Bra regnkläder, finns det?

Jag undrar lite vad ni tycker, finns det verkligen bra regnkläder? Vad är bra regnkläder för er, vad ställer ni för krav?

Bra regnkläder för mig är kläder som pallar för en hel dags "härligt" regnande dvs 8 timmars vandring, men finns det några sådana kläder?

Jag har själv ett North Face lättviktsställ. Håller mig torr i ca 4 timmar sen är jag rökt...skulle bra gärna byta det mot något annat som inte är alltför svettframkallande och tungt...

Fram tills jag hittat en bra regnställ jobbar jag med den mentala biten istället. "Oj vad trevligt, det regnar idag med, vilka spännande vad det kommer att bli idag då" ;o)
 
Lättvikt...

Av egen erfarenhet kommer ett lättviktställ aldrig hålla en hel dag då du tummat på funktionen för att få det just - lätt. GoreTex kommer till slut att släppa egenom fukt om det regnar tillräckligt mycket.

Ett material somjag tycker funkar bättre i en rena regnkläder är MPC vilket mina kläder från Tenson är sydda i - kanske finns andra märken &så. Det känns ungefär som 3-lagers GoreTex i strukturen men håller ute regnet bättre. Ska upp till Sarek i två veckor snart och litar på att vara snustorr när jag kommer hem ;-)

/Johan
 
Kombination

Jag skulle vilja säga att man skall hantera regn i naturen med olika kombinationer på olika plan. Först, och viktigast, kommer det som du redan varit inne på: Kombinationen av förvisso regnkläder, men även ett gott humör. Min erfarenhet är att regnar det blir jag lite blöt, eller fuktig, oavsett vad jag har för kläder. Det accepterar jag, och då stör det mig inte. Självklart vore det oacceptabelt att blir dyngsur eftersom jag då skulle bli kall och nedkyld, men lite fuktig då och då gör mig inget. Eftersom jag accepterar det blir det lättare att köpa regnkläder. Under regnkläderna ser jag dessutom till att ha kläder som torkar snabbt, alltså utan bomull, eller inget alls (benen). Att bli blöt gör inget. Problemet är om jag inte kan bli torr igen.

Den andra kombinationen jag förlitar mig på är en Klättermusen cutan jacka och ett par Mountain Equipment drilite överdragsbyxor. Det håller mig tillräckligt torr för att mitt goda humör skall fungera.

Kalle
 
Re: Lättvikt...

ywiz; sa:
GoreTex kommer till slut att släppa egenom fukt om det regnar tillräckligt mycket.

Att GoreTex skulle börja släppa igenom fukt efter ett tag är en typisk missuppfattning. Gores membran används i t.ex. medicinska sammanhang (t.ex. i infusionsset, för att förhindra att luftbubblor kommer in i blodet) och att det då skulle börja släppa igenom vätska efter en viss tid vore oacceptabelt.

Däremot ger kroppen alltid ifrån sig fukt, inte ens GoreTex klarar att släppa igenom all den fukten om man svettas mycket. Dessutom så påverkas membranets genomsläpplighet av temperaturskillnaderna. Insidan av jackan skall vara varm och utsidan kall. Detta "förstör" man lätt om man har kläder som sitter för löst. De hamnar då för långt från kroppen och fukten kommer att kondensera på insidan innan den hunnit komma igenom membranet. Och har den väl kondenserat så är det vattendroppar (och de passerar som bekant inte genom membranet).

Som flera har sagt i en annan tråd, det gäller att förstå hur GoreTex och liknande fungerar.

Man kan enkelt kontrollera detta genom att helt enkelt känna på insidan av jackan. Tyget får inte kännas kallt, för då kommer fukten att kondensera. Egentligen är det inget bra att ha en massa varma kläder innaför GoreTex-plagg, det är nästan bättre att ha dem utanpå...

Sen kan det också hända att impregneringen av yttertyget inte räcker till. Det suger då upp vatten som "vandrar" runt ärmslut och liknande och sen sakta kryper upp längs insidan av ärmarna (oftast i fodret).

Det finns inga regnplagg som är "bäst". Ett plagg som vore bäst skulle vara helt vattentätt (det är många plagg) och dessutom kunna ventilera bort fukten som kroppen ger ifrån sig. En regnponcho uppfyller dessa krav ganska bra, dock är det inte särskilt praktisk om det blåser eller om man behöver göra annat än gå, stå och sitta på huk.

Goretex-plagg har fördelen att de har en viss andningsförmåga som minskar behovet av ventilation LITE GRANN, men behovet av ventilation försvinner tyvärr inte helt.

(Även ett paraply har bra veantilation, men är inte heller så lämpligt vid blåst:)
 
Paraply :eek:)

He he om bara någon tillverkare skulle släppa ett paraply i något nytt supermaterial så skulle vi nog snabbt se paraply djupt inne i Sarek ;o)
 
Re: Paraply :eek:)

Uller; sa:
He he om bara någon tillverkare skulle släppa ett paraply i något nytt supermaterial så skulle vi nog snabbt se paraply djupt inne i Sarek ;o)

Ray Jardine kör med paraply på sina ultralätta vandringar, och många har följt hans tips.

Går man i trakter med lite varmare klimat så fungerar det ju dessutom som solparasoll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
Elvah Finns strumpor som är tunnare fram? Kläder 6
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
_DanneW Letar efter de perfekta byxorna, finns de? Kläder 32
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
FruNalleman Vad finns istf FjRäven Greenland Winter Parka? Kläder 8
perra_pop Vandrarkäng med lågt häl till tå drop finns en sådan ? Kläder 20
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
jotho Vandringsbyxor för långa, smala människor finns det? Kläder 17
såg finns det bra men biliga känngor Kläder 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.