Erfarenheter av Sverigeleden?

Nästa vecka, lördagen den 19:e närmare bestämt, ger vi oss ut på en 100-mila tur genemo ett förhoppningsvis vårvackert Sverige. Vi har gjort några långturer tidigare, bland annat cyklat ner till Medelhavet, men detta är första gången vi gör en långtur genom Sverige. Därför känner vi oss lite osäkra på exemeplvis Sverigeledens kvalitet.

Vi börjar i Malmö och slingrar oss via Höör, Vinslöv, Osby, Diö på småvägar upp till Ljungy där vi ansluter till Sverigeleden en bit. Därefter tar vi Ulricehamnsleden mellan Tranemo och Falköping. I Falköping kopplar vi på Sverigeleden hela vägen upp förbi Örero, Falun, Boll,äs, Delsbo, Hassela och så Sundsvall.

Har ni egna erfarenheter av någon av dessa sträckor är vi mycket tacksamma för lite snabba kommentarer, goda råd och andra tips.
 
Senast ändrad:
Det blir nog en fin tur. Jag har cyklat alla delar utan Ulricehamnsleden själv. Men jag kommer inte ihåg alla detaljer. Från Osby till Ljungby brukar jag i Osby ta en grusväg som går precis väster om järnvägen. Sedan kommer man via Killeberg till Älmhult. Från Älmhult till Ljungby brukar jag ta vägen via Pjätteryd, Ivla, Södra Ljunga och Bräkentorpasjön. Det är inte alltid de vackraste vägarna, men de är någorlunda snabba och framför allt lågtrafikerade. Min erfarenhet är att Sverigeleden har mycket bättre vägsträckning än Cykelspåret. Cykelspåret leder ofta ut på dåliga vägar/stigar i skogen.

Hälsningar Mange
 
Min fördom

är att Cykelspåret är mera rakt på och mera trafikerade vägar medan Sverigeleden är lite mera genomtänkt med vackrare omgivningar men också mera omvägar och mera upp och ned. Båda har mestadels asfalt men grussträckningar och t o m bättre stigkvalitet förekommer men då korta bitar.

Ett alternativ är att själv lägga upp en rutt lämplig för cykel t ex med Mapsource Garmins karthanteringsprogram eller med webbens viamichelin http://www.viamichelin.com/viamichelin/int/tpl/hme/MaHomePage.htm

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.