Vindtät men ventilerande jacka finns den?

Hej,
var förra helgen på en långweekend-vandring i Helags. Den blev några sköna dagar i goda vänners sällskap.
Det blåste mycket vilket ju inte är ovanligt i fjällen. Jag hade som ytterplagg (som vanligt) mest på mig min gamla Craft "cross country" träningsjacka som är mycket vindtät framtill med ett helt annat material på ryggen som gör att det ventilerar bra och dessutom är elastiskt. Den är inte tjock (bara ett tunt foder) men för mig som svettas lätt är den perfekt.
Jag har den också på vintern när man åker långfärdskridskor (då också med ryggsäck, vilket blir svettigt).
Men min fråga till utsidans medlemmar är om det inte finns några andra jackor med motsvarande uppbyggnad som Crafts Cross country träningsjackor d.v.s. vindtät fram och ventilerande material bak på ryggen.
Det måste finnas många ryggsäckvänner som känner samma behov som mig.
I ock för sig finns det ju fortfarande Craft att köpa men det skulle vara intressant att testa ngt annat fabrikat.
Har ni några tips? Jag måste köpa ngt nytt inför långfärdsskridskosäsongen.

//Omar
 
Personligen brukar jag hinna stanna då det blir för svettigt...men bla marmot har kört softshell med olika tjocka tyger på olika ställen..
 
Tillverkare av cykelkläder brukar ha liknande konstruktioner, med allt från softshell till Gore-Tex på magen och tunn fleece eller mesh på ryggen. Kolla nätbutiker för cyklister.
 
Som

skrivet ovan så finns cykeljackor med den här principen. Jag har en men den är så gammal att den knappast tillverkas längre. Jag har också en Craft elastisk skidjacka med den här konstruktionen som jag köpte för ca 4 år sedan. Ventiletyg är bra i vissa sammanhang men jag tycker inte att det ventilerar så bra när det blir blött.

Thure
 
Längdskidkläder

Längdskidkläder brukar vara uppbyggda med en vindtät framsida och andande elastisk baksida. Byxorna är särskilt bra tycker jag, otroligt sköna i alla (nästan :)) sammanhang-

Kolla tex på Pölders hemsida:

www.polder.se
 
Av alla softshell/shell/bomull/whateverjackor jag provat så blir det alltid för tätt om ryggen när man bär ryggsäck, om man som jag är lagd åt det svettiga hållet (eller gillar att hålla uppe tempot). Längdjackor och motsv har funkat bäst, dvs där ryggen helt saknar vindtätt tyg. Tierra tillverkade tidigare en modell med windstopper i fronten och tunn fleece i ryggen, men det är många år sen.

En variant är att själv sy på ett vindtätt tyg på framsidan av favoritunderställströjan. Vill man göra det enklare, skaffar man en underställströja från Craft som har windstoppertyg på framsidan (kostar ca 400:), hittade min på Intersport.

Bilder: Killen t h i bild:
http://www.bamm.nu/archive/2009/bilder/malbilder/Pages/104.html
och så undertecknad:
http://www.bamm.nu/archive/2009/bilder/malbilder/Pages/112.html

(jävlar så glad man kan vara efter 8:30 ute i duggregnet...)
 
Tack för alla inlägg. Då kommer jag att kolla in Pölder sortimentet samt vad det finns för cyklister. För jag vill ha ngt som inte har vindtätt tyg på ryggen. Jag är samma typ som strykarräven, svettig altså...
Eljest får det bli ett nytt Craft ställ, för sy själv är nog inget alt för mig ///Omar
 
Ventilerande rygg

Houdinis nya Slipstream Houdi då?
Jag saxar text från addnature,com:

"Vindtålig front med välventilerande ryggparti!

Slipstream Houdi är en slimmad vindresistent huvjacka i Polartec® Recycled Hardface Wind Pro® och Eco Circle® Transition Stretch. Jackan kombinerar vind- och vädertåliga paneler som täcker vindutsatta partier såsom front, axlar, utsida ärm och huva, med den välventilerande och fukttransporterande Transition Stretch på rygg och under armarna. Allt för en maximal komfort och rörelsefrihet vid intensiva aktiviteter."

http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=HOUDINISLIPSTREAM
 
Ta annars en skön jacka som är vindtät från alla håll, klipp bort ryggen och tada! (sy eventuellt i ett mesh-tyg eller några band så att den håller formen, eller eftersom du inte ville sy, spara några "band" i jackan när du klipper)
 
Det är lite fel kategori men Fjällräven Tjäktja har just den principen. En del i ryggpartiet och lite i sida och ärmar är luftgenomsläppligt stretchmaterial. Mycket nöjd men den är lite väl luftig när det blåser *riktigt* hårt på fjället. Aldrig blir man nöjd...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
Mr_Mathias Vatten/vindtät toppluva? Kläder 10
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
zzeezz Vindtät flecee? Kläder 11
realout Proffsig, vindtät balaclava? Kläder 7
tjolanta Vindtät fleecejacka Kläder 8
Vindtät skjorta? Kläder 2
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.