Fälttest Garmin etrex vs Magellan Sportrak pro

Mätningsteknik

Jag har en granne som är polis. Sträckan är 500 meter, så noggrannt de rimligen kan mäta. Däremot mäter killen i helikoptern tiden från det att nosen på bilen passerar den första markeringen och till det att bakänden passerar den andra markeringen. På så sätt får bilisten en billängd tillgodo.
Om de sen har något snitsigare elektroniskt idag vet jag inte, men på den tiden när det var stoppuret som gällde, läste de av tiden och fick sedan hastigheten ur en tabell. Den tabellen hade också ett litet avdrag. Tillsammans skulle detta garantera att hasigheten som mättes inte blev högre än den verkligen var.
Ovanpå allt brukar de heller inte rapportera förrän överträdelsen är mer än 10 km/h.

Anders

Re: Märkliga kommentarer

Bengt Agerts uppfattning om ett intressant test är alltså att plocka ut en enda egenskap som den allt annat överskuggande och jämföra två enheter som:
1. Är ur två helt olika generationer
2. En av dem kostar 95% mer
3. En är ungefär 50% större än den andra

Utifrån detta jämförelsematerial drar BA slutsatsen att Magellan SportTrac Pro är "bäst i klassen". Dessutom utan att definiera vad "klassen" är.

Han förtydligar senare med att "Jag riktar mig till 80% av användarna och inte de 20 % som söker specialgrejor."
80% av användarna tycker alltså enligt BA att mottagning är den ENDA egenskap som har betydelse hos en GPS. Lägger man vikt vid någonting annat "söker man specialgrejor" och tillhör en liten udda grupp.

Viktigt för mig vid GPS-valet var autorutt, vädertålighet, någorlunda kompakt format och bra kartor. Det resulterade i att jag valde en enhet som råkade ha en helix-antenn även om mottagningen inte är så viktig för mig men så tillhör jag tydligen heller inte den stora majoriteten som enbart använder GPS i tät skog (eller inomhus).

Det var utmärkt att vi fick se detta så att alla kan bilda sig en uppfattning om hur seriös Bengt Agert är och hur stort värde man skall fästa vid det han säger framöver.

Re: Håller inte med

PR; sa:
Det var utmärkt att vi fick se detta så att alla kan bilda sig en uppfattning om hur seriös Bengt Agert är och hur stort värde man skall fästa vid det han säger framöver.

För mig framstår Bengt Agert som både kunnig o seriös till skillnad mot vissa andra "experter" som ständigt känner sig trampade på tårna

/Runar

Uppryckning

Nu håller den här tråden på att spåra ur. Istället för att hacka på någon som i alla fall gjort något, gör det bättre själv då!

Som själv har startat en tråd om jämförelser mellan antenntyper, och som gärna tar emot information från alla. Sedan är det väl upp till var och än hur man skall nyttja den?!

/Janne

meningslösa test

De test Big Ben gjort kan ju vara bra för att övertyga honom själv att han köpt rätt grej men för andra är de meningslösa. Och Bengt, varför ska man försöka frälsa alla andra? Var och en av oss vill vara salig på sin fason. Det blir som tonåringar som uttalar sig om Nokia vs Ericsson (och dessutom inte varit på Cebit och sett vad Samsung kommer med...).

Ska man "publicera" egna jämförande test istället för att hänvisa till redan gjorda undersökningar bör testet hålla en viss standard vad gäller metodik, datainsamling och redovisning för att vara intressant. Se tex http://gpsinformation.net/mgoldreview/sportrak-pro-trees.html där man redovisar plottar över tiden med skärmdumpar från SA-watch. Obs att sportraks nogrannhet delvis är en illusion, pga av att man inte får ut rådata utan data som redan är filtrerade (averaged).

Det är inte fråga om Garmin eller Magellan utan vilka prestanda och övriga egenskaper fabrikanten valt att lägga in i respektive produkt i sitt redan stora produktsortiment. De gpsmottagare vi talar om är alla konsumentprodukter och därmed enklare än vad fabrikanten egentligen kan åstadkomma.

