Fikaluckan,bra eller dåligt?

Fikautrymme med skott flyttar drickavattnet bakåt i kajaken.

Har ett bra och lutande skott, precis bakom sits i min havskajak. En lösning som gör att sittbrunnvolymen blir mindre. Bra map säkerhet och smidighet vid bus o lek. Och med vattenpåse har jag det tunga vattnet så nära sitsen man kan tänka sig, precis bakom skottet.

Men rent generellt håller jag med dig. Och det finns angöringsplatser där jag gärna hade lyft bort vattnet ur kajaken lite lättare än nu (dvs packat det som du bakom sitsen).
 
Inte utan min fikalucka!

Håller helt med om att en fikalucka framför sittbrunnen är perfekt för alla småsaker man vill ha nära till hands! Men det gäller förstås att den är smart konstruerad.

Jag tycker att min Eski Lettman-kajak (tysk tillverkare) har en utmärkt lösning - en lättillgänglig fikalucka framtill som är långsmal men inte särskilt djup. Den har aldrig varit i vägen för mig, så jag har bara haft nytta av den! Har till och med kunnat knöla ner en tunn tröja där när jag behövt skala av ett plagg mitt ute på sjön ...


Jag tycker verkligen att en fikalucka tillför värde till kajaken. Fast jag vill ha den framför sittbrunnen, inte bakom, så jag kan se vad jag ska plocka upp. Den behöver inte vara stor alls. Det jag vill få in i den är kamera, lite choklad och andra småprylar som kan behövas under färd och som inte får bli blött. Lägger man det i sittbrunnen så blir det alltid blött, förr eller senare (jag har fortfarande inte hittat ett kapell som håller helt tätt).

Att den stjäl för mycket utrymme håller jag inte med om. Den behöver som sagt inte vara särskilt stor.
 
Skulle väl helst ha luckan på fördäck då, men det går bra utan. Onödig vikt.

Jag använder flytvästens många fickor som "fikalucka"; vattentät kamera, snacks, wasaknäcke, buff, mobil-nycklar-plånbok i vattentät förvaring som inte kan försvinna, en vattenflaska.. Min strategi är att jag alltid ska ha på mig vad jag måste behålla om jag tvingas överge kajaken av någon anledning. Och nej, flytvästen blir inte så tung att jag sjunker, marginell skillnad, det mesta i fickorna tillför snarare flytkraft.
 
Däcksväska

Aldrig haft nån fikalucka, min 18x är förberedd så jag kanske sågar lite i den. Annars har jag ofta använt en däcksväska för det jag vill ha lätt tillgängligt.
...men det är väl ungefär som att en del gillar byxor med många fickor...
 
Fikalucka går "fetbort", den är en säkerhetsrisk för oss som har stora fötter, är långa eller envisas med att paddla i moddad torrdräkt alt. dykartorris. När man kapsejsat (inte om) så ska det inte finnas nåt att fastna i. Resonerar man annorlunda är man dum enligt mitt tycke. Har man däremot redan fikalucka är det ju inte mycket att göra åt. På min Looksha satt det nån plastpryttel under däck för thermos, karta och nåt annat men det var det första som "gick bort", jag höll på att fastna gång på gång med stövlarna när jag skulle ur.
 
Håller helt med om att en fikalucka framför sittbrunnen är perfekt för alla småsaker man vill ha nära till hands! Men det gäller förstås att den är smart konstruerad.

Jag tycker att min Eski Lettman-kajak (tysk tillverkare) har en utmärkt lösning - en lättillgänglig fikalucka framtill som är långsmal men inte särskilt djup. Den har aldrig varit i vägen för mig, så jag har bara haft nytta av den! Har till och med kunnat knöla ner en tunn tröja där när jag behövt skala av ett plagg mitt ute på sjön ...

Den enda praktiska erfarenhet jag har av fikalucka är från min Lettman kajak (Nordstern Expedition), och instämmer helt med dig. Den är riktigt smidigt utformad, och har aldrig varit i vägen för mig, oavsett hur jag suttit med benen. Det hade iofs inte gjort något om den var ännu mindre, får ändå in allt nödvändigt och lite till där.
 
Har paddlat rätt mkt i en Speedliner å den främre fikalukan är jättestor går ända fram till pedalerna!
Tvingar isär benen, brukar annars sitta med benen lätt böjda å centrerade! Hade på en Streamliner kunnat vinkla ihop pedalerna mot mitten detta gick alltså inte göra med Speedlinern! Så mitt råd om du vill paddla effektivt välj bort fikaluckan på Speedlinern!
Tror tex Cobolt har en betydligt mindre främre fika lucka som troligtvis inte hindrar så mkt!

/Janne
 
Är lite tveksam till lucka framför då jag vill ha så lågt däck som möjligt. Men paddlar man högt med paddeln spelar det kanske ingen större roll.
Har som många andra beställt min kajak med fikalucka men utan fikaskott. Det är ju en mindre sak för tillverkaren att kladda dit, så dom klagar väl knappast.

Klarar man av att torka sig själv i röven borde man klara att hämta upp nåt ur fikaluckan! =)
 
Nu måste jag motvilligt erkänna att jag blir lite nyfiken.

Antingen på hur din fikalucka ser ut eller möjligen hur du är skapt i röven...
 
Klarar man av att torka sig själv i röven borde man klara att hämta upp nåt ur fikaluckan! =)

Haha... visserligen =)

Men det är ju en viktig skillnad: När du torkar dig där bak så är det bara en sak du kan/ska göra, och du vet exakt hur du ska göra det, och du vet exakt vart du ska göra det. När du ska plocka upp något ur fikaluckan så:
1) Kan det vara en av flera saker i fikaluckan du vill åt
2) Du vet kanske inte exakt vart den prylen ligger

Och därför är det smidigt att se vad man pysslar med. Visst, man kan såklart vrida sig runt och försöka titta ner i fikaluckan, men när det är rövarväder sitter iaf jag hellre och tittar framåt och har koll på vågorna, än tittar på snett neråt/bakåt på en punkt precis bakom häcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MajaEve Reval mini liten sittbrunn eller liknande? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.