Cannondal T800, erfarenheter?

Hejsan!
Jag funderar på att köpa en Cannondale T800, touringcykel.
Det jag undrar är om det finns någon som har erfarenhet av Cannondales touringcyklar och kan rekomendera eller avråda från köp.
Än så länge är jag mest i funderatagen, men om jag hittar något reaexemplar kanske jag slår till redan i höst.
Erfarenheter emottages tacksamt!
/Patric
 
Jag cyklade från Helsingborg till Stockholm, 70 mil på 7 dagar, på en lätt begagnad Cannondale T800. Jag är novis på långcykling så jag ville ha en cykel utan kludd. Det är en gedigen cykel, det märks liksom att komponenterna är bra. Det enda lilla problemet var att kedjan inte gick på det största kugghjulet på framväxeln alla gånger, det lyckades jag aldrig justera. Annars måste det vara en idealisk cykel om man vill cykla och inte meka på sin cykeltur. Jag hade massor med reservdelar, ekrar, slangar, däck etc med helt i onödan. Däcket var uppgraderat till Scwalbe Marathon XR. Jag hade Tubus pakethållare och lowrider fram, Carradice cykelväskor.
Nästa år blir det förhoppningsvis Sverige-Italien, men till det skall jag nog byta styre och sadel.
 
T800

Köpte min T800 i juni. Cykeln har fungerar bra, rullar väldigt stabilt med packning. Men bromsarna är i klenaste laget vill jag påstå. Nog får man stopp, men de är väldigt usla om man jämför med V-bromsar. Möjligen har jag upplevt styret som aningen hårt, hade varit skönare med mer stoppning, om man kan uttrycka sig så.
Annars fungerar den väldigt fint. Sadeln har fungerat, men man blir nog öm oavsett vilken sadel man har tror jag. Cyklade 260 mil på en månad och det har inte varit några problem med den. Det enda jag behövt göra är att justera växlar och dra efter vajrar, men det är ju bara rutin.
Bulten som håller ena low ridern gick av efter 140 mil, så sedan fick jag binda fast den med tältsnöre och spritköksspännremmen. Fungerade bra det också :)
Däcken är förresten anpassade efter asfalt, men jag använder cykeln även på grusvägar och t.o.m. småstigar. Tycker att det funger bra, även om fästet inte är det bästa. Fälgarna är väldigt starka, tror de har klarat sig från att bli skeva även fast jag cyklat ner i rejäla potthål efter vägarna och med packning.

Jag är på det hela nöjd med cykeln. Ser fram mot fler turer med den. Använder den dessutom varje dag som pendlingscykel, vilket den lämpar sig bra för.

Ha det bra alla!
 
Min Touring

Hej.

Jag och min arbetskamrat cyklade upp till Nordkapp i somras på varsinna Cannondale T800 och T2000 cyklar. Det ända som vi råkade ut för var ett tickande ljud från vevlagret som troligtvis går att åtgärd med en ordentlig insmörjning av vevlagrets gängor. Komponent valet på båda cyklarna är god. Man kan kanske diskutera XTR bakväxel på T2000 om det är optimalt? Men man vänjer sig att växla tvärtom mot alla andra bakväxlar. Ramen på båda cyklarna är rejäla och klarar av mycket last. Själv väger jag 90kg och hade med mig 25kg packning plus ytterligare ca 5 liter vatten (5kg.) Vi färdades på mycket dåliga vägar och det gick helt utan några haveri eller andra tråkigheter. Fälgarna Mavic 719 klarar hur mycket som helst!! Själv köpte jag min T2000 från Tyskland och den blev flera tusen kronor billigare än här i Stockholm. Dock var jag missnöjd med framgaffeln som dom använde på 2004 års modell. Jag bytte ut den mot den som sitter på en T800 istället för att kunna montera väskfästen på framgaffeln utan att modifiera alltför mycket.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.