ekonomi under cykelsemester

Hejsan!
Jag har planer på att cykla två eller tre veckor i Storbrittanien. Detta skulle ske under juli månad i år hade jag tänkt mig. Kruxet är att jag vet inte hur mycket pengar som kommer att gå åt. Pengarna styr tyvärr hur länge jag kan vara iväg.

Dessa är mina funderingar:
1. Det kostar cirka 1200 kronor att åka båt till Newcastle från Gbg under julimånad. Men kostar det extra med cykel?
2. Vad är snittpriset (cirka) för en natt med tak över huvudet? Dvs. B&B eller liknande.
3. Vad kostar det att få en plats att tälta på de nätter som man inte lyckas hitta en vänlig markägare?
4. Vad har en "normal" dag kostat för Dig i matväg? Priserna är väl lite annorlunda jämfört med här hemma.

Om det finns någon som kan svara på någon/några av mina funderingar så skulle jag bli jätteglad. Erfarenheter är en värdefull kunskapskälla :)

Mvh,
Johan
 
Inte alla svar

Först lite påstående om min resa. Jag sov nästa alltid under fri himel.

Pengar....
Jag förbrukade ca 15 pund om dagen på mat. Men då åt jag ett lagat mat per dag. Men mycket gick åt till att köpa vatten då jag inte hade någon dirket kontakt med vattenkranar.

Sova.....
London så kostade mitt Vandrarhem 22 pund/natt. Men det är normallt dyrare i London. Så räkna med ca 35 pund.
På landet (tror jag) att du kan räkna med 20-25 pund för B&B och 10-15 pund för vandrarhem.

Jaap. Detta är vad jag kan hjälpa dig med. Hoppas det ger dig en riktning. Du får gärna maila mig.
 
Matpriser i England

Var i England i höstas (utan cykel). Matpriserna är höga, värre än Sverige. McDonalds dyrare än hemma. En pubmiddag kunde man få för kanske 5-6 pund.

Hoppas detta är till hjälp,
Eva
 
Kostnader

Hej Johan!

Kostnaden för cyklingen i Storbrittaninen beror ganska mycket på vart du håller till. Ska försöka ge lite svar på dina frågor.

1. Det kostar 100:- enkel väg att ta med en cykel på DFDS under perioden 20/6-11/8 och inget den övriga tiden på året.

2. Gällande övernattningar så är nog det billigaste att bo på sk Hostels. Priserna varierar ganska mycket och även vad man får med i priset gällande mat och sängkläder etc.
Du hittar listor över Hostels på följande adresser:
http://www.yha.org.uk/ England och Wales
http://www.syha.org.uk/ Skottland
Om jag inte helt misstar mig så finns det något liknande allemansrätten i Skottland, men inte på resten av ön så det kan vara svårt att tälta i de södra regionerna.

3. Att äta ute är som regel dyrare där än hemma i Sverige, men det hänger ju lite på pundets värde. Har inte så mycket tips att ge där då jag inte käkade mycket ute under min tid på ön.

Vore intressant att veta mer om vart du tänkte hålla till å så, då jag har vissa funderingar på att ta mig tillbaka till Skottland i sommar å ta mig runt på cykeln. Jag pluggade där ett år å vill nu tillbaka å se mera av landets natur.

Mvh
Ola
 
mycket bilar och lite cyklar på vägarna

Tjoho!

Jag bodde ett år i Wales (allting är dyrt som skrutt med dagens kronkurs! £2 för en kaffe är ok när pundet kostar en tia men inte särskilt kul när pundet kostar 16 spänn...)

Och så funderar jag lite på det här med cykling. Medan jag var där såg jag ytterst få cyklar på de rätt smala vägarna. Från början saknade jag min cykel oerhört men efter ett tag var jag rätt nöjd att jag inte hade den med för jag skulle nog inte vågat ta ut den särskilt ofta. Det finns dock en del cykelvägar och de är antagligen att rekommendera. Berätta gärna efteråt hur det var.

