Sverigeleden?

Någon som vet om sverigeleden är bra att ta som ledfart när jag ska på min semester nästa sommar? Har precis lånat alla tre delarna med jättefin info om hela leden samt kanon kartor på bibblan hemma här i västmanland. Upptäckte då att leden går alldeles i kant med länsgränsen till Dalarna där jag isåfall borde kunna starta mitt äventyr...sen om det blir uppåt eller neråt får vi se då!

Är tacksam för svar av erfarna...
 
Mellan Katrineholm och Ålleberg funkar den alldeles utmärkt, om man inte har något emot att köra lite grusväg.

Uppsala-Märsta är också helt OK.

Kring Stockholm är den väl sådär, lite dåligt skyltad/saboterad skyltning när jag provade senast, och en massa onödiga krokvägar, fast det var ju ett tag sedan.
 
Tack för svar! Ok bra att veta men ej tillräckligt då jag har tänkt att cykla hela leden nästa sommar och behöver veta om detta överhuvutaget är genomförbart men tror nog ändå på ide´n...sen är det ju alltid fråga om andra faktorer som kan spela in som hälsan, ekonomin samt vädret eftersom jag skffat ett nytt fint tält, bergans kompakt 3 manna, och tänker tälta genom hela semestern....
 
Sverigeleden Gbg - söder om stlm samt Byxelkrok - Gbg fungerade bra för mig (kom hem i går) även om skyltningen på öland inte stämmer med leden på kartan stora bitar. Lite grusvägar, men mest asfalt. Ok skyltning, ibland lite svårt i städer eller när ngn lustigkurre vänt på skyltarna.

Sällan snabbaste, eller bäst underhållna vägarna. Bitvis lite backigt. Men mycket lite tungt trafikerade vägar vilket är skönt (pröva att cykla 73:an mot Nynäshamn i rusning så förstår du vad jag menar)

Har man sunt förnuft och kan läsa karta så kan man utgå i från Sverigeleden på dessa sträckor och gena lite där man tycker det passar.
 
Håller med

om det som skrivits ovan.

Sverigleden är ibland omotiverat kuperad och krånglig bl a nära Stockholm men på det hela taget naturskön och på glest trafikerade vägar. Bra bas för turer men tveka inte att avvika från leden vid behov.

GPS med kartor på styret har jag numera stort utbyte av men helst bör man även ha en 100.000-dels tryckt topografisk karta om man vill utnyttja riktigt små vägar. Skall man långt blir det bättre med lösa blad ur en bilatlas.

De danska cykellederna innebär ett mycket mera finmaskigt cykelledsnät som dessutom är föredömligt redovisat i de reginala böcker som finns med bifogade utmärkta 100.000-dels kartor på vattentåligt papper. Vi har mycket av lära av den danska och kontinentala cykelturismen.

Thure
 
Rent generellt tycker jag att ju större vägar, desto fulare tenderar vyerna att bli. Därmed inte sagt att alla småvägar bjuder på vackra vyer...

Om du gillar små vackra grusvägar utan någon nämnvärd trafik, så vill jag verkligen rekommendera en friluftsanpassad kart-GPS i kombination med en (eller flera) terrängkarta (1:50 000). Då blir det nämligen mycket enklare att hitta de små vägarna, där de vackraste vyerna finns (som kan ses från väg, alltså).

Slutligen finns det ju givetvis ju andra cykelleder än just Sverige-leden. I mina trakter finns även Västgöta-leden och Runt Vättern, som båda går på mindre trafikerade (och mer krokiga) vägar än Sverige-leden. Men vyerna är ofta vackrare, tycker jag.

Sammanfattningsvis så följ gärna Sverige-leden och andra cykelleder där det passar, men tveka inte att göra många avstickare för att förgylla cykelturen, gärna längs små trevliga grusvägar.
/Niklas
 
Tack för alla svar!