Vad gäller antenner: Jag har aldrig sett en quadrifilarantenn att sätta på taket på en bil. Med den i sig optimala placeringen är nog patch-antennen och dess riktingsprestanda bäst. Kanotisten och långfärdsskridskoåkaren är andra exempel där skillnaden mellan olika antenner inte spelar så stor roll. Alla antenner har sina riktningskarakteristika, det är ju därför det finns olika antenner.

Mottagarens känslighet (signal/egenbrus) efter antennen är en annan parameter. Vi kan räkna med att den blir högre för varje generation. Dessutom är egengenererat brus från processor, skärm osv väsentliga faktorer. Inga av dessa parametrar redovisas av fabrikanterna. En del av de skillnader som ofta hänförs till olika antenntyper torde i stället bero på andra egenskaper hos mottagarna. Dessutom kan en viss modell av mottagare störa en annan utan att störningen är reciprok så jämförelser där man håller mottagarna intill varandra är mycket vanskliga. Och skiljer man dem åt i tid eller rum är det svårt att veta om förhållandena verkligen är lika.

Den som väljer gps enbart på reklamblad eller den begränsade info som finns på svenska utan att leta vidare på nätet får väl ta konsekvensen av sina prioriteringar.

Hejonas
SM0WJY (radioamatör)

Snabb urspårning

Visst har tråden spårat ur. Faktum är att den inte var på rälsen ens i första inlägget.

Däremot försöker jag koncentrera mig på sakuppgifterna, inte hacka på enskilda personer i den här gruppen.

Dock känner jag att det är dags att göra ett avsteg från den filosofin, för att ge svar på tal.
Till dig, Runar, vill jag säga att avsikten med mina inlägg var just att bota en sådan uppfattning som du har fått. Att lyssna på någon som kallar sig Bigbengt och ständigt ger uttryck för ett passande utsnitt av sanningen, istället för att ge hela bilden, ger naturligtvis upphov till åtskilliga missuppfattningar. Bengt bygger upp ungefär samma förtroendekapital som man får av hederlige Harrys begagnade bilar, med kontoret på fickan.

Jan, du kan läsa min utvärdering av MetroGuide Europe, om du vill, som ett exempel på att jag också har försökt göra något, för att dela med mig av mina erfarenheter av den produkten. Att jag inte har skrivit något om olika mottagares känslighet beror på att jag inte anser det vara seriöst, när jag inte har åtminstone ett antal att jämföra med.

Om nu ni andra kan fortsätta att diskutera sakfrågan, inte deltagarna, ska jag göra detsamma.

Anders

Konstaterande

Har både en Etrex Vista och en Meridian Gold så jag kan göra följande iaktagelse:

Garmin:
+ Bättre display
Mindre
Bättre kartmateriel att köpa till
Bättre tillbehör
Bättre kompabilitet ´mot PC och PocketPC programvara

- Sämre batteritid
Mycket sämre mottagning

Magellan
+ Större display
Kanonbra mottagning
SD kort för kartor / wp-data
- Kartmaterialet är ett skämt
Storleken
kompabilitet mot PC och PocketPC programvara

Summering:

Garmin är en mångsidigare gps på bekostnad av precitionen i mottagningen så ställer man krav på bra tracknoggranhet och kontinuerlig satelitkontakt skall man välja en gps med Helixantenn

Har samma uppfattning

Utan att ha tillgång till mer än den ena av dessa två modeller är ändå min uppfattning precis densamma.

Mottagningen har jag naturligtvis inte kunnat prova, men jag har studerat manualen till Meridian, så jag har en hyfsad uppfattning om hur den hanteras.

Som jag skrev i en annan tråd, ska man vara medveten om att mottagare med känsligare antenner förvisso kan beräkna en position under svårare förhållanden. Men eftersom signalerna där kan ha tagit underliga vägar till mottagaren (reflekterade i berg- eller husväggar eller fördröjda på annat sätt), kan noggrannheten i positionen vara betydligt sämre än man är van vid.

Om man exempelvis är ute och vandrar är det givetvis bättre med en inte så noggrann angivelse av positionen än ingen alls. Men om man ska leta upp en viss plats, kanske en geocache, är det inte säkert att den positionsangivelse man faktiskt får är så pålitlig som man skulle önska sig.