Lycka till

Kristina
 
Hej Johan,
Vi cyklade i England för 2 år sedan. Det var mycket dyrt. En camping tog 23 pund för ett litet tält med 2 vuxna och ett barn. Alla restauranger på mindre orter var pubar med samma dyra och bedrövliga engelska mat. Som tur är kan man fylla på kolhydrater genom en pint... B&B kostade 45-60 pund per natt för oss tre. Vägarna var antingen mycket smala eller breda. Båda sorterna hade massor av trafik, skillnaden var hastigheten. Engelsmännen är helt ovana vid cyklister i trafiken utanför ställen som Oxford (där studenterna cyklar).

Vi cyklade från Stanstead till centrala London (Paddington station) och sedan från Penzance i Cornwall tillbaka till London via Weymouth och Bath. Den enda riktigt roliga sträckan var från Bath där man kunde cykla på en liten stig längs en kanal.

Lycka till, själv kommer jag itne cykla i England igen.

//Jocke
 
Hej!
Jag har bott deltid  i england under några år och då passat på att resa runt en del. Mer vandring och kanalfärder än cykling men flera av mina engelska bekanta är hängivna cyklister så….
De större vägarna är enligt min mening inte lämpade för cykling då det är för mycket och för snabb trafik och dessutom ibland ganska smala i förhållande till trafiken. Kan ev. användas som transportsträckor. De lite mindre vägarna är bättre. Ofta ganska smala utan vägren och med häckar och trädgrenar svischande förbi öronen på en tvärhands avstånd. De mindre vägarna är mycket fina och alltid asfalterade, hur små och smala de än är. Med de är inte raka utan vindlar av och an och TAR TID. Det man får i vackra omgivningar, pittoreska småbyar och intressanta småstäder förlorar men i restid. Cykling är populärt i England och de flesta bilister är vana vid långsammare cyklister på vägen men det fordrar en del av både cyklist och bilist. Som ett tidigare inlägg påpekade så finns det dessutom mycket fina cykelvägar utefter det otroligt väl utbyggda kanalsystemet, de gamla s.k. towpaths. Skicket för cykling kan dock variera.
Jag skulle rekommendera att investera några kronor i en bra vägatlas t.ex. AA:s (ca A3 format). Där finns alla farbara (och en del andra) vägar i UK till en billig penning. Kan med fördel tas isär för behändigare packning. Du hittar dessa kartor antingen hos Brittiska turistbyrån på Klara Norra Kyrkogata i Stockholm eller på en del välsorterade bokhandlare eller givetvis i UK.
Några andra länkar till guider, kartor och annat är:
http://www.thebritishguide.com/Cycling.asp
http://www.sigmapress.co.uk/cycling.html
http://www.bikinguk.net/web/

