Erfarenheter av rullbromsar

Är det någon som har erfarenhet av s.k. rullbromsar (Shimano/Nexave)? Har hört och läst väldigt skilda åsikter om rullbromsar allt från att de är underhållsfria till att de kärvar efter 5 mil. Så om ni använt rullbromsar eller vet något om dem, gör ett inlägg!

/Anders
 
Fungerar utmärkt!

Jag har cyklat 4500 km, varav 3000 km med full packning i sydostasien, med Nexave rullbromsar och har aldrig haft några som helst problem. Mycket pålitliga!
 
Val av cykel

cedro; sa:
Jag har cyklat 4500 km, varav 3000 km med full packning i sydostasien, med Nexave rullbromsar och har aldrig haft några som helst problem. Mycket pålitliga!

Intressant! Har du varit tvungen att underhålla bromsarna (fylla på med fett etc.)?

Får man fråga vilken cykel du har? Letar själv efter en underhållsfri långfärdscykel som även skall klara av att ta mig till och från jobbet varje dag. Tips?
 
Jag har en Crescent Niak som jag är väldigt nöjd med. Jag använder den både till vardags och vid långcyklingar.

Bromsarna har jag fettat in en gång.
 
Vill veta mera om rullbromsar

Hej, tar upp denna tråd, då jag funderar på om rullbromsar är bra?
Ursäkta min dåliga koll, men jag frågar er istället för att åka till cykel affären och kolla.
Hur funkar rullbromsar, är det bromsbackar eller vad? Antar att inga fälgar slits på detta vis.

Vill ha ett system som inte sliter på hjul och fälg och som fungerar bra och pålitligt. På vissa bilder ser rullbromsar ut att ha en skiva? Är det något liknande skivbromsar då eller? Tacksam om någon har en aning?

Mvh Pher
 
Som jag har förstått det är det bromsbackar. Jag smörjer in dem med fett när det låter illa/hackar (1-2 ggr/året). Har kört 5 år på min Niak med shimano Nexave, dock inte mer än 150 mil om året och bara under de snö och isfria årstiderna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.