Tror jag gör som föregående talare med lite avstick emellanåt och provar mig fram så gott det går, fast jag gillar verkligen dessa tre delar med så fint utförligt med sevärdheter och kartorna men har dessutom en hel del terrängkartor samt andra kartor då jag är lite av en kartälskare!!
Att följa kartorna kommer att bli halva nöjet på min semester men oxå att planera alla sevärdheter vid vägarna.
Angående gps så har jag ej kommit dit än...
 
Beträffande

vägar finns alla skogsbilvägar och grusvägar och naturligtvis alla större vägar med på Blå kartan och det är ingen fördel därvidlag att välja Gröna kartan. Man får ju med ett betydligt större område om man köper Blåa kartan till lägre kostnad. Men har du redan Gröna kartan så har den ju fördelar som att topografiska informationen och namngivningen har fler detaljer. Stigar är bättre redovisade på Gröna kartan men långt ifrån alla väl cykelbara stigar och traktorvägar finns med där.

Thure
 
Dock tycker jag att de mindre vägarnas "klassindelning" är klart tydligare på terrängkartan (1:50 000) än på vägkartan (1:100 000). Med terrängkartan blir det alltså lättare att se vilka småvägar som är avsedda för vanlig biltrafik (byvägar) och vilka småvägar som är mer skogsbilvägar/markvägar respektive rena traktorstigar.
/Niklas
 
Jag har nu funderat lite kring detta med kartor och att då blå eller gröna kostar en hundring styck så sticker det iväg i kostnad om man ska köpa på sig när man ska iväg. Samtidigt blir det ju till slut rätt skrymmande med tanke på all annan packning man ska ha med sig då man behöver många för olika län och landskap!! Kanske inte vore så dumt med en gps iallafall. Så då återstår ju frågan vilken sort och kvalitet samt pris på en sådan?
mvh ulf ( har mest kartor över västmanland och örebro län i hemtrakterna)
 
Mellan Katrineholm och Ålleberg funkar den alldeles utmärkt, om man inte har något emot att köra lite grusväg.

Uppsala-Märsta är också helt OK.

Kring Stockholm är den väl sådär, lite dåligt skyltad/saboterad skyltning när jag provade senast, och en massa onödiga krokvägar, fast det var ju ett tag sedan.

Åker hemskt gärna på grus väg emellanåt och hade så också tänkt med avstickarna från tråkiga lansvägar som det kan vara ibland. Har köpt en sportster scott som är allround och haft den nu hela sommaren, har hunnit bli 80 mil då jag haft tid över till att ta en tur- skönaste cykeln jag ägt nån gång och har nu svårt att vara utan skivbromar med hydralik samt 28 tums hjul som rullar så galant som dom här gör. Lite skrytit kan uppfattas men poängen från min sida är att jag ryser av njutning nu när jag är ute o cyklar på den samt ser omgivningen i våran svenska vackra sommar...
 
Jag har nu funderat lite kring detta med kartor och att då blå eller gröna kostar en hundring styck så sticker det iväg i kostnad om man ska köpa på sig när man ska iväg. Samtidigt blir det ju till slut rätt skrymmande med tanke på all annan packning man ska ha med sig då man behöver många för olika län och landskap!! Kanske inte vore så dumt med en gps iallafall. Så då återstår ju frågan vilken sort och kvalitet samt pris på en sådan?
mvh ulf ( har mest kartor över västmanland och örebro län i hemtrakterna)

Beträffande lämplig GPS för långfärdscykling så gäller i praktiken att införskaffa en modell som är ruggad (stöt och vädertålig), har utbytbara standardbatterier (LR6/AA, då GPS "käkar" mycket batterier) och kan hantera friluftskartor. I praktiken en friluftsbaserad kart-GPS från antingen Garmin eller Magellan.

Notera att den s.k. baskartan, som medföljer sådana GPS-modeller, är helt värdelös, varför friluftskartor över önskade områden måste köpas separat. Dock behövs fortfarande en papperskarta för översiktens skull, då GPS-skärmen är relativt liten..

Till detta bör man ha ett bra cykelfäste och här finns tredjepartslösningar för MC-bruk som ofta är överlägsna originalfästena.

För mer info om lämpliga modeller hänvisar jag till "Navigations-forumet" här på Utsidan http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=37
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.