England har mycket riktigt inte någon allemansrätt (i Skottland finns visserligen en viss begränsad rätt liknande allemansrätt) vilket gör att det inte är tillåtet att slå upp ett tält där man vill. Det brukar gå bra om man frågar markägaren även om det har blivit svårare med anledning av smittspridningsrisken av mul-&klövsjukan (inte minst i norra delen av landet). Ett alternativ som jag själv tycket är alldels utmärkt är att en del pubar tillåter tältning, en eller i vissa fall flera nätter, i anslutning till puben, ofta gratis!! Detta gäller dock inte alls alla pubar!!! Tillgång till tältplats, god mat, gott öl, toaletter och vatten inom några stegs avstånd … vad mer kan man begära??? Det finns en guidebok som jag kan rekommendera över andra – CAMRA’s Good Beer Guide!! Ah..en sån där öl-nörd? Nja, visserligen är de engelska pubarna och det traditionella ölet från småbryggerierna något av en livsnjutning för mig men denna guide ger så mycket information även för den som av någon oförklarlig anledning inte skulle uppskatta det traditionella ölet. Här kan man se just var det är ok att tälta, var man kan hitta god lunch och middag till rimliga priser, öppettider m.m. Rekommenderas varmt!! Köps billigast direkt via CAMRA (http://www.camra.org.uk ).
Priset på campingplatserna varierar kraftigt från 8 – 10 £ upp till 25 £ och den enda rekommendation jag har är att kolla upp med de lokala turistbyråerna.
En del information om vandrarhem finns på http://www.yha.org.uk . Priserna för vandrarhem varierar en del men mina färska erfarenheter är att det går bra att hitta för 8 – 10 £ per natt.
Hotell i London finns att få tag på från ca 22 £ (bra hotell) om ni inte nödvändigtvis behöver/vill bo i Bayswater eller i centrala London (men fortfarande med möjlighet att lätt komma in till centrala delarna). Maila gärna om ni vill ha mer information om detta.
Dessutom finns en hel bra information på Brittiska Turistbyråns hemsida http://www.visitbritain.com . Där hittar ni också adresser till alla lokala Tourist Informations. Ett råd är att skriva ut denna förteckning och ta med er. På dessa små lokala kontor kan ni få hjälp med det mesta utan kostnad. Ett bra tips för att få ner boendekostnaden är att ta kontakt med någon av dessa och fråga var ni kan tälta och till vilket pris eller be dem boka bed&breakfast där ni sätter övre gränsen för hur mycket ni är beredd att betala (de billigaste och många gånger bästa har aldrig någon skylt utanför). Ni betalar vanligen något pund till TI vilket sedan dras av (mot kvittot) när ni betalar B&B. Mellan 18 – 25 £ går det att hitta bra B&B och på vissa platser även billigare.
Maten i England har blivit mycket dyrare under de senaste åren (inte bara pga kronkursen). Det finns billigare (själlösa) snabbmatsliknande ställen där ni kan få ett mål för 3- 5 £. Att lägga på något pund och få en god och bättre måltid t.ex. på någon pub är något som jag skulle rekommendera. När jag är ute brukar jag oftast äta ett lagat mål per dag. Om jag bor på B&B så är frukost ofta så stor att det räcker för mig att ta med något lätt att fylla på kolhydraterna med mitt på dagen.
Oups... Det blev ett mycket långt inlägg. Bara ett tips till ... den engelska varianten av 'Cykelsällskapet/Cykelfrämjandet', CTC hittar ni på http://www.ctc.org.uk har en hel del bra information.

Ha en bra tur. Jag är säker på att det kommer att bli toppen!!!
Lennart
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MajkyMan Ekonomi - Sverige till Kina Långcykling 3
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
The_Lost_Cyclist Cykelrutter i norra Sverige under vintern? Långcykling 16
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
monnes Dagsbudget under en europa tur? Långcykling 2
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
liquidmonkey tur cykel under 3000kr Långcykling 8
Bertil Hur långt cyklar du under ett år? Långcykling 0
avsl0912 11 juni föråkare Vätternrundan på 1 hjul under 24 tim. Långcykling 6
argento Tömma cykelslang på luft under längre uppehåll? Långcykling 2
avslutatmedlemskap0601 Amerikan som är ute under tiden Bush är president? Långcykling 2
The_Lost_Cyclist se vargar under cykling i Rumanien... Långcykling 0
Pixel Boende under långfärdscykling Långcykling 4
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Dr manne Cykelsemester i Europa i sommar? Långcykling 3
perosen delvis betald cykelsemester Köpenhamn - Stockholm Långcykling 1
dabac cykelsemester med support i Norrland? Långcykling 2
bergdahl.olle Cykelsemester med småbarn Långcykling 5
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
upnorth Cykelsemester i höst Långcykling 0
Avskum Cykelsemester i Skåne 15 - 23 juli Långcykling 0
Christian1 Cykelsemester 16:e - 20:e Juni Dalsland Långcykling 1
Christian1 Cykelsemester 9-13:e Juni - Dalsland Långcykling 4
n.damra Cykelsemester till Amman, Jordanien. Långcykling 9
hannulan Cykelsemester med utgång från Göteborg Långcykling 4
Bohak Hund + Cykelsemester Långcykling 4
Magnus 1978 Tips på cykelsemester, 3-4 veckor? Långcykling 27
miyata Cykelsemester med barn Långcykling 9
j_stellan Bilder från cykelsemester Långcykling 8
avslutad131104 Vad kostar en cykelsemester? Långcykling 20
Anders V Vardag och cykelsemester... Långcykling 1
j_stellan Bilder fraan cykelsemester Långcykling 3
rohubi 7-växlad cykelsemester Långcykling 15
Anders V Cykelsemester i Dalarna (Uppdaterad hemsida) Långcykling 0
Pixel Cykelsemester på Åland Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.