Anders

Re: Re: Märkliga kommentarer

PR; sa:
"1. Är ur två helt olika generationer"
Nja, visst är sportrak:en nyare men det handlar nog mer om ett val som tillverkaren gjort vad det gäller vilken antennteknik som man vill använda.

"2. En av dem kostar 95% mer"

Priserna är från Erlandssons brygga.
SporTrak 2 995:-
eTrex Venture 1 990:-

Pris från GPSW
sportrak £144 inc vat
Etrex £ 112 inc vat

I sverge stämmer det ganska bra med 95% men eftersom flertalet här tydligen handlar på annat håll i världen är nog GPSW:s pris mer intresseant och då är det väl närmare 25 % som skiljer.

"3. En är ungefär 50% större än den andra"

Garmin Etrex
Size: 4.4"H x 2.0"W x 1.2"D (11.2 x 5.1 x 3.0 cm)
Magellan sportrak
Unit Height (inches/cm)5.6in/14.2cm
Unit Width (inches/cm)2.2in/5.6cm
Unit Depth (inches/cm)1.2in/2.9cm

Min uppfattning om detta är att det är 3 cm på höjden och o.5cm på bredden till Etrexens fördel och hela 20 gram skiljer i vikt.

Inte motsvarar väl det 50% Pelle

I övrig håller jag nog med om att en märkesnissar känner sig trampade på när, forumet inte bara handlar om Garmin längre.

för att jämföra äpplen med äpplen så hade väl en Garmin GPS76 varit mer korrekt motsvarighet till Magellan.
Samma antennteknik, samma "generation", liknande storlek osv.

Men så länge det inte sker under kontrollerade former så är det som någon sa, mest för att bekräfta ett köp eller häva ett kanske :)

/Gunnar med Trimble, Epos, Handdator. oftast.

Många sorters nissar

Om det nu skulle vara jag som är märkesnissen, kan jag meddela dig, Johan, att du är kraftigt vid sidan om sanningen.

Däremot finns det några som är kraftigt drabbade av märkesnissebacillen modell Magellan. Genom att göra diverse jämförelser mellan modeller med olika förutsättningar, kan man då lätt få uppfattningen att det ena märket är bättre än det andra. Som nu här, då, där SporTrak ansågs helt överlägsen eTrex för att mottagarens känslighet är bättre.

Mer intressant ur teknisk synvinkel är ju då att jämföra ekvivalenta tekniska lösningar, eller exempelvis jämföra vad man får för ett visst pris.

Annars kan man lika gärna säga att Magellans Meridian Platinum är helt värdelös, för den kan inte beräkna en autorutt, som Garmins GPS V kan. Eller att en eTrex är helt värdelös, för den finns inte med externt minneskort, som det finns i Meridian.

Så svart och vit är inte verkligheten, heller inte min syn på vilket fabrikat man ska köpa. Sen är det en annan sak att jag antagligen köper en Garmin igen, om jag skulle få för mig att skaffa en GPS till. Då kan jag ju låta dem dela på kartorna jag har köpt för ett antal kronor. Byter jag fabrikat går inte det, i dagens läge.

Anders

Inte bara apparaten

Det är naturligtvis viktigt med mottagning och noggranhet när det gäller en GPS, men det finns andra saker som spelar in. Programutbudet har historiskt varit betydligt bättre för Garmins produkter, och i forntiden var Magellan ett klart sämre alternativ när man skulle koppla mot dator etc etc. Naturligtvis finns det inte en ända sanning. Om vi inte hade olika preferenser så skulle vi väl alla köra Volvo?!

Jag använder idag en eTrex Legend och retar mig ibland på den i skogen. Å andra sidan så älskar jag den när jag tankar över en karta och en rutt från Mapsource programmet och kör iväg, kanske mot en Geocache.

De flesta tredjepartsprogrammen idag stödjer båda så är inte det heller ett argument...

Det är inte omöjligt att det blir en GPSMAP 76S. Men det kanske blir en Magellan ändå....

Ja mina vänner, så här kan vi hålla på :)

/Janne

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zebulah Garmin GPSMAP® 67i - batteritid Navigering 2
Miss Yster Garmin InReach Mini eller Messenger? Navigering 3
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg