jag rekomendra ullfrotté 200g/m2 som värmer mycket bra. Även lundhags ullådalen är en tunn tröja som värmer bra.
//Oscar
 
Ullfrotté hade jag inte ens tänkt på. Hur fungerar det vid regn? Fleece tar ju inte upp vätska i onödan.
 
Ullfibern består bl a av proteiner som genom sin kemiska struktur ger ullen dess elasticitet, dragstyrka och luftighet. Fibern innehåller en stor mängd luft som isolerar mot både värme och kyla. I kontakt med fukt frigör proteinerna i ullfibern dessutom värme.

Ullfiberns kärna är hydrofil, den drar till sig vatten. Värme som avges från kroppen i form av vattenånga tas upp av fiberns kärna. Fibern kan bära fukt motsvarande 30% av sin torrvikt utan att kännas våt.

Ullens värmande egenskaper och förmåga att transportera fukt gör den oslagbar som material i bl a värmekläder. Ull används i förstärkningsplagg som tröjor, mössor, vantar och i kroppsnära plagg. I KLAR® Ullfrotté , som bärs direkt mot huden, används en fin merinoull som i huvudsak produceras i Australien.
 
EvaR; sa:
Hur fungerar det vid regn? Fleece tar ju inte upp vätska i onödan.

Vätske-uppsugningen är ungefär lika som för fleece, men Ullfrottén värmer bättre i vått tillstånd. Jag tycker att dom har bättre komfort än fleece i dom flesta situationer, luftigare, varmare och bättre strech och fukttransport. Enda nackdelen med Ullfrotté-tröjorna gentemot fleece är att dom inte är helt myggtäta.
 
Är ullfrotté stickigt? Jag klarar inte någon form av ylletröjor pga av att det sticks, men jag läste någonstans att ullfrotté inte ska ha det problemet. Stämmer det?
 
EvaR; sa:
Är ullfrotté stickigt? Jag klarar inte någon form av ylletröjor pga av att det sticks, men jag läste någonstans att ullfrotté inte ska ha det problemet. Stämmer det?

Nä, ullfrotté som är det ullfrotté vi alla tänker på och som numera heter woolpower är inte stickigt. Köp ett par strumpor först och prova om du är svårövertygad :) Andra tillverkares billiga ullfrotté kan dock stickas.
 
Om man inte klarar någon form av ylletröjor, oavsett kvalitet, lär man nog inte klara ullfrotté heller.
Eller?

Men är verkligen ull varmare än fleece? Jag trodde att det var tvärtom, om man räknar per vikts- eller volymenhet, vilket ju är det intressanta i det här fallet.
Men jag kanske bara har gått på fleecetillverkarnas reklam :)
 
Nordesjö; sa:
Om man inte klarar någon form av ylletröjor, oavsett kvalitet, lär man nog inte klara ullfrotté heller.
Eller?



Nä, om man har något medicinskt tillstånd lär man ju inte klara någon kvalitet. Men folk som lider av vanlig sjåpighet ("åh fy, det sticks") ska nog klara av ullfrottén som diskuteras. Empiri applicerad på mig säger så i alla fall.
 
lapetter; sa:
Men folk som lider av vanlig sjåpighet ("åh fy, det sticks") ska nog klara av ullfrottén som diskuteras. Empiri applicerad på mig säger så i alla fall.

Jag drog, möjligen förhastat, slutsatsen att empiri applicerad på trådstartaren låg bakom uttalandet "klarar inte någon form av ylletröjor" ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
Moga Seglarstövlar tunn sula? Kläder 7
Listigaräven Ullunderställströja, modell slitstark men tunn. Kläder 14
SLMT Tunn jacka Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Alvide coolmax vs tunn ullstrumpa Kläder 7
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
Janne harr Tunn Jacka Kläder 17
srpp tunn och enkel softshellsbyxa? Kläder 16
bigfish Tunn GoreTexjacka? Kläder 15
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
egh01 Hur varm/tung förstärkningsjacka för vinterturer? Kläder 9
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
iphonefisken Canada Goose Citadel - Tillräckligt varm? Kläder 6
pajpaj Varm jacka! Kläder 26
luktafotogen Varm syntetjacka? Kläder 6
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
Davva2 Varm, formbeständig, andningsbar balaklava för stora huvuden? Kläder 3
Charli28 Houdini switch jacket - tillräckligt varm? Kläder 0
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
sandwichman Fjällräven Kodiak. Varm nog? Kläder 1
Utvandraren Varm mössa Kläder 8
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
jlw Varm mössa Kläder 1
AndreasL varm parka? Kläder 25
Martin Fjäderlätt Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt? Kläder 98
Mtess Varm tröja Kläder 20
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
Vägslav Jacka/fleecejacka Kläder 1
srpp Ny fleecejacka... (stulen) Kläder 5
gundj Fleecejacka efter tvätt. Kläder 1
tjolanta Vindtät fleecejacka Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.